Meghalt egy munkás Mészáros egyik építkezésén, nem engedik eljárni a hatóságokat

Révkomáromban, szlovák földön történt az eset, de a helyi munkavédelmi felügyelőségnek nincs hatásköre az ügyben.

Kuthi Áron
2018. 01. 26. 13:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meghalt egy magyarországi munkás az új komáromi Duna-híd építkezésénél – adta hírül a Bumm.sk szlovákiai magyar hírportál. A haláleset szlovák oldalon történt, de mivel a híd kivitelezését száz százalékban magyar, tehát külföldi vállalkozó végzi, a szlovák munkavédelmi felügyeletnek nincs joghatósága eljárni, és az esetleges szabálytalanságokért büntetést kiszabni. Az átkelőt a Mészáros és Mészáros Kft., valamint a Hídépítő Zrt. konzorciuma építi, ezért az eset részletei felől mind a felcsúti polgármester cégénél, mind pedig a projekt kommunikációjáért felelős állami cégnél, a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt.-nél (NIF) érdeklődtünk. 

Révkomáromi rendőrségi forrásból származó információink szerint a munkás infarktust kapott, ami persze nem oldja meg a kérdést, hogy ki a felelős a körülmények kivizsgálásáért. Egy lapunknak névtelenül nyilatkozó munkavédelmi szakértő álláspontja az ügyben az, hogy mivel magyar alvállalkozó alkalmazottja az áldozat, a cég által megnevezett munkavédelmi felügyeletnek áll módjában eljárást indítania, ez esetben tehát valóban magyarországi hatóság fog vizsgálódni.

Időközben befutott a NIF válasza, eszerint valóban szívinfarktus érte a férfit, az eset \"az új Komáromi Duna-hídnál munkaterületen, de nem munkavégzés közben történt január 24-én szerda délután. Az elhunyt a kivitelező H-M Dunahíd Konzorcium alvállalkozójának dolgozója, gépkezelő munkása volt. A hivatalos boncolási jegyzőkönyv szerint a halál oka szívinfarktus volt. A NIF Zrt. ezúton is részvétét nyilvánítja az elhunyt hozzátartozóinak\" - szól a közlemény. 

A baleset - mivel munkaterületen történt - egyértelműen munkahelyi baleset, sajnos arra a kérdésünkre nem kaptunk választ, melyik hatóság az illetékes a vizsgálatban. A NIF úgyszintén nem kommentálta a JOJ tévé által bemutatott, a munkaterületen készült fotókat.

„Akad az országban olyan földdarab, ahol nem a szlovákiai, hanem a magyarországi törvények vannak érvényben” – kezdi révkomáromi riportját a szlovák Joj hírtelevízió. Ebben egyébként az hangzik el, hogy egy 61 éves férfi a szerencsétlenül járt áldozat. A felvételeken vélhetően a szlovák munkavédelmi hatóság fotói láthatók, és a munkabiztonsági előírások be nem tartásáról tanúskodnak. 

A Nyitrai Munkabiztonsági Felügyelőség igazgatója a tévének úgy nyilatkozott: azt tapasztalták, a felvonulási területen találtak olyan mobil bódét, amely nem volt leföldelve, hibás volt egyes villanyvezetékek érintésvédelme, egy árok pedig nem volt lefedve, így bárki beleeshetett. Róbert Bulla kifejti, az európai jog értelmében erre az építési területre a magyarországi jogi előírások vonatkoznak. A NIF-nél ezért arra is rákérdeztünk, melyik hatóság kéri számon a megfelelő munkavédelmet a híd építkezésének szlovákiai felvonulási területén. 

Ugyan az új komáromi Duna-híd építése határon átívelő projekt, de a kizárólag a magyar H-M Dunahíd Konzorcium építi, nettó 27,3 milliárd forintból, csak magyar alvállalkozók bevonásával. Voltak a hídra olcsóbb ajánlatok is, egy szlovák–olasz konzorcium 4,9 milliárddal kedvezőbb ajánlatot tett. A szlovák fél egyébként az egyik legnagyobb beruházó, a Fico-kormánnyal szoros kapcsolatokat ápoló Vahostav volt, a kiválasztási eljárás során hiánypótlásra kérték, majd kizárták őket. A Vahostav végül nem fellebbezte meg a döntést. 

Az Átlátszó.hu szerint az alvállalkozók többi között a Duna Aszfalt Kft., a Hódút Kft. és a HSP Hídépítő Kft.

 

 

 

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.