Pedig már nem misztifikáljuk egymást agyon, magyarabbak a magyaroknál vs. könnyek törölgetése egy anyaországi rendszámtábla láttán, durván megváltoztak az idők, jobban, mint Bob Dylan valaha gondolta volna, de mégis. Hogy onnan egyszerűen nem lehet eljönni csakúgy, hogy, mint egy Bunuel-filmben, beragadsz a szobába, az azért szívfacsaróan különös. Tizenkilenc évvel ezelőtt egy nyolcéves gyerekkel és egy tíz hónapos csecsemővel gördültünk be Székre először, mindössze annyi instrukcióval felvértezve hazulról (áldassék ismét Kerner Gábor neve, akinek egy rendes világban már régen csak szivaroznia kellene az ámbituson, és néha annyit mondania egy káli-medencei vakolatdíszről, hogy: na), hogy keressük Sípos Mártont, aztán jó lesz. Az lett. Azóta is tart. Tudod, ember, amikor az utolsó falatot is megosztod az idegennel, mert lehetne bárha Jézus is. Amikor a gyermekeidnek hirtelen nagyapjuk (bapó) lesz.
Így jártunk aztán lassan Tasnádi Pistával, Borka Mártonékkal s rendre a többiekkel. Szék többnyire nem ereszt, megülünk, mint a kotlós a légi folyosó alatt, mert az lett nemrég felettünk, és persze elfelejtettek bárkit is megkérdezni arról, hogy szeretné-e tisztán kivenni a Lisszabon–Kolozsvár-fapadoson a sztyuvi dekoltázsát. Az idei első erdélyi turnét viszont agyonterveztem. Egyeztetés a szerkesztőkkel, útvonal, időpontok, témák, amelyek érdekesek lehetnek az olvasónak. Végre az ezerszer elmaradt Torockó, hoppá, Mérában éppen juhmérés lesz, és fel az északkeleti végekre, Borszékre, mert baj van a tervezett gyógyászati központtal, amely ott úgy kellene, mint egy falat kenyér, majd irány az ezeréves határ a Gyimesekben, ahol legutóbb megtestesült a halmozottan hátrányos helyzet elnevezésű triplán alliterált léthelyzet: törpe (bocsánat!) cigány (elnézést!) koldus (Jézusom!) a végeken (hol máshol?).
Itt két nap, meg ott is, felvesszük az anyagokat, közben meg úton lenni az élet, ahogy Kerouac mondta, megint elcsodálkozni és átélni, hogy mekkora területről van is szó, amely most, ugye, odaát. Bár és persze sose lehessen tudni, mert miközben szekereket kerülgetek a szerpentinen, a marosvásárhelyi Gaga Rádióban (így kerül Freddie Mercury Zanzibárból Erdélybe) az orosz külügyminiszter éppen határozottan megkéri Romániát, hogy fogja vissza az atlanti agarakat. A történelem cifra cafka, így aztán az a képtelenség is előfordulhat, hogy a székelyek a ruszkiknak szurkolnak. De még előtte Torockó és Mari. Mari azt mondja, hogy amióta Indiában járt, másképpen látja a dolgokat. Erdélyben, ahol a türelem mindig a túlélés záloga volt. És íme, még egy lépcsőfok. Mari nyilván azért került Indiába, mert a panzió, amelyet nagy hozzáértéssel igazgat, Zolié, aki többek között jógatáborokat is szervez.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!