Konyakmeggy-optimizmus: van magyar csokijövő?

A magyar csokoládéipar nyolcvan százalékát külföldi cégek uralják, de akadnak magyar próbálkozások is.

Makrai Sonja
2016. 04. 09. 13:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

XVIII. századból valók az első feljegyzések, amelyek kereskedelmi csokoládékészítésről számolnak be. Akkoriban olasz mesterek keze alól kerültek ki a legfinomabb desszertek. Ma furcsának hathat, de a fájdalomcsillapítót és hascsikarás elleni port kínáló gyógyszerészek is készítettek bonbont eladásra. Az első nagyobb csokoládégyárakat, a Dremmelt és a Heindrichet a XIX. század közepén alapították.

Ez idő tájt csak két magyarországi cukrásznak sikerült meghódítania az édességipart. Gerbeaud Emil cukrászati üzeme mellett 1886-ban nyitotta meg kisebb csokoládégyárát, amelynek 1904-től a Duna utcai telep adott otthont. Itt gyártották kilószámra a ma is kedvelt, általa megalkotott konyakmeggyet. Az ország legnagyobb csokoládégyárát Stühmer Frigyes hamburgi cukrászmester alapította 1868-ban Pesten, a mai Szentkirályi utcában. 1883-ban már gőzüzemű csokoládégyárban készültek a cég pralinéi és szeletes, valamint táblás csokoládéi.

A századfordulón közel hatvan üzemben készítettek csokoládét Magyarországon. Budapesten a két említett nagy cég mellett a Hunnia és a Wikus, Győrben a Schmidl, Sopronban a Weiss, Nagyszombatban a Fischer, Zsolnán pedig a Wieder gyártotta a közkedvelt finomságokat. És persze nem szabad megfeledkezni a Fiumei Csokoládégyárról sem.

Az első világháború után a gazdasági nehézségek ellenére is kedvező irányba tudott elmozdulni a magyar édességipar, mivel az osztrák és cseh csokoládéüzemek eltűntek a piacról. A Stühmer Frigyes Rt. a Hangya Szövetkezet Rt.-vel és a Magyar Cukoripar Rt.-vel összefogva 1921. július 1-jén Szerencsen megalakította a Magyar Kakaó- és Csokoládégyár Rt.-t, amelynek alaptőkéjét tízmillió koronában állapították meg. Két évvel később kezdték meg a gyártást a Szerencsi Csokoládégyárban. Első termékük a sárga csomagolásba öltöztetett 101-es főzőcsokoládé volt, ezt maguk a dolgozók az üzem előtt osztogatva népszerűsítették a vásárlók körében. Először csak 200 kilogrammot gyártottak, de a csokinak óriási sikere lett, így megindult a tömegtermelés. A húszas évek vége felé Liechti Frigyes svájci szakember vezette a céget, a termelés minőségét korszerű német gépekkel és felkészült szakemberekkel javította. 1927-ben robbant be a köztudatba a Boci csokoládé, akkor még Szerencsi Tej néven. Majd jött a levédett „cicás” kakaó, amely a gyár védjegyévé vált. A szerencsi gyár egyik különlegessége volt, hogy a csokoládékhoz a tejet saját tehenészetükben termelték meg, sőt a desszertekhez használt papírdobozokat is házi üzemükben hajtogatták.

A második világháború előtt a szerencsi számított az ország legnagyobb édesipari üzemének, számos lerakattal az országban, de már exportra is gyártott. 1944-ben német katonák vonultak be az üzembe. El akarták vinni a gépeket Németországba, ám ezt Liechti Frigyesnek sikerült megakadályoznia. A Szerencsi Csokoládégyárat 1948-ban államosították, és Szerencsi Édesipari Vállalat néven működött tovább. Évtizedekig itt készült a karácsonyi és húsvéti figurák, a szaloncukor döntő többsége. A rendszerváltást követően külföldiek vásárolták fel, ma több édesipari céggel együtt – mint például a diósgyőri gyár – a Nestlé Hungária Kft. tulajdonába tartozik.

Hiába bír nagy hagyományokkal a hazai édesipar, a magyar tulajdonban lévő csokoládégyárak száma drasztikusan csökkent az elmúlt évtizedekben. A Cherry Queen konyakmeggyet és a Tibi csokit gyártó Bonbonetti Choco Kft.-t a jelenlegi ukrán elnök (akkoriban üzletember), Petro Porosenko érdekeltségébe tartozó Roshen cég vásárolta fel 2012-ben. Jelentős külföldi befektető a Mondelez Hungária Kft. leányvállalata is, amely ma már a Győri Keksz termékeit, a Sport szeletet és a Negrót is gyártja. A cég, mivel a jövőben a húzómárkákra akar koncentrálni, jelenleg is árulja az utóbbi márkát és az azt gyártó győri üzemet.

A külföldi vállalatok térnyerése ellenére azonban tartja magát még néhány magyar tulajdonú édesipari cég, mint a Szerencsi Bonbon Kft., a keszthelyi illetőségű Lissé Édességgyár Kft. vagy az újjáélesztett cégek közül a manufakturális vonalat követő, de a termékeit nagykereskedelmi forgalomban árusító Stühmer és a Szamos Marcipán Kft.

