Jelentős árrést tettek az élelmiszerekre

Jelenleg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tud a leghatékonyabban fellépni az „arcátlan túlárazások” ellen, az árfigyelő működése beváltotta a reményeket. A magyar élelmiszeripar versenyképessége azonban nagyon alacsony – mondta a Növekedés.hu-nak Lentner Csaba közgazdász, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem professzora.

Magyar Nemzet
2023. 08. 01. 14:45
kötelező akciózás, akció, élelmiszerüzlet, bolt, élelmiszer, vásárlás Fotó: Teknős Miklós
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közgazdász a lapnak azt mondta, a GVH tavasszal elindított tényfeltáró tevékenysége, majd az árfigyelő rendszere az inflációfékezés hatékony eszközének bizonyult.
A fogyasztói kosárban az élelmiszer a legnagyobb arányú a legtöbb társadalmi csoportnál, így az élelmiszerárak alakulása az inflációt igen nagy mértékben befolyásolja – jelezte, sajnálatosnak nevezve, hogy a hatósági árszabályozás 2022 eleji bevezetése után az élelmiszerek piacán sorozatosak voltak a kereskedői túlárazások.
Úgy folytatta: 

a kormány által bevezetett tavaly év eleji hatósági élelmiszerárak messzemenőleg tükrözték a jó szándékot, a szociális érzékenységet, ám főleg a nagyobb üzletláncok megkerülték a kormány szándékát, sőt azzal éppen ellentétes hatást idéztek elő.


A hatósági árazott termékeknél a készletezésük sok esetben ugyanis nem érte el az igényeket, míg a hasonló, úgynevezett helyettesítő termékekre jelentős árrést raktak. Így történhetett meg, hogy például a tej- és tejtermékárak 80 százalékkal emelkedtek – tette hozzá.
Az árfigyelő rendszer alkalmas a reális ár-érték arány visszaállítására, az indokolatlan túlárazások megszüntetésére, hiszen az árak összehasonlíthatósága által egyrészt a túlárazó kereskedő lelepleződik, ezzel veszít a jó hírnevéből, másrészt a fogyasztó is oda megy vásárolni, ahol ugyanazt a terméket kedvezőbb áron kapja meg – hangsúlyozta a szakértő.
Kérdésre válaszolva elmondta, hogy a kereskedők az emelkedő költségeket gyorsan áthárították a fogyasztókra, sőt még ennél is nagyobb drágulást idéztek elő.
Magyarországon megjelent a profit húzta infláció, mint az árszínvonal-emelkedés egyik komponense, amelyben az élelmiszer-áruházak az élen jártak. Viszont a jövőbeli inflációs pálya szempontjából kiemelt jelentőségű lesz, hogy a nyersanyagárak jelenlegi, csökkenő trendje is hasonlóan gyorsan megjelenjen a fogyasztói árakban – tette hozzá.
Közölte, számos ágazatban kimutatható, hogy a vállalatok a költségek emelkedésén felül árazták a termékeiket és szolgáltatásaikat az elmúlt években.
 

Ezekben az ágazatokban a GVH úgy tud segíteni, hogy átláthatóvá, összehasonlíthatóvá teszi az árakat, amivel előmozdítja a tisztességes alapokon nyugvó piaci verseny újraépítését – mondta Lentner Csaba.

Arra a kérdésre, minek köszönhető, hogy az árfigyelőben megtalálható 62 termékkategóriából 53-ban csökkentek az árak, ami alig pár hét alatt közel két százalékkal járulhatott hozzá az élelmiszer-infláció mérséklődéséhez, azt válaszolta, hogy megfelelő visszatartó erővel bír a versenyhivatal. A kereskedők elgondolkodnak azon, hogy megéri-e az árakat tovább srófolni. Az a kereskedő viszont, amelyik hosszabb távon tervez, és a piacon szeretne maradni, nem kockáztathatja meg, hogy a GVH-ellenőrzések során lelepleződjön, hiszen ezzel vásárlókat veszíthet, sőt az üzleti tisztességén is csorba eshet.
Elmondta, lássuk be, volt egy időszak, amikor szabad volt a pálya, ahol lényegében ellenőrizetlenül emelhettek árakat, de most ennek vége. Kevesebb profittal is be kell érjék – fogalmazott a közgazdász.
A magyar kormány elkötelezett az inflációellenes küzdelemben. Kézben tartja a lakossági rezsiköltségeket, törekszik a fegyelmezett államháztartási gazdálkodásra. Ám álláspontom szerint az állam térfelén most a Gazdasági Versenyhivatal tehet legtöbbet az infláció lefékezésére – emelte ki Lentner Csaba.

Az interjúban elhangzott, hogy augusztus 1-jétől a kormány kivezeti az árstopokat és megemeli a kötelező akciózás mértékét. A közgazdász erről azt mondta, hogy az eddigi árstopos termékek lesznek a kötelező akciózás újabb termékei.

A kedvező hatás eléréséhez természetesen szükség van a forint–euró árfolyam kedvező alakulására is, a forintot ne érjék újabb spekulációs támadások, mert ez a jelentős élelmiszerimportra drágító hatást gyakorolhat, sőt feszültségeket okozhat a piacon – figyelmeztetett a szakértő.
Számításaim szerint július végére már bőven 20 százalék alá csökkent az infláció. A kormány és a Magyar Nemzeti Bank intézkedései célt értek. A megfelelően kézben tartott élelmiszerpiaci viszonyok, a levédett lakossági rezsiköltségek és a nemzeti bank kamatpolitikája az infláció elleni küzdelemben még további lehetőségeket is jelenthet. Szükség van a kormány, a GVH és a jegybank közötti folyamatos egyeztetésekre, a gyorsan változó világgazdasági helyzethez való alkalmazkodásra és az esetleges negatívumok hazai piacon való semlegesítésére – hangsúlyozta Lentner Csaba, hozzátéve, hogy az inflációellenes küzdelem még csak éppen elkezdődött, sok tennivaló van még.
Hozzátette: 10 százalékig – a versenyhivatal és a Magyar Nemzeti Bank hatékony fellépéseivel – az év végéig simán levihető az infláció, de ahhoz, hogy további csökkenés történjen, bizonyos ágazati problémákat meg kell oldani, különösen a magyar mezőgazdaság helyzetét, amelynek termelése, Bulgáriát leszámítva, a legversenyképtelenebb az Európai Unióban.

A legfőbb problémának azt nevezte, hogy a rendszerváltozás idején szétesett, majd jobbára a baloldali kormányok alatt szétprivatizált élelmiszer-feldolgozók és kereskedőcégek a termelőkkel nincsenek egy vertikumban.

Borítókép: illusztráció (Fotó: Teknős Miklós)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.