Oroszországban 109 700 új személyautót értékesítettek augusztusban, 157,6 százalékkal többet az egy évvel korábbinál, amikor jelentősen zsugorodott az értékesítés. A legtöbbet eladott öt márka közül négy kínai volt. Az Avtostat orosz elemző intézet kedden közölt adatai szerint az idei első nyolc hónapban eladott új autók száma 41 százalékkal, 607 ezerre emelkedett.
Márka alapján a Lada modellt is gyártó AvtoVaz állt az eladási lista élén augusztusban, amikor éves összevetésben 82,5 százalékkal több, 28 700 új autót értékesített. Az AvtoVaz eladásai az augusztus végével záródott nyolc hónapban 92 százalékkal, 190 600-ra emelkedtek.
A második helyen a kínai Chery áll, amelynek az augusztusi eladásai 350 százalékkal, 13 400-ra nőttek, a harmadik helyen az ugyancsak kínai Haval található, értékesítése 260 százalékkal, 11 ezerre nőtt. A negyedik és az ötödik legtöbbet eladott márka szintén kínai volt, a Geely 8400 járművet, a Changan 6900 autót értékesített a múlt hónapban. A távirati iroda tudósítása megjegyezte azt is, hogy Oroszországban tavaly 59 százalékkal esett az új autók eladása, miután számos nyugati autógyártó kivonult az orosz piacról.
A Világgazdaság felhívta a figyelmet a The Moscow Times cikkére, melyben arról írnak, hogy az orosz kormányzati szervek továbbra is előszeretettel vásárolnak külföldi gépkocsikat. Mindezt annak ellenére teszik, hogy Vlagyimir Putyin államfő augusztus elején felszólította a tisztviselőket: kezdjenek hazai gyártmányú járműveket használni.
Az Agentstvo oknyomozó portál szerint a múlt hónapban az orosz kormányzati szervek, ügynökségek és állami tulajdonban álló vállalatok összesen 151 külföldi gyártású autót vásároltak 566 millió rubel (5,9 millió dollár) értékben.
Az újonnan vásárolt járművek közül 114 kínai volt, a fennmaradó 37-et pedig Japánban, Dél-Koreában és Csehországban gyártották. A kínai Great Wall Motor, a dél-koreai Hyundai Motor és a japán Toyota volt a három legnépszerűbb gyártó. A vevők között egyébként felbukkant az orosz főügyészség és a védelmi minisztérium egyik mérnöki központja, de voltak köztük regionális vám-, biztonsági és vészhelyzeti szervek is.
Borítókép: Vlagyimir Putyin hivatali autója, egy orosz gyártmányú Aurus Senat (Fotó: AFP)