Egy 1876-os, kulcsfontosságúnak tartott legfelsőbb bírósági döntés például a kiegészítést úgy értelmezte, mint amely csak azt tiltja meg, hogy a központi szövetségi kormányzat beavatkozzon abba, hogyan szabályozzák az egyes államok helyi szinten a fegyverviselés kérdését. Ez az értelmezés aztán lehetőséget adott arra, hogy különféle helyi, a fegyvertartást korlátozó szabályozások jöjjenek létre. (Az 1876-os döntés másik nagy horderejű következménye volt, hogy a polgárháborúból ocsúdó és a rabszolga-felszabadítást kényszerből végrehajtó déli államokban gyakorlatilag megakadályozta a fekete lakosság fegyverhez jutását, erősen korlátozva lehetőségét a fehér fajvédő szervezetekkel szembeni önvédelemre.)
A múlt század hatvanas évei polgárjogi mozgalmainak sikere után a második kiegészítés értelmezése radikálisan megváltozott, és a legfelsőbb bírósági döntések ismét egyre inkább az egyéni szabadságjogokra helyezik a hangsúlyt. Ehhez a változáshoz a hetvenes évek végétől Reagan konzervatív forradalma adott igazi jogi, politikai és pénzbeli hátországot: a fegyverviseléshez való jog kérdése a konzervatívok és liberálisok közötti kultúrharc részéve vált, ami kitűnően alkalmas arra, hogy ellenzőit vagy támogatóit politikai táborok zászlói alá hívja még akkor is, ha a szabályozás tekintetében a nézetbeli különbségek a gyakorlatot illetően tulajdonképpen nem is lennének áthidalhatatlanok. Ám így az egész témakör száműzetett a praktikus megfontolások világából. A konzervatív szavazótábor a fegyverviselés korlátozására vagy szigorúbb szabályozására tett minden kísérletet az amerikai alapértékek elleni támadásnak tekint.
A fegyverlobbi pedig nemcsak a puskákhoz és pisztolyokhoz, hanem ehhez a vitához is készséggel szállítja a muníciót.
A konzervatív forradalom mellett, mint ahogy ez Thompson példájából már látható volt, a fegyvergyártók hathatós marketingtevékenysége és lobbiereje is erőteljesen alakítja az amerikaiak viszonyát a lőfegyvertartáshoz. Óriási üzletről van szó, így a szabad fegyvertartást propagáló NRA (National Rifle Association) nemcsak a politikusok döntéseire, hanem az amerikai közvélekedésre is nagy hatást gyakorol. Az NRA azokat a statisztikákat igyekszik hangsúlyozni, amelyek azt sugallják, hogy a lőfegyverhez jutás megkönnyítése elrettenti a bűnözőket, míg a szigorúbb szabályozást sürgetők olyan számokat citálnak, amelyek épp a lőfegyverrel elkövetett bűncselekmények számának növekedését bizonyítják ilyen jogi környezetben. Ember legyen a talpán, aki eligazodik, hol is az igazság.
A fegyverlobbit mindenesetre aligha hatja meg a fegyveres támadások halálos áldozatainak a száma. A leghangzatosabb érv: az amerikai utakon évente több ember hal meg, mint lőfegyver által. Az lenne tehát a megoldás, hogy tiltsuk be a gépkocsit, az amerikai szabadság e másik szimbólumát?
És ekkor az amerikai, aki gyalog már két lépést sem tesz meg, visszaretten. Mondhatni, a járulékos veszteségek – ahogy az automobilos életformába az elhízás és a szívinfarktus – bele vannak kalkulálva ebbe a felfogásba.
Amerikában az első szövetségi szintű fegyverszabályozást csak 1934-ben alkották meg, azok után, hogy az Al Capone nevével fémjelzett gengszterleszámolások túl nagy port vertek fel. (Al Capone „háborújában” a már említett Thompson gépfegyver is előkelő szerephez jutott, nem véletlen, hogy közkeletű elnevezése a „chicagói zongora” vagy „chicagói írógép” volt.) Azóta a fegyvertartás szabályozása éppúgy a nagy társadalmi viták szimbolikus terepévé vált, mint az állam gazdasági szerepvállalásáról majd egy évszázada folyó csatározások Keynes és Hayek hívei között.
Talán az eddigiekből is kiderül, hogy a fegyvertartás szabályozása nem egyszeri döntés kérdése, hanem egy elhúzódó lövészárokharc folyton változó frontvonalának leképződése. Az angolszász precedensjog sajátosságai szerint ez a vita mindig egy-egy konkrét eset, per, majd az azt követő (legfelsőbb) bírósági döntések nyomán alakul. Az újabb kor egyik legfontosabb szövetségi szabályozásának katalizátora például egy olyan merénylet volt, amely könnyen olyan végzetessé válhatott volna, mint a Kennedy elnök vagy a Martin Luther King elleni támadás. 1981-ben egy elmebeteg rálőtt Ronald Reaganre, súlyosan megsebesítve az elnököt. A szerencsének és a gyors orvosi beavatkozásnak köszönhetően Reagan hamar felépült, ám a mellette tartózkodó James Bradyt, a Fehér Ház akkori sajtófőnökét is lövés érte, akit egész életére megnyomorított a merénylő. Brady a szigorúbb fegyverszabályozás élharcosa lett, és törekvéseit Bill Clinton elnök zászlajára tűzte. A Brady nevét viselő javaslatot a kongresszus is elfogadta, Clinton a törvényt 1993-ban írta alá. (Az NRA támadása nyomán azóta ezt a törvényt is részben elkaszálta a legfelsőbb bíróság, ám leglényegesebb elemeit a döntés nem érintette.)
