Leáll a Barátság kőolajvezeték

Jövő év januárt elsejétől Ukrajna leállítja a Barátság kőolajvezetéket. A döntés immáron hivatalos, azt az ukrán elnök, Volodimir Zelenszkij tanácsadója jelentette be egy pénteken közölt interjúban.

2024. 08. 30. 13:06
koolaj11
Szazhalombatta, a Mol Nyrt. Dunai Finomítója. Leallt a koolajszallitas Magyarorszagra a Baratsag koolajvezeteken 2007.01.10. foto: Nemeth Andras Peter
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mihajlo Podoljak, Volodimir Zelenszkij tanácsadója egy interjúban elmondta, hogy a gáz mellett 2025 januárjától megszűnik az orosz olaj tranzitja Ukrajna területén a Druzsba, tehát a Barátság olajvezetéken keresztül. Podoljak rámutatott, hogy ezen az olajvezetéken keresztül több európai ország, így Szlovákia, Csehország és Magyarország is orosz olajat kap. 

koolaj11
 

Azzal érvelt, hogy az EU határozata szerint ezeknek az országoknak diverzifikálniuk kell az olajellátást és le kell állítaniuk az Ukrajnán áthaladó tranzitot. Mindezt tehát megteszi most helyettük Ukrajna, a döntésük pedig a gázra is vonatkozik. Voltak bizonyos szerződéses mennyiségek, és a tranzit 2025. január 1-jén fejeződik be. De nagyvonalúan hozzátette, amennyiben az európai országoknak kazah vagy azerbajdzsáni gázra van szükségük, akkor Ukrajna készen áll ennek a leszállítására.

A döntés jelentőségét és súlyát magyar szempontból nehéz leírni. Legelőször is fontos megérteni, hogy mi is az a Barátság csővezeték: egy létfontosságú infrastruktúra a magyar kőolajszükséglet kielégítésére.

Ukrajnán keresztül halad át, a használatára pedig Magyarország és Szlovákia külön kivételt kapott az európai uniós szankciók alól.

Az Oroszországból kiinduló Barátság kőolajvezeték Ukrajnában elágazik. Egyik ága Ukrajna irányából lép be Magyarországra, ez a Barátság II. vezeték, ezen Százhalombattára érkezik a kőolaj, a kapacitása évi 7,9 millió tonna. A másik ág Szlovákiába, majd Csehországba megy tovább. Ez látja el a Mol-csoporthoz tartozó Slovnaft pozsonyi finomítóját. Az erről leágazó Barátság I. Százhalombattát köti össze Ipolysággal (Sahyval). Ez utóbbi kapacitását a Transpetrol 2015-ben 80 millió dolláros befektetéssel 3,5-ről 6 millió tonnára emelte, hogy a Barátság vezeték leállása esetén mindkét finomítót el lehessen látni a tengerről.

 

Amikor a nyár közepén az ukránok már kikezdték a Barátság kőolajvezetéket – akkor csak az orosz Lukoil szállítmányait tiltották ki –, már az önmagában havi 1,1 millió hordó olaj kiesését jelentette. Ez a mennyiség nemcsak a magyar piacról hiányzik, hanem a szlovákról is. Itthon a Dunai Finomító (DuFi), Szlovákiában pedig a pozsonyi finomító (mindkettő a Mol érdekeltsége) a végállomása a Barátság csővezetéknek. Korábban ökölszabályként az volt elmondható, hogy mindkét üzemben a feldolgozott olaj mintegy kétharmada orosz eredetű.

Az is ismert, hogy a DuFi napi 165 ezer hordó, vagyis évi 8,1 millió tonna kőolaj-feldolgozási kapacitással rendelkezik, ezzel a kelet-közép-európai régió egyik legnagyobb finomítója.

Frissítés

A Mol az Indexszel azt közölte, hogy a vállalat ebben a témában nem kapott semmilyen jelzést, pedig ha lenne változás, elsőként tájékoztatná a nyilvánosságot. „Az ukrán féllel továbbra is meglévő és jó üzleti kapcsolatunk van, valamint a szállítások is folyamatosak” – közölte a magyar cég az internetes portállal.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Németh András Péter)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.