Bár minden ízében, apró szegletében a derűt hordozza, a Moskovszky Gyűjtemény története nagyon is szomorú eseményekkel indult útjára. Auer Erzsébet 1914-ben, tizenegy évesen vesztette el rajongva szeretett édesapját, és édesanyja ekkor adta el legkedvesebb játékait, mondván, Erzsébet ilyen korban már ne babázzon. E trauma hatására felnőttként szenvedéllyel kezdte gyűjteni a játékokat már a század húszas éveitől kezdve – így olyan ritkaságokhoz, játéktörténeti kuriózumokhoz jutott hozzá, amiket ma már nem lehet sehol sem fellelni.
Az anya kézügyessége, a lány szakmai tudása
Lánya, Moskovszky Éva ebbe a különös játékvilágba született bele, és természetes volt számára a tárgyak gyűjtése, gondozása. Szenvedélye tudományos érdeklődéssel párosult, a szakszerű gyűjtésben régész és történész végzettsége is segítette az egyébként öt nyelven beszélő asszonyt. Anya és lánya – ahogy dr. Nagy Veronika néprajzkutató-muzeológus, a játékmúzeum munkatársa fogalmaz – egyfajta világteremtő játékként fogták fel a gyűjtést, amiben Éva szakmai tudását jól egészítette ki édesanyja páratlan kézügyessége.
Méretarányos valóságok
Fotó: Bérczessy Gergely
Ennek kézzelfogható bizonyítékát is láthatja a látogató, például az egyik miniatűr enteriőrben helyet kapott aprócska atlaszt csodálva, aminek parányi lapjaira Auer Erzsébet tollvonásai nyomán rajzolódtak ki a földrészek. Ilyen enteriőrből számosat megcsodálhatunk: több ezer apró játék eszközt, miniatűr étkészletet és berendezési tárgyat, parányi bútort rendeztek össze a gyűjtők különféle életképekké. Ahogy Nagy Veronika, a gyűjtemény kezelője fogalmaz: igazi kultúrtörténeti kincsesláda tárul elénk.
Polgári szalonokat csodálhatunk, barokk szobabelsőt, régvolt idők konyháit vagy éppen egy élettel teli szatócsboltot. Láthatjuk, hogyan változott koronként az ízlés, és a figyelmes szem az életmódtörténet alakulását is nyomon követheti: a kisméretű utazóládák feltűnése az egyik szalon díszletei között például utal a turizmus elterjedésének kezdeteire. De a technika fejlődésének nyomai is előtűnnek: az egyik szecessziós szobabelső már rádió- és telefonkészüléket is rejt. És apró csodák megannyi sokasága: talán egy centiméter sincsen az a távcső, amibe belepillantva egy egykori híres fürdőhely fényképe csodálható meg. A falatnyi szalonok vitrinjei tele vannak a különféle európai manufaktúrákból – Meissenből, Bécsből – származó porcelánokkal.