Jellemző, hogy az ámokfutások „sztárszereplőit” azóta sem sikerült megregulázni. Ezek gyakorlatilag a katonai használatra gyártott gépfegyverek „lebutított” változatai. Noha nem lehet velük sorozatot, csak egyes lövéseket leadni, minden másban megegyeznek ezekkel a konstrukciókkal. Clintonnak sikerült átvernie a kongresszuson a fegyverek magáncélú használatának betiltását, ám a törvényt úgy fogadta el a kongresszus, hogy 2004-ben hatályát veszti, és meg kell újítani. A republikánus többségű törvényhozásban azóta ezek a kísérletek rendre elbuknak, hiába érkeznek egyre gyakrabban hírek ilyen nagy tűzerejű fegyverekkel elkövetett ámokfutásról. A konzervatív szavazatok elvesztésétől való félelmében a republikánus párt semmiféle kompromisszumra nem hajlandó.
Különös látni, hogy az efféle fegyverek iránt megnyilvánuló, egyre növekvő amerikai kereslet hogyan vesz teljesen irracionális irányt. Marilynne Robinson néhány hete elgondolkodtató esszét közölt a The New York Review of Books hasábjain az amerikai fegyverkultúráról, és ebben arról ír, miként virágoztatta fel az orosz kézifegyvergyártást az amerikai fegyvervásárlási láz. Az AK–47-es Amerikában legálisan forgalmazható változata slágercikk lett. Amikor tavaly Obama elnök az ukrajnai háború miatti büntetőintézkedések részeként betiltotta a kézifegyverek importját Oroszországból, az amerikai vásárlók megrohanták a fegyverboltokat, és kitakarították a készleteket.
Pár hónapja azonban ismét van AK–47-es az amerikai fegyverboltokban, csak most US–132SS-nek hívják. Az orosz cég ugyanis leányvállalatán keresztül most már az USA-ban gyártja a gépkarabélyokat. Nem mellesleg óriási bevételre tesz szert, ami hozzájárul, hogy az oroszok olcsó fegyverekkel láthassák el azokat, akiket az amerikai külpolitika éppen a szabadság ellenségeinek nevez.Nagy kérdés persze, mit kezd egy békés polgár egy Kalasnyikovval. Az eredeti alkotmánykiegészítés a kor technikai színvonalának megfelelő védelmet épített a jogrendszerbe, ám ezen némileg túlhaladt az idő. Mert ha a szövetségi államhatalomnak túlterjeszkedni támad kedve, vajon mit érnek ezzel a fegyveres milíciák a harci helikopterek ellen?Ugyanakkor ezeknek a modern kézifegyvereknek a tűzereje aránytalanul nagy a jogos önvédelem céljaira. Előnyt ebből elsősorban az olyan szervezett bűnbandák tagjai kovácsolnak, akik korunk chicagói rosszfiúi, csak ők éppenséggel Mexikóból érkeznek. Vagy az olyan őrültek, akiket vajmi kevéssé érdekel az alkotmány második kiegészítése. Inkább csak az, hány embert küldenek a másvilágra, mielőtt maguk ellen fordítják legálisan beszerzett lőfegyverüket.
A kérdést másként is meg lehet fogalmazni, amennyiben a második alkotmánykiegészítés értelmét feszegetjük. Hány esetben akadályozták meg a Kalasnyikovok a 2001 után életbe lépett amerikai (szövetségi) hazafias törvény túlkapásait? Az NSA alapvető szabadságjogokat sértő tömeges lehallgatását? A személyes adatok nagyvállalatok általi összegyűjtését, az állampolgárok totális megfigyelését a köztéri kamerák, a mobiltelefonok üzemszerű feltörése, lehallgatása, a közösségi weboldalak adatainak tömeges elemzése révén?Olybá tűnik, ezt a fegyverkezési versenyt olyan szorongás idézi elő, amely inkább a középosztály helyzetének megrendülésével, a kultúrharc által előidézett politikai hisztériával és Amerika iránytévesztésével magyarázható. A mániákus fegyvervásárlás mintha valami rosszul sikerült reakció lenne, olyan, mint amikor valaki folyton az atomháborúra vagy a zombik támadására készül: bunkert épít, lisztet és cukrot halmoz fel az alagsorban, és közben a szomszéddal is elfelejt beszélgetni.
