Tavaly tovább nőtt az e-matrica-vásárlások száma Magyarországon, valamivel több, mint 15,2 millió darab úthasználati jogosultságot vettek a közlekedők, néhány százezer darabbal többet, mint 2023-ban vagy 2022-ben. Éves országos jogosultságból több mint 677 ezer, vármegyei matricából közel 2,9 millió, havi autópálya-matricából mintegy kétmillió, heti e-matricából közel nyolcmillió, a 2024. április elsejével bevezetett napi matricából pedig kicsivel több, mint 1,6 millió darabot vásárolt az utazóközönség – írta a NÚSZ.
A 2023-as matricavásárlási adatokkal összehasonlítva az látható, hogy míg az éves országos és vármegyei e-matrica-vásárlások száma növekedett, előbbi közel négy, utóbbi mintegy tíz százalékkal, addig a havi és a heti pályamatricából kevesebbet vásárolt az utazóközönség 2024-ben. Előbbi esetében körülbelül hat, utóbbi esetében pedig mintegy 15 százalékos csökkenés mutatkozik.
A legmarkánsabb változás a külföldi honosságú járművekre vásárolt heti e-matricák esetében látható: közel egymillió darabbal kevesebb ilyen típusú matricát vásároltak a közlekedők külföldi honosságú járművekre 2024-ben, mint 2023-ban. Hazai felségjelzésű járművekre mintegy 470 ezer darabbal vásároltak kevesebb heti matricát a közlekedők tavaly, mint egy évvel korábban.
Eközben napi matricából több, mint 1,1 millió darabot vettek az úthasználók nem magyar felségjelzésű, és mintegy 470 ezer darabot hazai honosságú gépjárműre.
A 2025-ös éves országos és vármegyei e-matricákat 2024. december 1-től lehet megvásárolni. A NÚSZ adatai alapján az elővásárlás során az éves országos autópálya-matrica népszerűsége nőtt: míg az idei évre közel 78 ezer, addig 2024-re kicsivel több, mint 77 ezer darabot vásároltak a közlekedők az elővásárlási időszakban. A vármegyei jogosultságokból 2025-re valamivel kevesebb fogyott: míg 2025-re bő 99 ezer, addig 2024-re 106 ezer darabot vettek meg az úthasználók az elővásárlási időszakban.
Az adatok azt is mutatják, hogy egyre többen választják az e-matrica elővásárlásához a NÚSZ hivatalosNemzetiútdíj.hu oldalát: két év alatt megduplázódott az itt történt elővásárlások száma, az egy évvel korábbi adatokhoz képest pedig a darabszámot tekintve 25 százalékos a növekedés. Ez azért is különösen fontos eredmény, mert kizárólag a hazai útdíjszolgáltató, a NÚSZ weboldalán érhető el pontos, hivatalos és teljes körű tájékoztatás mind az e-matrica-, mind pedig az e-útdíj-rendszerrel kapcsolatban, valamint ezen az oldalon érhető el az egyetlen olyan online e-matricalekérdező, amely teljes körű, pontos és naprakész információt nyújt az érvényes autópályamatricákról.
Hasonló tendencia (18 százalékos növekedés) látható összességében a 2024-es e-matrica-vásárlások esetében is a korábbi évvel összehasonlítva.
A 2024-es évben számos változás történt a hazai díjköteles úthálózat használatát és az ahhoz kapcsolódó díjfizetést érintően. Nemcsak a napi matricát vezették be, hanem jelentős mértékben átalakították a 3,5 tonna feletti járművek által használt hazai útdíjfizetési rendszert is. A többi között bevezették a J5 kategóriát az öt- vagy többtengelyes járművekre vonatkozóan, bővült a környezetvédelmi kategóriák köre, bevezették a külsőköltségdíjat, és a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg feletti autóbuszokat és lakóautókat átsorolták az e-matrica-rendszerből az e-útdíj-rendszerbe.
A személygépjárművekre (3,5 t alatti járművek) történt e-matrica vásárlásokból valamivel több, mint 148 milliárd forint, míg a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg feletti járművek úthasználata után 656 milliárd forint folyt be a hazai költségvetésbe 2024-ben.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: