Talán most már lesz Ipoly-híd Helembánál

Az eredetinél kisebb híd épülhet a szlovák–magyar határon. De a kerékpárosok örülhetnek.

Kuthi Áron
2018. 03. 08. 11:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha van szimbóluma az elszalasztott lehetőségeknek, a szlovák-magyar párbeszéd és együttműködés félresiklásának, az minden bizonnyal az Ipolydamásd-Helemba (Chl\'aba) közötti, mindeddig csak papíron létező híd. Volt itt átkelő, mégpedig a Bős-nagymarosi gát építésének idején. Akkor egy húsz tonna teherbírású építményen keresztül hordták a kavicsot a túloldalra a teherautók, csak ez ugye akkor még nem szolgálhatta a kistérségi kapcsolattartást, mert határállomást kellett volna létesíteni. A sűrűn vert cölöpökből készült hidat azonban 2000 környékén el kellett bontani, mert árvíz idején veszélyeztette a környéket. Azóta nincs átkelő, pedig már 2012-ben megszületett egy szlovák-magyar kormányközi megállapodás, amely három új műtárgy megépítését irányozta elő az Ipoly alsó folyásán. – Közülük az egyik helyszínen, Ipolyvisknél, ahol az Ipoly nem határfolyó, ráadásul megvan a híd, csak a hozzá vezető utat kellene megjavítani – magyarázta lapunknak Farkas Iván, a Magyar Közösség Pártjának gazdaságpolitikai alelnöke. A szakpolitikus elmondta: a helembai, a Vámosmikola-Ipolypásztó (Pastovce) közötti hídra és a viski útra egyszer már adott is az Európai Unió 10 millió eurót, de a kivitelezést Nyitra megye vezetése elodázta, a projekteket hosszú huzavona után megbuktatta. A pénz másra, egyebek közt az Esztergom-Párkány közötti teherkomp elindítására ment el.

Eközben a magyar kormány minden dokumentációt elkészített, a kivitelezésnek már közel egy évtizede nincs semmi akadálya. Pozsony – Érsek Árpád, a pozsonyi közlekedési tárca államtitkára javaslatára – hat éve ratifikálta is az Ipolydamásd-Helemba és a Vámosmikola-Ipolypásztó közötti hidak kormányközi megállapodását. A 2013-tól újra Nyitra megyei képviselővé választott Farkas Iván ezért még egyszer nekiugrott az ügynek, leült Milan Belica akkori és jelenlegi megyevezetővel, és megegyeztek, hogy a három átkelő közül a helembai legyen az elsőként megépülő. – Viszont itt a szlovák fél új feltétellel állt elő, mégpedig a híd teherbírására vonatkozóan. Az új, 3,5 tonnás teherbírást előíró feltétel miatt az egész dokumentációt újra kellett írni – magyarázta a képviselő.

Ez röpke négy és fél évvel csúsztatta a kormányközi megállapodás módosítását és újbóli elfogadását.

Pedig azt még egy 2014-es szlovák-magyar kormányfői találkozón is megerősítették. Viszont már az akkori, Pest és Nyitra megye képviselőit felvonultató szakértői tárgyalásokon kiderült, hogy az új, kisebb hídról szóló projektdokumentáció nem felel meg a 2012-es kormányközi megállapodásnak. És négy év elteltével hirtelen itt érkezünk meg a jelenbe. Mint arról Farkas Iván beszámolt, a már nem államtitkári, hanem közlekedési tárcavezetői rangban működő Érsek Árpád által benyújtott, átírt kormányközi megállapodás szövegét a szlovák kormány nem fogadta el. Az anyagot – valószínűleg a nem megfelelő indoklás miatt – február folyamán egymást követő két kormányülésen is visszadobták. Viszont csütörtökön megtört a jég, a Fico-kabinet rábólintott az immár kisebb híd megépítéséről szóló megállapodásra.

A Duna-torkolattól felfelé az első építmény a helembai lenne, de már csak személygépkocsik áthaladására volna alkalmas. Hogy miért vettek vissza a szlovákok a terhelhetőségből, rejtély. Tény, hogy a Nemzeti Infrastruktúra-Fejlesztő Zrt.-nél (NIF) az 54 méter hosszú hídra és felvezető utakra szóló engedélyezési terv is megvan, a beruházást a magyar kormány állja. Ha végre elkészülne, nemcsak a folyó két partján élők kerülnének közelebb egymáshoz, hanem Budapest és Bécs is. Hiszen az Eurovelo-6-os kerékpárút jelenleg Szobon ér véget és csak Esztergomnál folytatódik. 

A NIF-nél további négy Ipoly-híd tervdokumentációja készült el, legalább megvalósíthatósági tanulmány formájában. Bár a csütörtöki fordulat jó jel, a többi építkezés megfeneklésének egyik oka lehet, hogy a magyar kormány kizárólag a parlamenten kívüli MKP-t tartja partnernek a felvidéki pártok közül, a kormánykoalícióban részt vállaló Hidat nem. Pedig rajtuk és a magyar közlekedési tárcavezetőn keresztül direkt módon lehetne kapcsolatot találni a szlovák döntéshozókhoz. 

Az Ipoly-hidak hányatott történetéről ajánljuk Hajós Bence átfogó, alapos kutatását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.