Gyorsabb vasúti közlekedés Budapest és Bécs között

Év végéig lezárul a korszerűbb, kiszámíthatóbb és gyorsabb vasúti közlekedést lehetővé tevő „Szűk keresztmetszetek felszámolása és az átjárhatóság fejlesztése a Budapest (Kelenföld)–Hegyeshalom (oh.) vonalon” CEF projekt. A beruházás Budapest és Hegyeshalom között lehetőséget teremt a nemzetközi és a belföldi forgalom gyorsítására, az utastájékoztatás színvonalának a javítására és közvetlenül Győr város és a vonzáskörzetében élőknek is előnyöket hozhat.

2024. 12. 03. 11:11
Forrás: MÁV
Forrás: MÁV
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Budapest és Hegyeshalom közötti 1-es számú vasútvonal Magyarország legnagyobb áruforgalmat, belföldi és nemzetközi személyforgalmat egyaránt lebonyolító vonala, egyúttal fontos szerepet tölt be Európa vasúti közlekedésében. A MÁV a magyar kormány jóváhagyásával és az Európai Unió támogatásával ezen a vonalon a szűk keresztmetszetek felszámolását és a vasúti átjárhatóság növelését tűzte ki célul, annak érdekében, hogy megbízhatóbbá és pontosabbá váljon a vasúti közlekedés. A projekt célja a Budapest–Bécs vasúti összeköttetés színvonalának javítása, amelyet követően bővíthetővé válik a menetrendi kínálat, és tovább csökkenthető a járatok menetideje. Az új menetrendi szerkezetben várhatóan napi 16 pár járat kapcsolja majd össze a magyar és osztrák fővárost a jelenleginél rövidebb menetidővel. A fejlesztéssel javul a Győr–Bécs nemzetközi kapcsolat színvonala, csökken a Budapest és Győr közötti menetidő, és a nemzetközi vonatok gyorsítása magával hozza a Budapest környéki elővárosi közlekedés felgyorsítását is.

Forrás: MÁV
Forrás: MÁV

Az év végén záruló projekt a TEN-T törzshálózati követelményeknek megfelelő műszaki paraméterek kialakítását célozza az átjárhatóság, a közlekedésbiztonság és a vasúti szolgáltatások javítása érdekében. Ennek kedvező hatásai lesznek a vasúti személyszállítás esetében, többek között a Győr–Hegyeshalom és Győr–Bécs útvonalon közlekedők számára is.

A projekt része volt az elektronikus biztosítóberendezések belső téri elemeinek cseréje, új kezelőfelületek és új áramellátó berendezések telepítése Tata, Almásfüzitő-felső és Hegyeshalom vasútállomásokon. Komárom állomáson a meglévő elektronikus biztosítóberendezést cserélték a megbízott kivitelezők.

A meglévő Központi Forgalom-ellenőrzés berendezés (Köfe) helyett korszerűbb Központi Forgalomirányító berendezés (Köfi) létesült a teljes vasútvonalon. Közvetlenül Győr városának és a vonzáskörzetében élőknek is előnyt hoz ez a beruházás, hiszen az új Köfi révén pontosabb lehet Győr és Hegyeshalom között is a vasúti közlekedés, javulhat a menetrendszerűség, ami a hivatásforgalomban is előnyt jelent. Megváltozik és egységesebb lesz az utastájékoztatás is, hiszen az egész vonalon egy üzemirányító központból vezénylik a MÁV munkatársai az utastájékoztató rendszereket.

Forrás: MÁV
Forrás: MÁV

A projekt részeként korszerűsítették az eddig használt vonatbefolyásoló rendszer (ETCS L1) is. Hegyeshalom állomáson a megállás nélküli határátmenet és a menetidő-megtakarítás érdekében megtörtént a vonatbefolyásolási rendszerek összehangolása (az ETCS L1–L2 szintváltás kiépítése) az osztrák és magyar vasúttársaságok közötti műszaki együttműködés eredményeként. A biztosító- és a vonatbefolyásolási rendszer korszerűsítése révén már 100 km/órás sebességgel haladhatnak át a vonatok Hegyeshalom állomáson. Jelenleg naponta két pár Railjet vonat közlekedik hegyeshalmi megállás nélkül Budapest és Bécs között.

Forrás: MÁV
Forrás: MÁV

A beruházás költségvetése 27 137 805 341 forint, amelyhez az Európai Unió az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből (CEF) 15 920 340 348 forint támogatást tett elérhetővé, a projekthez a hazai költségvetés 11 217 464 993 forinttal járul hozzá.

A „Szűk keresztmetszetek felszámolása és az átjárhatóság fejlesztése a Budapest (Kelenföld)–Hegyeshalom (oh.) vonalon” projekt műszaki megvalósítása idén év végéig lezárul. A nemzetközi vonatok menetrend szerinti közlekedési idejének tényleges változása érdekében szükség van arra, hogy az osztrák vasúton zajló pályafelújítások is lezáruljanak. Az ÖBB 2028-ra ígéri az országhatár és Bécs közötti vonal rekonstrukciójának a befejezését.

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.