Vörös drapériával takarták le a Golgotát

A Déri Múzeumban maradt, mégsem lesz látható Munkácsy-festménye, a Golgota.

fib
2015. 08. 31. 19:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem született megegyezés a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és Pákh Imre között, így a New Yorkban élő magyar származású üzletember bejelentette, hétfőn elviteti a Golgotát a Déri Múzeumból. Mivel azonban folyamatban van a festmény védetté nyilvánítási eljárása, az elszállításhoz a Forster Központ műtárgy-felügyeleti irodájának határozatára van szükség, amelyben engedélyezik a kép levételét. A hatóság azonban arról tájékoztatta a múzeumot, hogy hétfőig nem születik döntés a Golgota ügyében, így a festmény a helyén maradt, ám a tulajdonos kérésére letakarták – közölte lapunkkal a múzeum hétfőn.

Mint írták, Pákh Imre úgy rendelkezett, hogy „amennyiben a műtárgy elszállítására augusztus 31-én mégsem kerül sor, megtiltja a festmény további bemutatását és meghatalmazottja a művet eltakarja. Ezt a döntést a Déri Múzeum tiszteletben tartja.” A kép így keddtől nem lesz látható a közönség számára.

A Munkácsy-trilógia részét képező Golgotát az MNB az Értéktár program keretében vásárolná meg Pákh Imrétől. A megegyezést azonban a vételár körüli viták hátráltatják. A műgyűjtő 9 millió dollárt kér a képért, a jegybank 6 milliót fizetne érte (a Krisztus Pilátus előtt című Munkácsy-festményt 5,7 millió dollárért vásárolták meg a kanadai Hamilton Galériától tavasszal). A Miniszterelnökség kezdeményezésére közben a Forster elindította a festmény védetté nyilvánítási eljárását. Mivel a kép az eljárás alatt ideiglenes védettséget élvez, nem lehet kivinni az országból. Pákh Imre emiatt lopással és zsarolással vádolta meg az államot, majd bejelentette, mivel a jegybank képviselői elzárkóztak a megállapodástól, elviteti a festményt a Déri Múzeumból.

 

A hatósági határozat hiányában erre azonban nem nyílt lehetősége, így az eltakarás mellett döntött. A műgyűjtő korábban lapunknak elmondta, a védettségi eljárás lezárultáig nem dönt a kép sorsáról. Akkor úgy fogalmazott, amíg nincs döntés, a kép egy raktárban marad elzárva. Nem így történt, ám a közönség szempontjából a végeredmény ugyanaz: a Golgota nem látható.

A festmény lefedése kapcsán megkerestük Bellák Gábor művészettörténészt, a Magyar Nemzeti Galéria főmuzeológusát, aki hangsúlyozta, a letakarás önmagában nem befolyásolja a kép állapotát. A Golgota elvitele ügyében felmerült az is, a festmény nem bírna ki még egy szállítást. A főmuzeológus ennek kapcsán elmondta, alapos vizsgálat nélkül nem foglalna állást, de az eddigi tapasztalatok azt mutatják, a festmény károsodik ugyan az utaztatások során, de nem semmisülne meg. De mint minden csomagolás és szállítás, ez is kockázattal járna – fogalmazott Bellák Gábor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.