Új virágkort élünk, ez most már egy percig sem kétséges. A magyar filmét, természetesen. Ahová csak nézünk, gyöngyszemek. Hogy ne mondjam, csodák. Buvári Tamás Szeretföld című alkotásának már a puszta léte, a megvalósítása is az. Veszprémi és környékbeli támogatók, civil szervezetek, önkormányzatok, vállalkozások és magánszemélyek dobták össze a költségeket.
Időzzünk itt el egy pillanatra, mert ez ám a forradalom. A szeretet és az összefogás ereje, ugye. Elkészült egy közel kétórás mozi, nem is akármilyen, közösségi finanszírozásban. Keretein belül mintegy. A keret esetünkben négy, azaz négymillió forint. És nem látszik rajta. Illetve nem a fenét, ennyiért általában ki sem települ a büfé, el sem indul a ló. Ám a katarzist nem pénzben mérik. Ha a műveltség és a tehetség üvölt valamiből, az áthallatszik a falakon.
A történet a következő. A 2014-ben Kelet-Európában kitörő háború következtében több mint másfél millió ember hagyja el otthonát. A katonai sorozások elől a lakosság egy része a szomszédos államokba menekül. A befogadó országokban különböző szociális, kulturális programokat dolgoznak ki a menekültek számára, de nem lesz belőlük semmi, egyetlen kivétellel. Egy vidéki menekültszállóra Anna, a fiatal szociális munkás érkezik. Célja, hogy a menekültek közreműködésével különleges programot valósítson meg. És ő lesz az, aki elmeséli Szeretföld történetét.
Spoiler, állj! Mert épkézláb történet is van ám Iancu Laura regénye nyomán, nem csak úgy elbújunk a képek komponálása mögé. Olyannyira, hogy győzzük követni. A Szeretföld figyelmet igényel, értelmi és érzelmi intelligenciát, áldozatot, ha tetszik, ám cserébe sokat ad. Áldozatot, ha tetszik. Eleinte nyomaszt is talán, aztán kíméletlenül elragad. Naturális és transzcendens. Egy elképzelt, egy eljátszott és egy valóságos világ keveredik. Háború kívül és belül. Csatajelenetek a lelkekben. Poszttrauma. Parádés színészi alakítások és „egyszerű” létezések a vásznon. Döbbenetes gyerekszereplő. Biblikus nevek és arcok. Még a statiszták is úgy élnek és hatnak, mint Pasolininél.