A kormány és az új blokkok építését koordináló társaság is rendszeresen kommunikálja, hogy a szerződéses keretrendszer felülvizsgálata változtatásokat igényelt a projektszerződéseknél. A cég honlapján elérhető dokumentumok alapján eddig három fő ok indokolta ezeket.
Amint az már közismert, az egyik szerződésmódosítás az ütemtervet, illetve a végdátumot érintette: eszerint a két új blokk 2029-ben és 2030-ban kezdheti meg a kereskedelmi üzemet.
A másik jelentősebb változás az volt, amikor a nukleáris biztonsági szabályok módosulásával összhangban az EPC-be beemelték, hogy a talajszilárdítási és résfalazási munkákat akár az új blokkok megépítésére vonatkozó létesítési engedély megszerzése előtt is elkezdhetik. Itt – ahogyan arról a Vg.hu 2019 novemberében is írt – bevált nemzetközi gyakorlatokat, de különösen a finn eljárásrendet követték.
Kevesebb reflektorfényt kapott a harmadik ilyen módosítás. A szerződés hatodik évében a felek az esetlegesen felmerülő viták átfogóan szabályozott és gyorsabb rendezését előíró rendelkezések szerződésbe iktatásáról döntöttek. Technikai jellegű módosításként beemelték a szerződésbe a további módosításokhoz szükséges szervek jóváhagyási eljárásainak leírását.
Most pedig az újabb módosítások kapták meg a brüsszeli jóváhagyást. A kormányzati tájékoztatás szerint ezek technikai korrekciók, a módosítás nincs hatással az elfogadott üzleti modellre. Szijjártó Péter az uniós zöld jelzés bejelentésekor kiemelte, hogy a Paks II beruházás a hazai energiaellátás hosszú távú garanciája.
A dokumentumok itt, itt, itt és itt eredetiben is átböngészhetők.
Borítókép: A Paks II látványtervei (Forrás: Paks II)