Néhány évvel ezelőtt jelentős kormányzati bejelentésről lehetett hallani: ismét stratégiai ágazat lesz az élelmiszeripar. A megpályázható támogatások az iparfejlesztést, a versenyképesség javítását, a beruházások megvalósítását szolgálják, sokan éltek is ezekkel a lehetőségekkel annak ellenére, hogy az édesipar kissé hátrányos helyzetben van a támogatások tekintetében, mivel nem elsődleges mezőgazdaságialapanyag-felhasználó, hanem a már feldolgozott csokoládémasszából készít termékeket.

 

Az édesipar hazai fejlődését, az új cégek megalapítását a tőkehiány mellett gátolja a szakképzett munkaerő hiánya is. Az utóbbi években sokan elhagyták az országot, mivel még a képzettség nélküli munkások is kedvezőbb körülmények között tudnak külföldön elhelyezkedni, a magas áfa és a népegészségügyi termékadó miatt a hazai cégek pedig nem igazán engedhetik meg maguknak, hogy hasonló feltételeket kínáljanak. A Magyar Édességgyártók Szövetsége sokszor felhívta a döntéshozók figyelmét arra, hogy nagy szükség lenne a munkaadókat ösztönző foglalkoztatási programokra, ahogy a szakképzési rendszer fejlesztésének problémája is megoldásra szorul. A hazai édesipari termelés bővülését, az ágazat technológiai fejlődését segíthetné talán annak az élelmiszeripari fejlesztési stratégiának a megvalósulása, amely 2020-ig 300 milliárd forint beruházást tesz elérhetővé az élelmiszer-feldolgozók számára.

A 2008-ban kezdődött mélyrepülés után 2013 óta enyhe, de folyamatos növekedésnek indult a hazai édesipar. Az elmúlt két évben számos üzemcsarnok gyártósorát bővítettek ki, például a Detki Keksz Kft.-nél vagy az Urbán & Urbánnál, Szikszón pedig teljesen új, édesipari dekoranyagot gyártó cég épített gyárat. Tavaly ősszel pedig egy új magyar tulajdonú édesipari cég is megalakult – a Chocco Gardent a Bonbonettit hosszú évekig vezető szakember, egyben a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke, Sánta Sándor alapította. Sánta szerint a magyar piacon a saját márkás termékek térnyerése megállt, most mégis érdemes új alternatívát felajánlani a fogyasztóknak.

– Mind csomagolásban, mind alapanyagokban kicsit többet szeretnénk adni a vásárlóknak, mint a hasonló kategóriás más termékek – mondja a szakember. – Az ízeknél, alapanyagoknál is sok változást vezettünk be. Valódi gyümölcslével kezdtük el ízesíteni a zseléinket, a desszerteknél a tojáslikőr- és vaníliaízű fajtákat is bevezettük. De túlzásba nem akarunk esni, mert bár a fogyasztók szeretik az újdonságokat, vásárolni a megszokott alapízeket – az ét- és tej- mellett a mogyorós, epres és karamellás csokoládét – szokták.

Sánta Sándor szerint ma még nagyon korai a visszajelzésekről beszélni, hiszen termékeik épphogy polcokra kerültek a nagyobb üzletláncoknál, de a szaloncukruk tavaly máris a legjobb minősítést nyerte el, ami biztatást jelenthet a jövőre nézve. Sánta kiemeli azt is, hogy megpróbálják a legjobb árat biztosítani a hasonló kategóriás termékek összehasonlításában.

– Ez persze nem könnyű, mivel első körben a cég alapletétjéből tudjuk ezt fedezni, de arra ügyelnünk kell majd, hogy a márka fenntartható is legyen – fogalmaz a cégvezető. – Tisztában vagyunk azzal, hogy nem lesz könnyű ezen a piacon a célok elérése. Úgy érzem, mi elindultunk azon az úton, hogy a Chocco Garden mielőbb ismert és kedvelt hazai gyártású márkává válhasson ott, ahol ma a termékek több mint 80-85 százaléka külföldről érkezik. Szeretnénk, ha két éven belül már lejönnének az első olyan termékeink a gyártósorokról, amelyek itthon és az exportpiacokon egyaránt versenyképesek lesznek.

A cégalapító hozzáteszi: jelenlegi gyártó telephelyeiken sikerült olyan programot és jövőképet felajánlani a dolgozók részére, amely vonzóvá teheti számukra a maradást, bár ez, ahogy fogalmaz, egyelőre üde kivételnek számít.

Az iparág fejlődését a népegészségügyi termékadó (neta) is nagyban befolyásolta, mivel hatálya az előrecsomagolt édességekre is kiterjedt. Az elmúlt két évben már újra növekedést lehet tapasztalni, ami Sánta Sándor szerint elsősorban a gazdaság fehéredésének köszönhető. A Magyar Édességgyártók Szövetsége üdvözölte azt a tavalyi döntést, amely szerint a neta összegét csökkenthetik a cégek – legfeljebb a fizetendő adó tíz százalékáig – az egészségmegőrző programok költségével.

Valami tehát elindult a magyar csokoládéipar berkein belül, és csak bízni lehet abban, hogy a régi és új hazai csokigyártók szájíze nem keseredik meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.