Erre a félelemre, a középosztály kezdődő válságára a filmművészet a hatvanas években már ráérzett, és azóta a populáris kultúrák rémmeséiben is testet ölt. Vajon miért ilyen népszerűek az antiutópiák, az apokaliptikus víziók manapság a hollywoodi mozikban? Mi szegez minket a székhez, miért nem tudunk szabadulni a világvége képzetétől?A terror elleni háború a hétköznapok részévé tette a beszivárgó ellenséget. A Közel-Kelet és Észak-Afrika államainak szétzilálása által elindított menekülthullám alkalmat teremtett az európai közhangulat politikai hiszterizálására is. Az Egyesült Államok már nem csupán sikerfilmjei révén exportálja Európába ezt a pánikot, és nagyon úgy tűnik, Európa – amely eddig némileg immunisnak tűnt a kultúrharccal szemben – egyre inkább átemeli annak témáit a helyi politika meghatározó ügyei közé. A spin doctorokkal, kontrollált állami médiával, óriási számítógépes adatbázisokkal és a pillanat uralásának tudományos igényű művészetével irányított politika mindennapjaink részévé vált. A szorongás életben tartása politikai programmá cizellálódott.Apropó, Robinson esszéjének címe egyetlen szó volt: Félelem.
Írásában idézte a Szentírásból, a Leviták könyvéből azt a passzust, amely igencsak elgondolkodtató állapotot tár elénk: „Azoknak a szívét pedig, akik megmaradnak, eltöltöm félelemmel, amikor ellenségeik földjén lesznek, megrémülnek a száraz levél zörrenésére, s futni fognak, mint ahogy a kard elől menekül az ember, s elhullanak, bár senki sem kergeti őket. Egymásba botlanak, mint a kard előtt, noha senki sem kergeti őket.”Ennek a félelemnek az irracionalitása és monotonitása, az egymásba botló emberek zavarodottsága Bogdanovich filmjének világát idézi. Így válik Bobby Thompson az „egy közülünk” gondolat démoni paródiájává. És Amerika polgárainak fegyverkezése, a félelem kultúrája politikai exportcikké.
Az Egyesült Államokban rendszeresek az október 1-jén a roseburgi főiskolán elkövetett, kilenc áldozatot követelő lövöldözéshez hasonló mészárlások. Összeszedtük az utóbbi tíz év legsúlyosabb eseteit.
2015. június 19., Charleston, Dél-Karolina: A huszonegy éves Dylann Storm Roof beül a főként feketék által látogatott metodista templomba, végighallgatja a bibliamagyarázatot, majd lelő kilenc embert, köztük a lelkipásztort.
2014. október 24., Marysville, Washington: Középiskolában egy tizenöt éves diák SMS-ben az ebédlőbe invitálja néhány barátját. Miután összegyűlnek, odalép az asztalhoz, és tüzelni kezd. Négy embert megöl, utána öngyilkosságot követ el.
2012. december 14., Newtown, Connecticut: A húszéves Adam Lanza otthonukban megöli saját édesanyját, majd a Sandy Hook általános iskolához hajt, ahol lelő húsz gyereket és hat iskolai dolgozót, végül öngyilkosságot követ el. Ez eddig az amerikai történelem legtöbb áldozatot követelő általános és középiskolai mészárlása.
2012. július 20., Aurora, Colorado: Az új Batman-film, a Sötét lovag – Felemelkedés vetítésén a filmbeli gonosz karakter, Joker jelmezébe öltözött, 24 éves James Holmes lövöldözni kezd. Tizenkét néző meghal, ötvenkilencen megsebesülnek.
2012. április 2., Oakland, Kalifornia: A katolikus egyetem korábbi tanulója, a 43 éves One L. Goh hét embert öl meg.
2011. január 8., Tucson, Arizona: Egy 22 éves férfi szupermarketnél tartott politikai rendezvényen lövöldözni kezd. Hat embert öl meg (köztük egy kilencéves kislányt), tucatnyian megsebesülnek: a demokrata kongresszusi képviselő, Gabrielle Giffords is.
2008. december 24., Covina, Kalifornia: Mikulás-ruhába öltözött férfi betör volt felesége házába, ahol éppen karácsonyi ünnepséget tartanak. Lövöldözni kezd, majd felgyújtja az épületet. Kilenc ember hal meg.
2007. április 16., Blacksburg, Virginia: Az egyetem egyik végzős hallgatója két órán át gyilkol a campuson, megölve 47 embert. Végül öngyilkos lesz. Ez az Egyesült Államok történetének legtöbb áldozatot követelő, egy ember által elkövetett tömegmészárlása.
2006. október 2., Nickel Mines, Pennsylvania: Egy teherautó-sofőr behatol a helyi amis közösség egyetlen teremből álló iskolájába, agyonlő öt 6 és 13 év közötti diáklányt, majd önmagával is végez. Az amisok az épületet a mészárlás után lebontották, és máshol emeltek újat helyette New Hope School (Új Remény Iskola) néven.
2005. március 12., Brookfield, Wisconsin: Terry Michael Ratzmann hét embert öl meg a Living Church of God (Isten Élő Egyháza) nevű szervezet istentiszteletén, majd magával is végez. (W. Sz.)