Miután számos európai légitársaság a rendkívül forgalmas pünkösdi hétvégén jó néhány járatot törölt, sokan aggódnak, hogy a főszezonban kaotikus állapotok alakulhatnak ki. A világjárvány idején minden légitársaság jelentős leépítést hajtott végre, és az ágazat még mindig nem rendelkezik elegendő alkalmazottal ahhoz, hogy megbirkózzon a nagy nyári utazási rohammal. A szolgáltatóknak a pandémia előtti állapothoz képest körülbelül húsz százalékkal kevesebb alkalmazottjuk van. Ez csúcsidőben szűk keresztmetszetekhez vezethet, közölte az Aero.de.
A légitársaságok különböző eszközökkel igyekeznek kihasználni a rég nem látott utasáradatot. Vannak, amelyek felgyorsítják a járműbeszerzéseiket, mások a rendelkezésre álló erőforrásokat igyekeznek jobban, hatékonyabban felhasználni. Közéjük tartozik a magyar kötődésű légitársaság, a Wizz Air. Váradi József cégvezető sosem rejtette véka alá, hogy csak úgy tud olcsó jegyeket kínálni az utasoknak, ha az eszközöket és a személyzetet optimálisan használja fel. Ebből azonban most
nemzetközi botrány kerekedett, miután valakik nyilvánosságra hozták a vezérigazgató belső körben elhangzott beszédének néhány mondatát.
Az Insider.com beszámolója szerint Európa harmadik legnagyobb fapados légitársaságának főnöke felbosszantotta a pilóták szakszervezetét bizonyos kijelentéseivel. A jelenlegi iparági kihívások hatásáról beszélve Váradi azt mondta, „mindannyian fáradtak vagyunk, de néha vállalni kell, hogy több mérföldet kell repülni, mint máskor”. Váradi rámutatott, hogy a járatok törlése rombolja a márka imázsát és anyagi károkat okoz a légitársaságnak. A Wizz Air szerint a vezérigazgató mondatait kiragadták a szövegkörnyezetből.
Az esetre reagálva a 33 európai ország negyvenezer pilótáját képviselő Európai Pilóták Egyesülete (European Cockpit Association – ECA) levelet intézett az európai biztonsági hatósághoz, az Európai Repülésbiztonsági Ügynökséghez (EASA), amiért aggodalmaik szerint a Wizz Air úgymond hiányos vállalati kultúrája hatással van az utasok biztonságára. Az ügynökség szóvivője azt mondta az Insidernek, az EASA elismeri, hogy
a fáradtság komoly biztonsági kockázatot jelenthet, ezért azonosítani és megfelelően mérsékelni kell.
Az Európai Pilóták Egyesülete levelében kijelentette, hogy a légitársaságnál nyomás nehezedik a személyzetre, hogy repüljön a szabadnapokon, hosszabbítsák meg a repülési időt a parancsnokok belátása szerint, és tartózkodjanak a fáradtság dokumentálásától.
Miközben bizonyos légitársaságok mindent megtesznek, hogy elrepítsék a célállomásokra a jegyvásárlókat, mások inkább törlik a járatok egy részét, hogy a többit végre tudják hajtani.
A Lufthansa és az Eurowings a minap bejelentette, hogy csökkentik járataik számát július hónapban a létszámhiány miatt. A Lufthansa kilencszáz belföldi és Európán belüli járatot törölt a menetrendből júliusra a frankfurti és a müncheni repülőterein.
A járattörlések a péntekre, szombatra és vasárnapra tervezett kapacitás öt százalékának felelnek meg. Az Eurowings ugyancsak több száz járatot töröl július hónapban, hogy stabilizálja kínálatát. Valószínűsíthető, hogy a szűk keresztmetszetek miatt a járatok menetrendjét nem lehet az előre tervezett módon teljesíteni.
Borítókép: Indulás előtt berakodnak a Lufthansa egyik gépébe Frankfurt am Main repülőterén (Fotó: AFP/Frederik Von Erichsen)