A Budapest és Hegyeshalom közötti 1-es számú vasútvonal Magyarország legnagyobb áruforgalmat, belföldi és nemzetközi személyforgalmat egyaránt lebonyolító vonala, egyúttal fontos szerepet tölt be Európa vasúti közlekedésében. A MÁV a magyar kormány jóváhagyásával és az Európai Unió támogatásával ezen a vonalon a szűk keresztmetszetek felszámolását és a vasúti átjárhatóság növelését tűzte ki célul, annak érdekében, hogy megbízhatóbbá és pontosabbá váljon a vasúti közlekedés. A projekt célja a Budapest–Bécs vasúti összeköttetés színvonalának javítása, amelyet követően bővíthetővé válik a menetrendi kínálat, és tovább csökkenthető a járatok menetideje. Az új menetrendi szerkezetben várhatóan napi 16 pár járat kapcsolja majd össze a magyar és osztrák fővárost a jelenleginél rövidebb menetidővel. A fejlesztéssel javul a Győr–Bécs nemzetközi kapcsolat színvonala, csökken a Budapest és Győr közötti menetidő, és a nemzetközi vonatok gyorsítása magával hozza a Budapest környéki elővárosi közlekedés felgyorsítását is.
Az év végén záruló projekt a TEN-T törzshálózati követelményeknek megfelelő műszaki paraméterek kialakítását célozza az átjárhatóság, a közlekedésbiztonság és a vasúti szolgáltatások javítása érdekében. Ennek kedvező hatásai lesznek a vasúti személyszállítás esetében, többek között a Győr–Hegyeshalom és Győr–Bécs útvonalon közlekedők számára is.
A projekt része volt az elektronikus biztosítóberendezések belső téri elemeinek cseréje, új kezelőfelületek és új áramellátó berendezések telepítése Tata, Almásfüzitő-felső és Hegyeshalom vasútállomásokon. Komárom állomáson a meglévő elektronikus biztosítóberendezést cserélték a megbízott kivitelezők.
A meglévő Központi Forgalom-ellenőrzés berendezés (Köfe) helyett korszerűbb Központi Forgalomirányító berendezés (Köfi) létesült a teljes vasútvonalon. Közvetlenül Győr városának és a vonzáskörzetében élőknek is előnyt hoz ez a beruházás, hiszen az új Köfi révén pontosabb lehet Győr és Hegyeshalom között is a vasúti közlekedés, javulhat a menetrendszerűség, ami a hivatásforgalomban is előnyt jelent. Megváltozik és egységesebb lesz az utastájékoztatás is, hiszen az egész vonalon egy üzemirányító központból vezénylik a MÁV munkatársai az utastájékoztató rendszereket.
A projekt részeként korszerűsítették az eddig használt vonatbefolyásoló rendszer (ETCS L1) is. Hegyeshalom állomáson a megállás nélküli határátmenet és a menetidő-megtakarítás érdekében megtörtént a vonatbefolyásolási rendszerek összehangolása (az ETCS L1–L2 szintváltás kiépítése) az osztrák és magyar vasúttársaságok közötti műszaki együttműködés eredményeként. A biztosító- és a vonatbefolyásolási rendszer korszerűsítése révén már 100 km/órás sebességgel haladhatnak át a vonatok Hegyeshalom állomáson. Jelenleg naponta két pár Railjet vonat közlekedik hegyeshalmi megállás nélkül Budapest és Bécs között.
A beruházás költségvetése 27 137 805 341 forint, amelyhez az Európai Unió az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből (CEF) 15 920 340 348 forint támogatást tett elérhetővé, a projekthez a hazai költségvetés 11 217 464 993 forinttal járul hozzá.
A „Szűk keresztmetszetek felszámolása és az átjárhatóság fejlesztése a Budapest (Kelenföld)–Hegyeshalom (oh.) vonalon” projekt műszaki megvalósítása idén év végéig lezárul. A nemzetközi vonatok menetrend szerinti közlekedési idejének tényleges változása érdekében szükség van arra, hogy az osztrák vasúton zajló pályafelújítások is lezáruljanak. Az ÖBB 2028-ra ígéri az országhatár és Bécs közötti vonal rekonstrukciójának a befejezését.