Megvizsgálták, hogy milyen az egyes generációk médiafogyasztási szokása 2024 első negyedévében. A kutatásban azt mérték, hogy az adott korcsoportok mekkora arányát érték el az egyes médiaplatformok, valamint hogy az elért közönség mennyi időt töltött ezek fogyasztásával. Az elemzés négy korosztályba csoportosította a hazai felnőtt népességet: a baby boomerekhez az 1964-ig, az X generációhoz az 1965–1979 között, az Y generációhoz az 1980–1994 között, a Z generációhoz pedig az 1995–2006 között születetteket sorolta – közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).
Rádió
A rádió az elemzett negyedévben egy nap átlagosan 5,4 millió embert ért el. A legnagyobb arányban a baby boomerek hallgattak rádiót, a fiatalabb generációk felé haladva pedig a korcsoportok egyre kisebb hányadát volt képes megszólítani a platform, ugyanakkor a Z generáció tagjai több időt töltöttek rádióhallgatással, mint az Y generáció. Az is megfigyelhető, hogy minél fiatalabb egy korcsoport, annál inkább az online rádióhallgatást preferálja a hagyományos rádiózással szemben,
ennek ellenére a legfiatalabbak körében is a hagyományos rádiózás maradt a legnépszerűbb fogyasztási mód
– ismertették. Hozzátették: csak az Y generáció tagjaira igaz, hogy leginkább autózás közben hallgatnak rádiót, a többi generációnál az otthoni rádióhallgatás maradt a legnépszerűbb.
Televízió
A vizsgált időszakban televíziót napi szinten átlagosan hatmillió ember nézett az országban, de mind az elérés, mind a televíziónézéssel töltött idő tekintetében kijelenthető, hogy a fiatalabb generációkat egyre kevésbé tudja megszólítani a tévé. A legtöbb időt a baby boomerek töltötték a képernyők előtt, náluk nem volt számottevő különbség a hétköznapi és hétvégi televízióműsor-fogyasztás között sem, hétvégente csupán 14 perccel tévéztek többet. Ezzel szemben az X generáció hétvégente 91 perccel, vagyis 24 százalékkal töltött több időt tévénézéssel, mint hétköznap. Az Y generációnál ez a növekedés 21,2, míg a Z generációnál már csak 11,7 százalék volt, ami azt jelzi, hogy
a legfiatalabbak akkor sem tévéznek sokkal többet, ha a pihenőnapjuk ezt lehetővé teszi.
– írja az NMHH. Hozzátették: a vizsgálat alapján a fiatalabbakat különösen nehezen érték el a televíziós hírcsatornák – vagyis azok az adók, amelyeknek a fő profilja a tájékoztatás, hírközlés –, kevesebb Z generációst értek el, mint a rádió.