Kivitelezőt keres az épülő BMW-gyárat is magába foglaló ipari park vasútállomásának megépítésére, valamint a Debrecen–Füzesabony vasútvonal első ütemének bővítésére és felújítására a nemzeti beruházó. A Macs Ipari Park állomáson új állomás- és üzemi épületet is létesítenek, a vasúti pálya mellett a forgalomirányító és biztosítóberendezéseket is korszerűsítik.
Az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent felhívás szerint a kivitelező feladata lesz a Debrecen–Füzesabony, azaz a 108. számú vasútvonal Debrecen és Macs állomás közötti szakaszának az átépítése az átmenő fővágányokon és a csatlakozó nyílt vonalakon óránként 80-100 kilométeres sebességre és 225 kN tengelyterhelésre.
A debreceni gyárbővítéshez kapcsolódnak a beruházások
Fotó: Reuters
A meglévő nyomvonalat 11,6 kilométer hosszan fel kell újítani, 3,6 kilométeren pedig át kell építeni. Debrecen és Tócóvölgy állomások között második vágányt építenek. A felsővezeték-rendszert átalakítják, új biztosítóberendezéseket építenek, míg Debrecenben a meglévő biztosítóberendezést építik át.
A teljes vonalon központi forgalomirányító rendszert létesítenek, valamint zajvédő falat, kerékpárutat és járdát építenek. Debrecenben az üzemi épületet, Tócóvölgy állomáson a jelenlegi felvételi épületet újítják fel, Macs Ipari Park állomáson új üzemi és felvételi épületet építenek.
A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. korábban már elbírálta az egyesített engedélyezési és kiviteli tervdokumentáció elkészítésére kiírt tervezői pályázatot. Ezt a 2,3 milliárd forint értékű munkát a dunavarsányi Kontúr Csoport, valamint a debreceni Terv-Tár nyerte el.
A beruházásokkal a Debrecen, Tócóvölgy, Nagymacs, Balmazújváros vasúti szakaszt felújítják, kapacitását bővítik és villamosítják. Tavaly novemberben több mint 135 milliárd forintot különített el a kormányzat a debreceni BMW-gyár területéhez kapcsolódó út-, vasút- és infrastruktúra-építésre. A határozat a debreceni Északnyugati Gazdasági Övezet kialakításával összefüggő közúti, vasúti és közmű-infrastruktúra fejlesztések címet viseli. A vasútfejlesztések támogatási összege 71 milliárd 591 millió forint.
Szeptember végén jelentette be Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, hogy a debreceni BMW-autógyár építési munkálatai megkezdődhetnek.
Ekkor írták alá az infrastrukturálisan előkészített terület adásvételi szerződését, és ezzel a beruházási terület a BMW Group tulajdonába került. Palkovics László jelezte, hogy a kormány 35 milliárd forintot fordít a debreceni oktatási rendszer fejlesztésére annak érdekében, hogy hosszú távon szakképzett munkaerőt biztosíthassanak a városban működő cégeknek.
Az oktatásfejlesztési program keretében versenyképessé teszik a mérnökképzést a városban, az egyetemen négyszáz-ötszáz új mérnökhallgatót képeznek évente. Az egyetem és a vállalatok innovatív együttműködésének támogatására az országban nyolc science-parkot alakítanak ki.
A debreceni BMW-autógyár építési munkálatai 2020 tavaszán kezdődnek. Már most 250 BMW-alkalmazott dolgozik a debreceni üzem munkálatainak előkészítésén. Az új gyárban akkumulátoros és belső égésű motorral szerelt gépkocsikat fognak előállítani.