Megvizsgálták, hogy milyen az egyes generációk médiafogyasztási szokása 2024 első negyedévében. A kutatásban azt mérték, hogy az adott korcsoportok mekkora arányát érték el az egyes médiaplatformok, valamint hogy az elért közönség mennyi időt töltött ezek fogyasztásával. Az elemzés négy korosztályba csoportosította a hazai felnőtt népességet: a baby boomerekhez az 1964-ig, az X generációhoz az 1965–1979 között, az Y generációhoz az 1980–1994 között, a Z generációhoz pedig az 1995–2006 között születetteket sorolta – közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).
Rádió
A rádió az elemzett negyedévben egy nap átlagosan 5,4 millió embert ért el. A legnagyobb arányban a baby boomerek hallgattak rádiót, a fiatalabb generációk felé haladva pedig a korcsoportok egyre kisebb hányadát volt képes megszólítani a platform, ugyanakkor a Z generáció tagjai több időt töltöttek rádióhallgatással, mint az Y generáció. Az is megfigyelhető, hogy minél fiatalabb egy korcsoport, annál inkább az online rádióhallgatást preferálja a hagyományos rádiózással szemben,
ennek ellenére a legfiatalabbak körében is a hagyományos rádiózás maradt a legnépszerűbb fogyasztási mód
– ismertették. Hozzátették: csak az Y generáció tagjaira igaz, hogy leginkább autózás közben hallgatnak rádiót, a többi generációnál az otthoni rádióhallgatás maradt a legnépszerűbb.
Televízió
A vizsgált időszakban televíziót napi szinten átlagosan hatmillió ember nézett az országban, de mind az elérés, mind a televíziónézéssel töltött idő tekintetében kijelenthető, hogy a fiatalabb generációkat egyre kevésbé tudja megszólítani a tévé. A legtöbb időt a baby boomerek töltötték a képernyők előtt, náluk nem volt számottevő különbség a hétköznapi és hétvégi televízióműsor-fogyasztás között sem, hétvégente csupán 14 perccel tévéztek többet. Ezzel szemben az X generáció hétvégente 91 perccel, vagyis 24 százalékkal töltött több időt tévénézéssel, mint hétköznap. Az Y generációnál ez a növekedés 21,2, míg a Z generációnál már csak 11,7 százalék volt, ami azt jelzi, hogy
a legfiatalabbak akkor sem tévéznek sokkal többet, ha a pihenőnapjuk ezt lehetővé teszi.
– írja az NMHH. Hozzátették: a vizsgálat alapján a fiatalabbakat különösen nehezen érték el a televíziós hírcsatornák – vagyis azok az adók, amelyeknek a fő profilja a tájékoztatás, hírközlés –, kevesebb Z generációst értek el, mint a rádió.
Internet
Bár az internet a baby boomereket érte el a legkisebb arányban, ők töltötték a legtöbb időt a platformon. Az internetes hírportálokat is a legidősebb generáció látogatta a legkisebb arányban, ugyanakkor ők voltak a leginkább rendszeres fogyasztói ezeknek, és ők töltötték a legtöbb időt is a böngészésükkel. A fiatalabbakat ugyan nagyobb arányban érték el az online híroldalak, de alacsonyabb volt közöttük a rendszeres látogatók aránya – ismertették.
A teljes népesség átlagosan 14 percet töltött ezen portálok olvasásával,
de megfigyelhető, hogy minél fiatalabb egy generáció, annál kevesebb időt szánt erre: a baby boomerek átlagosan napi 21 percig böngészték a hírportálokat, míg a Z generáció tagjai csupán napi hat percig – emelte ki az NMHH.
A felmérés eredményei alapján jelentős generációs különbségek figyelhetők meg a médiafogyasztás terén: az idősebb generációk a hagyományos médiát, míg a fiatalabbak inkább az új médiát és az online teret részesítik előnyben. Az egyes generációk médiafogyasztási szokásait nagymértékben befolyásolja, hogy szocializációjuk során milyen technológiák voltak elérhetők; a Z generáció tagjai például már az internet korszakában nőttek fel, ahol szabadon választhattak, milyen tartalmat szeretnének fogyasztani, a hagyományos médiaplatformok ezért jellemzően kevésbé tudják megszólítani őket – állapították meg az elemzésben.
Változások a hagyományos médiumoknál
A generációs tendenciák hatására a hagyományos médiumok folyamatosan keresik a fiatalabb célcsoportok megszólításának és a lehető legtöbb ember elérésének lehetőségét, a rádióadókra egyre jellemzőbb, hogy podcast vagy videós formában is elérhetővé teszik a műsoraikat online. Ezekből sokszor rövid, kivágott részeket is készítenek, amelyeket a közösségimédia-felületeken terjesztve próbálják elérni a legfiatalabbakat – írja az NMHH.
A különböző tévés és rádiós tartalmak mind változatosabb online megjelenésével a hagyományos média és az új média közötti határvonal egyre inkább elmosódni látszik,
ebben azonban nem az egyes platformok elöregedése figyelhető meg, hanem a tartalmak többféle formában és csatornán történő, személyre szabott megjelenése – emelik ki.