– A Magyar Nemzeti Bank ügyfélszolgálatához idén eddig 172 bejelentés érkezett a jegybank nevével történő visszaélésekről. A bejelentések közül 82 esetben számoltak be arról, hogy a hívók arra hivatkoztak:
a fogyasztó számlájáról jogtalan tranzakciókat indítottak, és »adatellenőrzés« címén próbálták kicsalni a bankkártyaadatokat. Ezek birtokában a csalók jellemzően olyan Európán kívüli online áruházakban vásárolnak, ahol nincs szükség kétfaktoros ügyfél-azonosításra.
A csalók másik módszere az, hogy „piackutatásra” hivatkozva telefonálnak, és azt tudakolják, hallott-e az ügyfél banki csalásokról. A beszélgetés során fokozatosan nyerik el a hívott fél bizalmát, majd végül itt is banki adatokat kérnek tőle.
A jegybank hangsúlyozta:
sem telefonon, sem elektronikus úton nem kér bizalmas bankszámla- vagy kártyaadatokat az ügyfelektől.
– Azt javasolják, hogy ilyen hívások esetén az érintettek tegyenek fel pontosító kérdéseket, szakítsák meg a kapcsolatot, és forduljanak az MNB ügyfélszolgálatához. Gyanúra adhat okot az is, ha a telefonáló sürgető vagy fenyegető hangnemet használ – tették hozzá a távirati iroda ismertetése szerint.
– Amennyiben egy ügyfél bizalmas adatokat adott meg, azonnal értesítse bankját és a rendőrséget – tanácsolták, megjegyezve, hogy ezekben az esetekben a jegybank minden esetben büntetőfeljelentést tesz.
Emlékeztetettek: az MNB – összhangban Varga Mihály jegybankelnök júniusi bejelentésével – öt intézkedéssel támogatja a pénzügyi visszaélések elleni kormányzati fellépést és emellett KiberPajzs néven közös edukációs és kommunikációs kampányt folytat.