A szembenállás, mint eddig láttuk, változatos, ám elég egyértelmű törésvonalak mentén értelmezhető. Ez aligha magyar sajátosság. Azt azonban akár hungarikummá is nyilváníthatnánk, amikor a szemben álló felek és az általuk képviselt értékek felolvadnak egyetlen, a külső szemlélő számára jobbára érthetetlen vitában. Ki kivel van, és mi a küzdelem kiváltó oka? Ilyen viták zajlanak hetek, hónapok óta a nagyközönség tanácstalan tekintetétől kísérve a hazai építészeti életben.
Aligha akad olvasó, aki ne hallott volna a milánói világkiállítás magyar pavilonjának fordulatos életútjáról. A május elsejével kezdődő eseményen olyan épület képviseli hazánkat, amely enyhén szólva sem váltott ki egyöntetű elismerést sem az építészszakmán, sem a szélesebb közvéleményen belül. A mára Életkert néven futó vízió Sárkány Sándor fejéből pattant ki, aki életfamotívumokkal díszített, hatalmas sámándobok közé egyfajta nyitott hajótestet képzelt el, melynek terében kert várja a látogatókat, hogy ott többek között a magyar kreativitás gyümölcseivel ismerkedjenek. A szakmai zsűri azonban nem a szokatlanságával tüntető tervet hozta ki elsőnek, ennek ellenére Szőcs Géza, a magyar pavilon kormánybiztosa Sárkány pályázatának megvalósítása mellett döntött. Mivel Sárkány nem építész, az általa megálmodott látványosság épületté varázslását több szakember – Ertsey Attila, Herczeg Ágnes, Stocker György, Podoski György és Borsiné Arató Éva – vállalta.
Pikáns, de inkább keserű fordulat az ügyben, hogy a fent említett építészek április elején nyílt levélben határolódtak el a megvalósuló épülettől. Lépésükre mindenekelőtt az sarkallta őket, hogy hivatalos részről egy ideje semmilyen információt nem kaptak arról, hogy végül milyen formában válik valósággá az a terv, amelyhez a nevüket adták. Az építkezést körbelengő rossz hangulatot pedig csak erősítették azok a gyanús vagy legalábbis nem teljesen tiszta ügyletek – csúszó kifizetések, nehezen érvényesíthető szóbeli megállapodások –, amelyekről az Index számolt be április 28-án.
Az elmúlt időszak kétségkívül legfontosabb kultúrpolitikai vitái azonban nem Szőcs Géza lassan egyszemélyessé váló ügye, hanem a Liget Budapest projekt és az ennek keretében kialakítandó városligeti múzeumi negyed kapcsán zajlottak. Nem véletlenül, hiszen nagyon hosszú ideje nem merült fel hazánkban ennyire grandiózus kulturális befektetés terve. A többek között a Magyar Építészeti Múzeummal, a Magyar Fotográfiai Múzeummal és a Magyar Zene Házával teljessé váló Liget Budapest kezdettől fogva a viták kereszttüzében állt. Eleinte főként az ellenzék és a civilek fogalmazták meg ellenérveiket, utóbbiak mindenekelőtt a zöld területek feltételezett csökkenése miatt aggódva.
Ezek azonban nem mérhetők az utóbbi hetekben napvilágot látott, magas szintről érkező különvéleményekhez, amelyek arról árulkodnak: a kormány mintha elbizonytalanodott volna a terv megvalósítását illetően. Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója továbbra is bízik abban, hogy ez a feltételezés alaptalan, annak ellenére, hogy az elmúlt hetekben gyanúsan összecsengő kritikák és bedobott ötletek azt sugallták: még nem lefutott meccs a régi és az új közgyűjtemények egyetlen helyszínen történő elhelyezése. A projekt egységét fenyegető első vészjelet az az interjú jelentette, amelyet L. Simon László, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára adott a Magyar Narancsnak április elején.
A Fidesz egyik legbefolyásosabb kultúrpolitikusa itt adott hangot nemtetszésének a Liget Budapest jelenlegi elképzelései kapcsán, és kifejtette, jó ötletnek tartja Zoboki Gábor építész elképzelését arról, hogy az új Magyar Nemzeti Galéria a Városliget helyett a Szent György téren épüljön majd fel. A többek között a Művészetek Palotája és a Kínában található Nansan Kulturális Központ tervezőjeként elhíresült Zoboki azzal is igyekezett súlyt adni a szavainak, hogy az új nemzeti galéria tervezésére kiírt nemzetközi pályázaton olyan tervvel indult, amely a Városliget helyett eleve a fent említett budavári helyszínt képzelte el az épület helyéül. Ezzel tudatosan kizárta ugyan magát a pályázatból, de sikeresen gerjesztett vitát a nemzeti galéria és tágabb értelemben a múzeumi negyed megvalósításának mikéntjéről.
Zoboki víziójának része az is, hogy az Andrássy utat tengelyként elképzelve egy kevésbé koncentrált múzeumi negyed jöjjön létre a Vártól a Városligetig. Lapunknak adott nyilatkozatában Baán Zoboki elképzelése kapcsán úgy érvelt: ilyen szétszórtan létező múzeumi negyed valószínűleg nem térül meg hosszú távon, ezzel szemben az előzetes becslések azt mutatják, hogy az általa irányított projekt olyan sokoldalú márkává fejleszti az újjáépülő ligetet, amely Budapest s így az ország számára európai rangú turisztikai vonzerőt jelent majd. A viták azonban nem csupán gazdasági vagy építészeti jellegűek. Zoboki attakjához Barkóczi István muzeológus is csatlakozott, aki már korábban is annak a véleményének adott hangot, hogy hiba a nemzeti galéria és a Szépművészeti Múzeum egyesítése.
Akkor Baán úgy érvelt: a hazai vonatkozású képzőművészeti gyűjtemény külön kezelése és elszigetelt bemutatása szovjet lelemény, és az Orbán-kormány törekvése, hogy ezt az 1957 óta létező állapotot felfüggessze, nagyon is progresszív. Közben egyesek kávézacc helyett e viták fordulataiból kívánják nemcsak a Liget Budapest sorsának, hanem a kormányon belüli erőviszonyoknak az alakulását is megjósolni. Gyakran olvasható feltételezés a különféle sajtótermékekben, hogy maga a kormányfő sem lát már akkora fantáziát a városligeti megaberuházásban.
Akár erről van szó, akár a különböző szereplők és érdekcsoportok tudatos versenyeztetéséről és bizonytalanságban tartásáról, amely nemegyszer érvényesült már a miniszterelnök személyzeti politikájában, abban Baán Lászlónak kétségkívül igaza volt, amikor lapunknak úgy fogalmazott: a Zoboki-féle elképzelés bármilyen szintű megvalósítása megbontaná a Liget Budapest projekt tartalmi egységét, ami már nem is áll túlságosan messzire az egész vállalkozás ellehetetlenítésétől. Bármerre nézünk tehát, jelen pillanatban minden arra mutat, a felek hosszú harcra rendezkedtek be, a megbékélés elvi lehetősége már a szólamok szintjéről is kiveszett. Ezzel pedig nagyon sokat veszíthetünk.
A kulturális élet szembenállásai mentén ugyanis – függetlenül attól, hogy az ideológia vagy a pénz motiválja – repedések keletkeznek a társadalomban. Ahol pedig reped, ott előbb-utóbb törni is fog.
És ne legyen kétségünk: az egymásnak feszülő erőket fenntartja a harc, kettejük közé, a szakadékba a közönség zuhan majd.