Ahol felesleges pénzkidobás az ötvenes tábla, nincs szükség fekvőrendőrre, és senkit nem büntetnek meg gyorshajtásért, mivel haladni is csak lépésben lehetséges. Aki még nem járta meg a kárpátaljai utak poklát, nincs valós tapasztalata a kátyús aszfalt fogalmáról. Nehezen tudja elképzelni a szituációt, amikor az autósok kilométereken keresztül nem tudnak lehagyni egy biciklist – és nem a kerékpáros kapcsolt fénysebességre –, a földutat választják az aszfaltozott kráterrengeteg helyett, vagy, hogy egy-egy óriáskátyú fekete lyukakat megszégyenítve tüntet el személygépkocsikat. A kárpátaljai sofőrök közül már senki sem lepődik meg azon, ha a saját sávjában szemből közlekedő autók szlalomoznak előtte az úton, hogy állami jelentőségű autóutakon, nagyobb csomópontokon is hiányoznak a közlekedési táblák, s a képzelőerejükre van bízva, hogy megközelítőleg hol kellene lenniük az aszfaltra festett jelzéseknek. Ha gyakran vezetnek egy adott útszakaszon, már csukott szemmel is tudják, hol, melyik kanyarban, kereszteződésben lapulnak a legszorgosabb defektkészítők. Ám ha ismeretlen terepre tévednek, aligha ússzák meg kerék-, rosszabb esetben futóműcsere nélkül, vagy búcsút mondhatnak a felfüggesztésnek.
Ukrajna mindeközben halad a fejlődés útján. Január 1-jétől az európai normákhoz közeledvén az eddigi 60 helyett 50 kilométer per órás sebességkorlátozást léptettek életbe a lakott területeken, ami persze egyenesen nonszensz azokon a településeken, ahol harminccal sem lehet keresztülzötykölődni.
Kárpátalja legtöbb útján közel három évtizede várat magára a felújítás. A karbantartók – akiket leginkább esőben, fagyban küldenek terepre – maguk is beismerik, hogy munkájukkal csak ideiglenes tűzoltást végeznek, már ha egyáltalán. Emellett nincs megfelelő minőségű technikai berendezésük, sem alapanyaguk. Általános jelenség, hogy belekezdenek egy adott útszakasz foldozásába, majd hetekig félbehagyják a munkálatokat, mert elfogyott az aszfalt, és az arra járók csak a kátyúk körbeszurkozott széleiből sejtik, hogy még számíthatnak némi útplasztikára.