Egy Tel-Avivból jelentős késéssel érkező járat 195 utassal és 75 darab poggyásszal a fedélzetén nem sokkal éjjel egy óra előtt szállt le a budapesti repülőtéren 2022. június 27-én. Az első bőrönd kereken öt órával később került szalagra, az utolsó hat percre rá. A közbeeső időben senki semmiféle tájékoztatást nem adott a csomagjaikra váró utasoknak arról, hogy tulajdonukat, értéktárgyaikat mikor kaphatják vissza. Sokan így teljes bizonytalanságban magukra hagyva kénytelenek voltak a reptéren éjszakázni – idézi fel közleményében a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM)
A TIM-ben működő közlekedési hatóság hivatalból két eljárást is indított a körülmények feltárása, a felelősök felkutatása érdekében. Az egyikben a földi kiszolgálóról megállapította, hogy
a Menzies az érkező poggyászok kirakodására vonatkozó normaidőt az első poggyász esetében 285, az utolsóéban 271 perccel lépte túl.
A társaság saját nyilatkozata szerint öt órával a járat várható érkezése előtt már tudott arról, hogy a légi jármű késni fog. Ennek ellenére a cég több munkavállalóját tervezett beosztásuk lejárta előtt hazaengedte, a munkaerő-szervezésben is csak hátráltatta tehát az érkező járatok mielőbbi kirakodását. A szakmai követelmények egyértelmű megszegése miatt közigazgatási szankcióként ötmillió forint bírságot szabtak ki a földi kiszolgálóra.
A hatóság egy önálló eljárásban keresett választ arra, hogy a repülőtér forgalma hogyan haladhatta meg a mélyalvási időszakban megengedett szintet. A bekért adatokból kiderült, hogy a kérdéses napon összesen 21 repülőgép szállt fel vagy landolt éjfél és hajnali öt óra között a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
A védett időszakban lezajlott műveletek száma idén júniusban – zömmel a menetrendi időn kívül, késéssel közlekedő járatok miatt – többszörösen haladta meg a szabályokban foglalt maximumot. A repülési korlátozások megsértése miatt a hatóság tízmillió forint légiközlekedési bírság megfizetésére kötelezte a Budapest Airport Zrt.-t.
Borítókép: (Fotó: Budapest Airport/Baranyi József)