– Mikor jelenik meg először a magyar közgondolkodásban a turáni gondolat?
– A XIX. század derekán jelenik meg maga a kifejezés a magyar politikában, Pulszky Ferenc művében, majd ebből bukkan fel Ipolyi Arnold Magyar mythologiájában a turáni átok fogalma.
– Honnan veszik az alapgondolatot?
– Egyszerűen csak átveszik ezt a nyugat-európai Kelet-kutatásban már a XVIII. század közepétől létező gondolatot. Vagyis kissé paradox módon nyugatról importáljuk a keleti gondolatot, például régi iráni szövegek feldolgozásából.
– Hogyan válik ez politikai ideológiává?
– A XIX. század végén, a XX. század elején kezd átpolitizálódni. Az abszurd, hogy pont ekkor derül ki, az egész turáni eredet tudományosan nem különösebben használható. Max Müller német nyelvész osztotta a világ nyelveit három nagy csoportra, az árjára, a sémire és a turánira, utóbbiba egyszerűen besorolta azokat a nyelveket, amelyeket nem tudott semmilyen módon az első kettőhöz társítani. A műveit magyarul is kiadták az 1870-es években, és Müller Magyarországon is járt, nagyon népszerű volt, de a XIX. század végére egyértelműen kiderült, hogy az ő kategorizálása tudományosan nem igazolható, mert ennél sokkal összetettebb rendszerben léteznek a nyelvek. De nálunk mégis éppen ekkor kezdte felfedezni a turáni gondolatot a politika.
– Mit jelentett ekkor ez az iskola?
– Nagyon összetett volt: jelenthetett sima Kelet-kutatást, jelenthetett egyfajta magyar imperializmust, vagyis keleten szerzett gazdasági, kulturális előnyöket, jelenthetett egyfajta „előőrsszerepet”, a mi vagyunk a Kelet előretolt bástyája nyugaton jellegű küldetéstudatot. Az ekkor megalakult Turáni Társaság nem véletlenül rendelkezett nagyon reprezentatív névsorral: Teleki Pál, Károlyi Mihály és Tisza István is tagja volt.
– A nacionalizmus, a magyar szupremácia gondolata kezdetektől jelen volt a turáni gondolatban?
– Nem, kezdetben nagyon különböző motivációkkal lépnek be a társaságba emberek, és ennek köszönhetően maga a mozgalom is heterogén. Vannak a Kelet-kutatók – például Vámbéry Ármin, Déchy Mór vagy éppen Széchenyi Béla –, akik expedíciókat is vezettek keletre. Mások szintén tudósok, például Teleki, Cholnoky, Lóczy Lajos. A harmadik csoportba az „aktivistákat” sorolnám, ilyen például Baráth Benedek vagy Mészáros Gyula. Majd jön Trianon, és az egész társaság „felrobban”, és a tagok legalább háromféle irányba mennek el. Ott már valóban megvan az a frusztráció, hogy a „Nyugat elhagyott minket, a Kelet felé kell fordulnunk”. A durván a reformkor óta tartó magyar modernizációs folyamatot ez a gondolat hibának tartja, és azt mondja, keleten kell a rokonainkat megtalálnunk.