Budapesten egyre többen pattannak nyeregbe, mind egyszerűbben lehet biciklivel közlekedni. Gőzerővel készülnek az új kerékpársávok és -utak, egymás után tűnnek föl az aszfalton új piktogramok, a biciklisek előtt sorra nyílnak meg a buszsávok és az egyirányú utcák. A jövő hónap elején startolhat a 76 állomásból és 1100 kerékpárból álló Bubi közbiciklirendszer, egy hete pedig már nemcsak mellék-, hanem főutakon is legálisan kerekezhetnek azok, akik fogyasztottak ugyan alkoholt, de alkalmasnak érzik magukat a közlekedésre.
Utóbbi hírre még biciklis körökben is szinte mindenki értetlenül vagy felháborodva kapta fel a fejét, a Magyar Kerékpárosklub sem tartotta jó ötletnek a két dolog kombinálását a változásról beszámoló hírlevelében. Az egyesület szerint alkoholfogyasztás után a későbbiekben sem tanácsos biciklire ülni. Nekünk sem sikerült olyan emberrel beszélnünk, aki üdvözölte volna a döntést, az új szabály hallatán még azok is csóválták a fejüket, akik engednék a minimális alkoholfogyasztást. Esetükben a tiltakozás oka az, hogy jelenleg a rendőr belátására van bízva, mi értendő azon, hogy valaki „a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban” van. Emiatt szinte mindenki azt kéri, legalább a véralkoholszint legyen pontosan meghatározva. A közlekedési viszonyokat ismerők értetlenül állnak nemcsak a változás, hanem az indoklása előtt is, el nem tudják képzelni, ki gondolhatta komolyan azt, hogy a kerékpáros csak önveszélyes lehet, közveszélyes nem.
E kijelentés már csak azért is furcsa, mert a biciklisekkel történő, hatósági intézkedést igénylő baleseteknek több mint felét a kerékpárosok okozzák. Bár a rendőrségtől lapzártánkig nem kaptuk meg az erre vonatkozó statisztikát, Felföldi Péter tavaly készült diplomamunkájában az ő adataikat elemezte. A közlekedésmérnök-hallgató a 2011-es és 2012-es évet vizsgálta, és megállapította, hogy e két évben 1019 olyan baleset történt Budapesten, amelyben kerékpáros volt érintett. Ezek okozója 573 esetben – ami 56 százaléknak felel meg – a biciklis volt. A diplomamunka kitér arra is, hol történtek a balesetek. A helyszín az esetek több mint felében az úttest volt, míg valamivel több, mint száz esetben a kerékpáros átvezetés. Nyitott buszsávban mindössze három baleset történt, és bármilyen meglepő, de kerékpársávba és kerékpárútra együttvéve is csak összesen kettővel kellett többször rendőrt hívni, mint járdára. Így már érthető a logika, amely alapján megpróbálják átalakítani a főváros közlekedését.