Az Európai Parlament szerdai plenáris ülése új szabályokat hagyott jóvá az Európai Unióban forgalmazott akkumulátorok és elemek hatékonyabb, tartósabb és „zöldebb” tervezésére.
Az új szabályok, amelyek akkor lépnek hatályba, ha az uniós kormányokat tömörítő Tanács is elfogadja a szöveget, szigorúbb célokat tűznek ki az akkumulátorok és elemek formatervezésével, újrafeldolgozásával kapcsolatban is.
Az uniós testület szerint az európai akkumulátorok iránti kereslet ebben az évtizedben ugrásszerűen meg fog nőni, mivel 2030-ig mintegy harmincmillió elektromos jármű kerül majd a forgalomba.
Az új szabályok azt kívánják biztosítani, hogy a jövőben újrahasznosított anyagokból gyártott akkumulátorok kerüljenek az európai piacra, amelyeknek károsgáz-kibocsátása is alacsony.
Az EP-ben megszavazott szöveg értelmében a könnyű közlekedési eszközöket, valamint a 2 kWh-nál nagyobb kapacitású újratölthető ipari akkumulátorokat kötelező szén-dioxid-kibocsátási címkével kell ellátni, továbbá a hordozható akkumulátorokat olyan módon kell kialakítani, hogy azokat a fogyasztók könnyen kicserélhessék. Az új akkumulátorokban az újrahasznosított kobalt, ólom, lítium és nikkel minimális szintjének 2027-től tovább kell emelkednie a jelenlegi arányokhoz képest.
Az újrahasznosítás ösztönzése végett a hordozható elemekre és akkumulátorokra vonatkozóan a visszagyűjtési kötelezettség 2027-re 65, 2030-ra pedig 70 százalékos lenne.