A fogyasztás csökkenésére és a vásárlói kosarak átalakulására számítanak a hazai élelmiszergyártók az előttünk álló időszakban. A háborús infláció miatt elképzelhető, hogy újra teret nyernek az olcsóbb, esetleg silányabb minőségű áruk a kínálatban – írta a Vg.hu. Vörös Attila, a Felelős Élelmiszergyártók Szövetségének ügyvezető igazgatója a lapnak elmondta: az ágazatot rendkívül sok nehézség érte az elmúlt években, az energia és az alapanyagok árának emelkedése mellett a gépsorok beszerzése, működtetése és a szállítás is drágább lett.
– A gyártók igyekeznek előremenekülni, ami elsősorban a hatékonyság fejlesztésében nyilvánulhat meg. Minden eddiginél nagyobb szerepe lesz a versenyképességben annak, hogy mennyire hatékonyan használja a vállalkozás a rendelkezésére álló erőforrásokat. Vagyis mennyire jó az energiahatékonysága, milyen fejlett és modern a termelése – mutatott rá Vörös Attila.
A növekvő költségek pedig a fogyasztói árakban is megmutatkoznak. A szakember szerint az év első felében a vásárlók pénztárcája többé-kevésbé lépést tudott tartani a drágulással, az év második felétől viszont már érzékelhető a fogyasztás visszaesése.
Vörös Attila úgy véli, hogy a vásárlók kevesebbet fognak vásárolni mindenből, így élelmiszerből is. De az is reális forgatókönyv, hogy átrendezik a kosarukat, és az olcsóbb termékeket kezdik el keresni.
Az ügyvezető igazgató szerint az előttünk álló, gazdaságilag is nehéz időszakban várhatóan még fontosabb lesz az, hogy az élelmiszerek hozzáférhető áron álljanak rendelkezésre. Elképzelhető, hogy a márkás termékek forgalmának csökkenése mellett a mostaninál is nagyobb szerepet kapnak a kereskedelmi márkák. Azt azonban, hogy a drágulás miatt előtérbe kerülhetnek-e a gyengébb minőségű áruk, a fogyasztói kereslet fogja meghatározni.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Havran Zoltán)