– Az Egyesült Államok pénzügyminisztériuma szigorú szankciókkal sújtotta az orosz olajexportot biztosító árnyékhajózási flottát és az azokhoz kapcsolódó hajóbiztosító cégeket. Ennek következményeként Kínának és Indiának, mint a világ legnagyobb olajimportáló államainak, több nyersolajat kell más forrásokból, így például a Közel-Keletről, Afrikából vagy éppen az amerikai kontinensről beszerezniük. Ez tovább növeli a nyersanyagárakat és emeli a szállítási költségeket is. Emellett a hideg téli hónapokban tovább emelkedhet a kereslet az olaj iránt, különösen Európában és az Egyesült Államokban. Mindezek következtében a Brent olaj ára az elmúlt egy hónapban közel tíz százalékkal nőtt – hívta fel a figyelmet a fejleményekre a Nemzetgazdasági Minisztérium.
A tárca emlékeztetett arra is, hogy az orosz–ukrán háború következményeként január elején leállt a Barátság kőolajvezeték és a Török Áramlat biztonsága is veszélybe került, amelyek kiemelkedő szerepet játszanak Magyarország energiaellátásában. Ezért hazánk alapvető érdeke, hogy minden érintett fél biztosítsa a szállítási útvonal biztonságát és zavartalan működését.
A régiós üzemanyagár emelkedésében szerepet játszik a napokban élesedő amerikai szankciós csomag azon része is, amely igen negatívan érinti a Szerbiai Kőolajipari Vállalatot (NIS), a korlátozó intézkedés csökkenti a rendelkezésre álló nyersolaj, illetve üzemanyag mennyiségét.
Hazánkban az üzemanyagok mintegy 20-30 százaléka importból származik, így a külső piaci folyamatok közvetlenül és azonnal hatnak az ellátásra és az üzemanyagok árának alakulására. A minisztérium kiemelte:
a kormány a családok és a vállalkozások érdekében mindent megtesz azért, hogy az ellátásbiztonság mellett Magyarországon a benzin és a gázolaj árát a lehető legnagyobb mértékben stabilizálja.
A kormány célja változatlan, garantálni kell, hogy hazai üzemanyagárak a szomszédos országok átlagára alatt maradjon. A referencia-időszakot vizsgálva egy liter benzin a szomszédos országokban átlagosan 637 forint volt, aminél a magyar ár egy forinttal volt kedvezőbb. A dízel esetében pedig a szomszédos országokban tapasztalt literenkénti 654 forintnál a dízel hazai ára egy forinttal volt magasabb.
Az Európai Bizottság által közölt legfrissebb adatok alapján megállapítható, hogy a magyar kutak átlagárai illeszkednek a szomszédos országok átlagos üzemanyag-árazásához. Ha ez sérül, a kormány kész minden eszközével beavatkozni.