Valódi demokráciára van szükség, amely nem csak a hatalom díszlete, amelyben a politikának vannak erkölcsi alapelvei, amely ismeri az illemet, a közhatalom gyakorlása pedig „sportszerű”. A baltás gyilkos, az azeri Szafarov kiadása, azaz segítségnyújtás ahhoz – feltehetően gazdasági előnyök fejében –, hogy hazájába különrepülőgép vigye, hogy ünnepélyesen fogadják, és börtön helyett nemzeti hősként kezeljék, súlyos erkölcsi károkat okozott Magyarországnak, nemzetközi reputációnk mélyre süllyedt. Igaza van Orbán Viktornak idei évértékelő beszédében, hogy demokráciára van szükség jelző nélkül (csak az a baj, hogy ő használt korábban e vonatkozásban jelzős szerkezetet). Tényleg érvényesül az a Rodolfo bűvészre emlékeztető mondás (vigyázat, csalok), hogy ne azt figyeljétek, hogy mit mondok, hanem amit csinálok? Tényleg csak annyi a szabadságom, amennyi a hatalmam?
Nem fogadható el – ez áll az alaptörvényben is – a hatalom korlátlansága. Igenis szükség van fékekre, a kormánytól független hatalmi ágak korlátozó szerepére is. Akár 99 százalékos választási győzelem sem hozhat létre korlátlan hatalmat egy polgári társadalomban. Ilyen típusú „parlamenti népfelség” legfeljebb a Szovjetunió utódállamaiban képzelhető el, mint például a posztkommunista vezetésű Kazahsztánban, és nem Európa közepén. Polgári demokráciában nincs „vezér”, csak legitim kormányzati vezető. A közhatalmat nem lehet uralommá változtatni. Tudniillik ha ez megtörténik, a hatalom előbb-utóbb erodálódik, és felfalja létrehozóit. Ahogy Cseh Tamás írta: „győzni kell a győzelemért”, de azért Lucifernek is igaza van a Tragédiában, nevezetesen, hogy a győzelem önmagában hordozza a vereséget is.
Különösen károsnak tartom a közhatalmat birtokló politikusok – a véleménynyilvánítási szabadságra hivatkozva – méltatlan hangnemű támadásait az igazságszolgáltatás részükre nem tetsző működésével szemben („gyalázatos ítélet”, a Kúria „a bankok oldalára állt”; stb.). Az igazságszolgáltatás tekintélyének az olcsó népszerűségért való rombolása, az ügyészekre, bírókra való közvetett politikai nyomás különösen csúnya machiavellista politikai manőver. Vagy ahogy Szilágyi Ákos írta gyilkos humorral a populista magánbeszéd morfológiájában: „A nép igazságának semmi köze a formális jogon alapuló igazságszolgáltatáshoz. A nép ítélőszéke [ ] nem lacafacázik [ ], nem hagyja futni a bűnösöket. Még akkor sem, ha jogilag ártatlanok. Aki pedig ellenáll az igazságszerető nép bölcsességének, aki nem átall jogi formákra, az ártatlanság vélelmére, a törvényekre, jogrendre, demokráciára hivatkozni, hátráltatni az igazság azonnali kiderítését [ ], az magára vessen. Könnyen ő is a vádlottak padján találhatja magát, ott, ahol fakó arccal, megsemmisülten a nép ellenségei ülnek.”
Nem helyes a „nincs baj, akkor csinálunk” elv jegyében folyó kormányzati politizálás. Mint minden más európai országban, két-három évente Magyarországon is előfordul brutális gyilkosság (amelyet a rendőrség – élen járva e téren Európában – általában felderít). Ilyenkor a lakosság többsége a génjeinkben lévő talióelv alapján halálbüntetést követel a tettesre. De az alapvetően még mindig keresztény Európában a halálbüntetést visszaállítani az esetleges tömegkívánság ellenére sem lehet, mert ha az életet Isten adta, azt az állam nem veheti el. A halálbüntetés kérdésének belpolitikai okokból „napirenden tartása” egy konzervatív, kereszténydemokrata kormány részéről felesleges politikai döntés, mely csak arra jó, hogy az Európai Parlament elítélje a magyar kormányt (a kormányt és nem Magyarországot!). A bevándorlással kapcsolatos plakátok is csak erre jók: magyarul – letegezve – a magyarul nem tudó bevándorlókhoz vagy a főleg albán–szerb embercsempészekhez szólni enyhén szólva szamárság (kifejezés Antall Józseftől). A magyarok (a tehetséges utánpótlás-játékosok) munkáját inkább az NB I-es labdarúgó-bajnokságban szereplő „gazdasági bevándorlók” veszik el, akik bőven találhatók a Felcsútban, a Videotonban vagy a legmagyarabb klubban, nálunk, a Fradiban. (Ezt többéves késéssel most korlátozta csak az MLSZ.) A menekültáradat kezelése rendkívül komoly európai probléma, és elismerendő, ha a magyar kormány e tárgyban mindent megtesz a magyar érdekek védelmére (már vannak is ebben reálpolitikai sikerei az unióban). Nem kellene azonban ezt a céljában helyes kormányzati politikát – a kevésbé képzett lakossági rétegek érzelmeire hatni kívánó – olcsó propagandafogásokkal nemzetközileg lejáratni.
Végül a neomachiavellizmus a tárgyilagos tudományos elemzés lehetőségét is tagadja. Nincs pártatlan elemzés, az elemző valamely politikai irányzat „katonája”. Kritika pedig azért nem lehetséges, mert az szükségképp a hatalom politikai ellenfeleinek szekerét tolja. Az elemzőnek az erőn, a hatalmon, a férfiasságon alapuló rendszer „igazságát” kell védenie. Úgy gondolom, hogy ez súlyos tévedés. Nem lehetne feltételezni esetleg azt, hogy ha valaki a kormány valamely intézkedését bírálja, az nem hazaáruló, hanem az ország valós érdekeit kívánja szolgálni? Miért kell valakit azonnal a „balliberális gonoszok” vagy a „kommunista milliárdosok cselédje” csoportjába sorolni, ha az illető tárgyilagosan kívánja elemezni az adott kormányzás előnyeit és hátrányait, eredményeit és hibáit? A tényszerű bírálatot nem helyes támadásként értékelni, legfeljebb – ha megalapozatlan – nem kell elfogadni. Semmilyen kormányzat nem lehet hatékony bírálat nélkül, a megalapozott bírálatra a kormányzás eredményessége érdekében magának a kormánynak is szüksége van. (Ahogy Lányi Gusztáv mondja, a kormánynak ne csak lakájokra, hanem az ördög ügyvédjeire is igénye legyen.) Természetesen a politikai pártok létrehozhatnak think tank műhelyeket, amelyeknél valóban az adott politikai irányzat érdekei szolgálatában kell elemezni és javaslatokat tenni. De ha egy kormányzásra irányuló elemzés valóban tudományos kíván lenni (nem politológia, hanem kormányzástan), akkor politikailag középen kell állnia, pártatlannak kell lennie, a valós eredmények mellett a hibákat is fel kell tárnia. A tudományos munka nem azonos a katonai (esetleg zsoldosi) tevékenységgel.
A vitaindító cikk megválaszolására felkértük a Századvéget.
(Az írás eredetileg a Magyar Nemzet Magazinban jelent meg, 2015. július 18-án.)