Grosch Nándornak, a Gyerekszem Közhasznú Művészeti Egyesület vezetőjének döbbenetes tapasztalatai vannak arról, hogyan jelennek meg a gyerekek élményei a filmötletekben: – Egyikük legszívesebben azt a jelenetet forgatta volna le, hogy beugrik a Moszkva téren a metró elé. Azzal indokolta, hogy a Kontroll című filmben látta, de később kiderült, hogy előző évben ő is a metró elé ugrott – ez csak egy a tizenhárom év történetei közül.
Az egyesület ennyi ideje tart filmes foglalkozásokat családból kiemelt gyermekeknek, illetőleg javítóintézetekben drog- és alkoholfüggő fiataloknak. A programokat pályázati forrásból, többnyire a Norvég Civil Alap támogatásával valósítják meg. A nemzetközi filmes műhelyt a Visegrádi Alap támogatásával rendezték, idén már harmadszor.
Általában a tenni nem akarás, a lemondás, a kezdeményezések elhárítása jellemzi az állami gondozásba került gyerekeket. A drámajáték és a filmkészítés ötvözete viszont érdekli őket. A Hűvösvölgyi Gyermekotthonban már 2002 óta dolgozik az egyesület, az általános iskolás korú gyerekekkel hetente.
Az ötnapos visegrádi workshophoz viszont kamaszkorú csapatot verbuváltak. Itt olyan diákokra volt szükség, akik már elég nagyok ahhoz, hogy egy hét alatt közösen készítsenek egy pár perces filmet. A történeteket a csapatok hozták, a filmes vezetők pedig irányították a gyerekek munkáját a forgatókönyvírástól a vágásig. Grosch Nándor maga is tizenhárom évet élt különböző gyermekotthonokban, és két évig dolgozott nevelőként. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen a gyártásszervező szakot végezte el.
– Olyan traumákkal érkeznek az ilyen intézményekbe a gyerekek, amelyekből képtelenek továbblépni. Ezért vannak gondjaik a beilleszkedéssel. Az ő esetükben az első a terápia, enélkül semmilyen pedagógia nem lehet sikeres – mondja.
A Gyerekszem Egyesület filmes műhelyei csoportos művészetterápiával próbálnak segíteni. A filmkészítés előtt életúttérképet rajzoltak. Ezen megjelentek életüknek azok a pontjai is, ahol valami rossz történt velük. Az idei tábor címe To be continued! (Folytatása következik!). Azt próbálták megfilmesíteni, hogy visszatérnek ezekhez a rossz pillanatokhoz, és megpróbálnak továbblépni.