– Visszatérhetek még egy kicsit a haszonkérdéshez? – veti fel Pléh Csaba. – Eddig főként úgy említettük a bölcsészetet, mint olyan területet, amely a klasszikus világ eszméit és mintáit kultiválja, állítja elénk példaként. Pedig nagyon fontos kiemelni, hogy a bölcsészet napjainkban is folyamatosan megtermékenyül, és befolyásolja a ma tudáshordozóit is. Az Eötvös Loránd Tudományegyetemen Horváth Iván először épp Balassi költészetén mutatta be, mit tud hozzátenni a kritikai kiadások teljes megújításához az informatika, amely révén az életmű könnyebben és másként kereshetővé, újféleképpen strukturálhatóvá válik. Horváth Iván egyébként vérbeli irodalomtudós, de tudományát ötvözte a ma rendelkezésekre álló eszközökkel, bizonyítva, hogy még az olyan, lerágott csontnak tűnő témákról is bőven tudhatunk meg újat, mint Balassi munkássága. Másik példa: sokat olvashatunk arról, mi történik azzal a nemzedékkel, amelyik elsősorban már csak klaviatúrán ír, sőt olykor billentyűzeten is tanulja meg a „betűvetést”. Lehet ezen sopánkodni, de az igazi tudományos kérdés az, hogy mi lesz ennek a következménye. Amiben a természettudomány mellett a bölcsészetnek is nagyon fontos szerep jut. Olvashatjuk olykor, hogy Finnországban már csak komputeren írnak a gyerekek. A szomszédos Norvégiában kutatások mutatták ki, hogy a kézírás minden szempontból – az emlékezetszerveződésre, fogalmazásra és egyebekre tett hatásaiban – fölényben van a géppel írással szemben.
– Olykor az az érzésem, hogy miközben olyan evidenciákról beszélgetünk – nem mi itt, hanem a közbeszédben –, hogy vajon hasznos-e a bölcsészet, elfelejtünk sokkal fontosabb kérdéseket – mondja Klinghammer István. – Ez a vita nonszensz, az azonban, hogy az oktatás vajon megteremti-e a minőségi tanulás feltételeit, már annál kevésbé.
– Régi egyetemi oktatóim gyakran felvetik: ó, ti még milyen jól felkészültek voltatok, a maiak bezzeg, egyre hervasztóbb a színvonal. Önök oktatóként tapasztalnak „minőségromlást” a felsőoktatásba érkező diákok körében?
– Már ejtettünk szót arról, hogy a felsőoktatás felhígult, de ez olyan, mint amikor a feleségem elküld a piacra, hogy hozzak almát – feleli Klinghammer István. – Ott van a primőr nagyon drágán. Aztán valamivel olcsóbban a jó, legolcsóbban pedig az ömlesztett áru. Ma több a hallgató, és a legjobbak meg a kevésbé jók, mint az ömlesztett alma, együtt látszanak. De nem kevesebb a kiváló hallgató, sőt még jobbak is, mert több lehetőségük van, külföldre mehetnek, az interneten bármit elérhetnek. Nem kell berezelni: a felsőoktatásban tanuló háromszázezer fiatal között most is ott van az ötvenezer nagyon jó. Igaz, jobban is kellene vigyáznunk rájuk, mert a legjobbakat rögtön viszik külföldre a nagy cégek, ha tehetik.
– Ami talán nem is baj – jegyzi meg Horkay Hörcher Ferenc. – Ahogyan a külföldre vándorlás sem: a legtöbben visszajönnek, és olyan tudást, tapasztalatot hoznak magukkal, amelyet itthon nem tudtak volna megszerezni. Még az is, aki csak mosogatni megy ki Londonba, és kénytelen átélni azt a kulturális sokkot – de ezzel is gazdagszik, szinte észrevétlenül. De hadd térjek vissza a bölcsészekhez! A tudományág helyzete, megítélése természetesen nem csak a politika ügye és felelőssége. Az egész társadalomban érzékelhető a bölcsészek lenézése. Olyan társadalmi közmegegyezésre lenne szükség, amelyben evidens, hogy az ember belső életének megismerése és kiművelése, az emberi viszonyok megértése és megszelídítése is mindenki számára hasznos. Ebből a képzési formából nem elvonni kell, épp ellenkezőleg, többet kell belefektetni. Gondoljunk például a Mindentudás Egyetemére, amely nagy tömegekhez juttatta el a különféle szakterületek tudását. A bölcsészeknek ki kell menniük az agorára, szóba kell állniuk a társadalommal, meg kell mutatniuk, hogy amivel foglalkoznak, az hasznos – mert, ha tetszik, ha nem, piaci helyzet van, amelyben el kell adni a terméket.
– Igen. Fontos lenne, hogy a legkomolyabb bölcsészek, a „falkavezérek” gyakrabban mutassák meg magukat. A néppel nincs baj, nagyon is elismeri a tudást; én Csepelen lakom, és bárhol járok, érzékelem ezt. De ehhez találkoznom is kell az emberekkel – teszi hozzá Klinghammer István.
– A munkám iránti érdeklődést én is érzékelem, igaz, Budán. De – hívja fel a figyelmet Horkay Hörcher Ferenc – egy gazdasági szektor társadalmi sikerének van egy fontos mércéje, ez pedig a források biztosítása. Ha egy hagyományosan közösségileg finanszírozott ágazatból folyamatosan pénzt vonnak ki, nemigen várhatják, hogy majd az elit megy oda. Nemrég jártam Oxfordban, busszal érkeztem a városba, egyszer csak nagy útlezárás, elterelés. Néztem, mi az oka. Kiderült, hogy a történelmi városban válság idején a humán tudományok terjeszkednek. Ma nálunk is épül egy humán és társadalomtudományi központ, közpénzből, a Magyar Tudományos Akadémia keretei között. Ám elhelyezésünk a várban eddig sokkal alkalmasabb volt a munkánkra, mint egy elidegenült irodaház. Viszont a bölcsészkarok helyzetét nagyon is veszélyezteti a velük szemben folyó, értelmetlen ellenpropaganda. Humán tudástőke nélkül nem lehet sikeres, XXI. századi Magyarországot építeni.