A vg.hu szerint feltehető, hogy a Mol számára abból a szempontból kisebb a szállítás leállításának következménye, hogy éppen zajlik a százhalombattai Dunai Finomító (Dufi) karbantartása, emiatt a létesítménynek nincs vagy az átlagosnál kisebb a nyersolajigénye. Ugyanakkor ez az időszak alkalmas lenne a készletei feltöltésére, ez most szünetel, ráadásul nem tudni, meddig. Ha nem indul be időben a Barátság vezeték, üzemanyag-ellátási problémával, végső esetben üzemanyaghiánnyal is kell számolni.
A magyar olajipari csoportot szlovákiai érdekeltségén, a Slovnafton keresztül is sújtja a behozatal kényszerpihenője, ráadásul a Slovnaft a régió három nagy finomítójából azon kettő egyike, amely éppen működik, három ugyanis javítás, illetve karbantartás miatt áll. A másik működő létesítmény Rijekában állítja elő az olajtermékeket, és szintén a Molé. A rijekai finomító azonban a világpiacról érkező olajat dolgozza fel, vagyis nem érinti a mostani zavar.
A szünetelő szállítások hírére nem csupán a Mol árfolyama esik, de a forint is látványosan gyengülni kezdett mind az euróval, mind a dollárral szemben.
Ha hamar rendeződik a helyzet, nincs gond
Akkor lehet komoly baj, ha nem csak néhány napig tart a mostani elszámolási probléma, és esetleg tartósan is lekapcsolják a Barátság olajvezeték déli ágát – válaszolt a VG-nek Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázpiaci piaci elemzője. Pár hétnyi készlet ugyan van az olajfinomítóknál, de miután ez elfogy, majd a 90 napnyi stratégiai készlet is, akkor valahonnan máshonnan kell olajat szerezni, ami nem olyan egyszerű. Miközben ugyanis a Mol százhalombattai finomítója 70 százalékban függ az orosz olajtól, a szlovákiai már 100 százalékban, és bár a rijekai semennyire, onnan olajterméket nemigen lehet hozni, inkább nyersolajat. Olajterméket (dízelt és benzint) ehelyett Trieszt felől lehet importálni, de ezt megnehezítheti a vasúti szállítókapacitások szűkössége, hiszen – mivel három finomító áll a térségben –, minden ország egyébként is igyekszik alternatív forrásból üzemanyaghoz jutni. A Mol azért is támaszkodhat az omisalji nyersolajra – magyarázta Pletser Tamás –, mert 2010 táján elindított egy olyan projektet, amellyel 30 százalékban képessé teszi a százhalombattai finomítót az orosztól eltérő minőségű olaj feldolgozására. Ám itt még hátravannak beruházások, amelyeken talán most gyorsít a társaság. Ezek ugyanis a Mol legutóbbi közlése szerint kettő-négy évig tartanak, és 500-700 millió euróba kerülnek. Három nagy projektről van szó: az Adria kőolajvezeték bővítéséről, egy keverőüzem kialakításáról a Dufiban, végül egy-egy pozsonyi, illetve százhalombattai tárolókapacitás kialakításáról.