„Csomagolási” nézetkülönbségek Romániában

Kész Brüsszelben megvédeni álláspontját a román küldöttség az uniós helyreállítási csomag ügyében. A tárcaközi egyeztetések befejeződtek, így a jelek szerint a dokumentum május 31-ig való benyújtásának már nincs belföldi akadálya. Az Európai Bizottsággal viszont bőven akad egyeztetnivaló.

2021. 05. 03. 6:59
null
Az EU metrót és vasutat építtetne, de az autópálya-építések is döcögősen haladnak Fotó: MTI/Boda L. Gergely
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Bizottság értékelte az oktatás, az egészségügyi és a vasúti infrastruktúra, illetve az erdősítés ágazatában tervezett fejlesztéseket, az öntözésre vonatkozó részt azonban korszerűtlennek találta, annak újragondolására szólított fel bennünket.

Dan Barna miniszterelnök-helyettes tárgyszerűnek tűnő tájékoztatása azt követően hangzott el, hogy a hazai egyeztetések célegyenesében Bukarestben váratlanul ellenzéki támadások kereszttüzébe került a koronavírus-válság utáni újraindulást szolgáló országos helyreállítási terv. Miután az is elhangzott, hogy az EB gyakorlatilag visszautasította a bukaresti kormány által kidolgozott csomagot, Klaus Johannis államfő válságtanácskozást hívott össze. Azt követően azonban Cristian Ghinea ­európai uniós forrásokért felelős miniszter azzal próbálta lehűteni a kedélyeket, hogy az eredeti menetrendnek megfelelően május 31-ig benyújtják Románia helyreállítási tervét.

Sajtóhírek szerint Brüsszel többek között a román kormány 4,5 mil­liárd eurós infrastruktúra-fejlesztési és autópálya-építési terveit kifogásolja, Ghinea szerint azonban nincs szó visszautasításról, inkább csak túl magasnak ítélték az erre a célra előirányzott forrásokat. Az is nehézséget okoz azonban, hogy

az unió inkább a metróépítést és a vasúti fejlesztéseket támogatná, Romániában azonban a jóval az európai átlag alatt lévő autópálya-hálózat bővítése is jelentős környezetvédelmi előrelépést eredményezne.

Bukarest az A7-es sztráda Ploieşti–Paşcani, valamint a Románia és Magyarország közötti közúti forgalmat is jelentősen érintő A8-as autópálya Marosvásárhely–Nyárádszereda és Leghin–Paşcani, az A3-as Magyarnádas–Vaskapu, valamint az A1-es Marzsina–Holgya közötti Hunyad megyei szakaszát finanszírozná a programból.

Az EU metrót és vasutat építtetne, de az autópálya-építések is döcögősen haladnak
Fotó: MTI/Boda L. Gergely

– Az Európai Bizottság már csak azért sem utasíthatta vissza Románia helyreállítási tervét, mert még be sem nyújtottuk – erősített rá Hegedüs Csilla, az uniós forrásokért felelős minisztérium RMDSZ-es államtitkára a Krónika című napilapban. Mindössze az informális tárgyalások kezdődtek el, megelőzendő, hogy a viták ne a véglegesítéshez rendelkezésre álló két hónap alatt lángoljanak fel.

Bár a legtöbb területen egyetértés van a kormánykoalíción belül, akadnak nézetkülönbségek, hogy a kabinet mit lépjen az EB válaszaira. A brüsszeli testület ugyanis pontosan meg akarja határozni, mire lehet elkölteni a Romániának ítélt 29,4 milliárd eurós helyreállítási büdzsét. Hegedüs Csilla szerint a terv alapját a 2019-es és a 2020-as országjelentés képezi, amelyek nyomán

a romániai reformoknak 37 százalékban „zöldeknek” kell lenniük, húsz százalékban a digitalizációt kell előmozdítaniuk.

A 2020 végén alakult Cîțu-kormány vállalta, hogy az elvárásoknak megfelelően módosítja az előző, liberális kormány által kezdeményezett helyreállítási tervet. Cristian Ghinea tárcavezető valamennyi érintett minisztérium­mal, a megyei jogú városok, a megyei önkormányzatok, a falvak szövetségei­vel, a szakszervezetekkel, a civil szervezetekkel is egyeztetett, a folyamat során számos javaslat érkezett be a már meglevő célkitűzések mellé. Ezeket a különböző minisztériumokban összesítették, majd mindegyik elkészítette a maga reform- és befektetési tervét, amelyek végösszege csaknem 41 milliárd euróra rúg. Az ily módon kialakított tervet április közepén kormányülésen fogadták el mint Románia prio­ritásait tartalmazó projektportfóliót.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.