Messze a legjobb alakítás Törőcsik Marié

A Nemzeti Színházban Viktor Rizsakov állította színpadra az Éjjeli menedékhelyet Kozma András új fordításában.

Pethő Tibor
2014. 11. 24. 10:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tengerparti fövenynek hat elsőre a fehér madártollal borított, felénk lejtő színpad, a háttérben a szintén fehér, hatalmas vászon. Gyönyörű kép, tiszta fény; a vászon lassan foltokkal telik, rajta mikrovilágnyi élet mozog, fa nő és bomlik, nyomában jégmező, lassan közeledő, táguló színpad jelenik meg. Lukát nem számítva a fehér ruhás szereplők saját sötétbe burkolt bábmásaikat hurcolják. „Lelkecske vagy, amely hullát hordoz” – juthat eszünkbe Marcus Aurelius.

Rizsakov szereplői, úgy tűnik, halottak, ha nem is feltétlenül biológiai értelemben. A színpad kozmológiai alapvetésű, lebeg, mint a szikla és a vár René Magritte ismert festményén. Formái letisztultak, önmagukban valók, a végtelen űrben mozognak. Totális érzelemmentesítés, áramvonalasított közeg lép kölcsönhatásba egymással. Az eredmény: a világ és az ember állapota a paradicsom elhagyása után. A darab eredeti szociális fundamentuma légiesedik, a kézzelfogható, hétköznapi, testi kínok súlyától való megszabadulás a lelki, szellemi tényezőket állítja előtérbe. A halott környezet megváltást szomjaz.Gorkij művét 1902. december 18-án mutatták be a moszkvai Művész Színházban Sztanyiszlavszkij rendezésében, hogy aztán néhány héttel később, 1903 januárjában már Max Reinhardt állítsa színpadra Berlinben. A robbanásveszélyes oroszországi társadalmi helyzet csak fokozta a darab erejét, hőseinek tragédiája hús-vér viszonyok közt, a nyomor sűrűjében érvényesült igazán. Ezt használta kiindulópontnak aztán a legtöbb rendezés a lélektani realizmus „bűvöletében”.

Rizsakov Gorkij nyomán született rendezése ehhez képest radikális, ebből következően – érthetően egyébként – nézői percepciója ellentmondásos. Két okból feltehetően. Az egyik a közönség ragaszkodása a darab megszokott, hagyományos formáihoz, artikulációjához, a másik pedig az ebből adódó kifogás, hogy az erősen stilizált rendezés éppen attól emel el, amiről szólni égetően szükséges lenne a mai Magyarországon: a szellemi-lelki rokkantsághoz társuló fizikai nyomortól. Hangsúlyozom, nem a kritikus dolga állást foglalni ebben a kérdésben.

Az előadás messze legjobb, szuggesztív, pontos alakítása Törőcsik Marié, aki az időtlenné váló, konkrét helytől, férfi-női mivolttól is függetlenített Lukát alakítja. Luka rejtélyességéből mit sem veszít, sőt a rendező a figurát leginkább atavisztikus-transzcendentális mezőbe helyezi. Kiemelni Törőcsik Mari ragyogása mellett leginkább Trokán Nórát, Trill Zsoltot és az egyetemi hallgató ifjabb Vidnyánszky Attilát érdemes. A záró kép – a dráma utolsó mondatai tengerparti luxusközegben hangzanak el – talán a legkevésbé világos; vagy, ha jól értjük, nagyon is, direkt módon az.

(Makszim Gorkij: Éjjeli menedékhely. Nemzeti Színház. Rendező: Viktor Rizsakov.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.