Az utazás, az elektronika és a divat határozza meg idén az ünnepi költési trendeket Európa-szerte. Magyarországon várhatóan 7,7 százalékkal növekszik a kiskereskedelmi forgalom az ünnepi szezonban – írja a Világgazdaság.

(Fotó: Markus Lange / robertharding /AFP)
A karácsonyozás, az ünnepi felkészülés átlagos összköltsége tavaly 118 ezer forint volt Magyarországon, ebből 47 ezer forintot tettek ki az ajándékok. Idei számok még nincsenek, hiszen az ünnep előtt vagyunk, de Németh Viktória, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány makroökonómiai elemzője és külpolitikai szakértője is az éves átlagot meghaladó mértékű kiskereskedelmi forgalomnövekedést vár az év végére.
A karácsonyhatás nagyon erős, a tavaly több hónapon át csökkenő kiskereskedelmi mérleg sem véletlenül váltott először éppen decemberben pozitív előjelűre – mutatott rá a Világgazdaságnak Németh Viktória. A karácsonyi vásárlások kezdete egyre jobban megelőzi az adventi időszakot, az üzletekben már október végén, november elején megjelennek a karácsonyi termékek, a klasszikus kitelepülős nagy karácsonyi vásárok pedig már akár november közepén megnyitnak.
A karácsony ma is családi ünnepnek számít, időközben azonban az ünnepi ráhangolódás része lett a karácsonyi vásárok meglátogatása. A karácsonyi vásár hagyományai a középkori német nyelvterületekre nyúlnak vissza, időközben azonban Európa-szerte elterjedtek és átalakultak. A karácsonyi vásárok nem a bevásárlás helyszínei, a látogatók fő motivációi
- a pihenés,
- a karácsonyi hangulat megélése,
- a családdal és a barátokkal közös időtöltés, valamint
- a helyi termékek kipróbálása és megkóstolása.
A karácsonyi vásárok gazdasági hatása sem mellékes, a turizmusban is növekszik a jelentőségük – hangsúlyozza a szakértő. Bécs nagy múltú vására a városháza előtti téren tartott Christkindlmarkt. Ide mintegy hárommillióan látogatnak el, ami jól jelzi, hogy milyen rendkívül népszerű attrakcióról van szó. A legkedveltebb vásárok listája azonban eltér a leglátogatottabbaktól.
Bécsen kívül a régió leglátogatottabb vására ugyanis a budapesti Szent István-bazilika előtti kirakodás, amely négy alkalommal nyerte el a legjobb európai karácsonyi vásár címet a European Best Destinations felmérésén, idén pedig már versenyen kívül lett minden idők legjobb európai karácsonyi vására.