A brit miniszterelnök stratégiai tervét nem ismerjük pontosan. Joggal bízhatott benne, hogy a referendum simán megnyerhető – ahogy az 1975-ben rendezett első brit EU-népszavazáskor, úgy 2016-ban is többségben lesznek az EU-pártiak. A voksolás kimenetele pedig megerősíti majd pozícióját és politikáját a pártján belüli euroszkeptikus csoporttal szemben. Van egy másik elképzelés is, mely szerint Cameron úgy kalkulált, hogy a 2015-ös választáson nem lesz meg a többsége, így újra koalícióra kényszerül a liberális demokratákkal. Ők pedig előre jelezték, hogy megvétózzák a referendum ötletét. Ekképp a kormányfő szabadon ígérgethetett – a koalíciós partnerre háríthatta volna a felelősséget a népszavazás meghiúsulásáért.
A választók azonban nehéz helyzetbe hozták a miniszterelnököt, a választási csodafegyver túl jól működött: a voksoláson többséget szerzett a Konzervatív Párt, így Cameron kénytelen volt meghirdetni a népszavazást, előtte pedig tárgyalóasztalhoz hívni az Európai Bizottságot.
Az európai vezetőkkel folytatott tárgyalások során Cameron két tűz közé került: európai vezetőként az uniós alapszerződések által meghúzott határokon belül kellett kialkudnia a lehető legnagyobb engedményeket. (Sikerült újabb kedvezményeket kiharcolnia, éppen a brexit [Britain + exit] veszélyének belengetése hozta őt kedvezőbb alkupozícióba.) Ugyanakkor semmilyen új mentesség kiharcolása nem lehetett már elegendő a Konzervatív Párt euroszkeptikus szárnyának megnyerésére: ők magasabbra tették a mércét, a függetlenedést tűzték ki célul.
A Konzervatív Párt 330 tagú alsóházi frakciójában 131 képviselő, a párt vidéki szervezeteiben a vezetők egy része deklaráltan kilépéspárti, és a párt szavazóinak közel kétharmada is EU-ellenes a felmérések szerint. David Cameron tehát csapdába került. Ha elveszíti a referendumot, bukott politikussá válik, míg ha meg is nyeri a népszavazást, akkor is nehéz helyzetbe kerül: a ciklust megosztott kormánypárttal és parlamenti frakcióval kell végigkormányoznia.
Az Egyesült Királyság tehát most kampánylázban ég, a közéletet uraló vita (menni vagy nem menni) a középkori hitviták hőfokán ég. És a hőfok nagyon is indokolt, hiszen a tét óriási. Az Európai Unióba eddig csak beléptek államok, onnan senki sem távozott. A kilépés – ahogy a csatlakozás is – jogszabályokban meghatározott módon mehet végbe, de egy-két éves, rengeteg jogi és gazdasági konfliktussal járó időszakot jelez előre. Nem lehet pontosan kiszámítani, ez mekkora rövid távú veszteséget vagy esetleges középtávú nyereséget hozna az Egyesült Királyság számára.