– A Magyar Nemzet korábbi számában a kereszténység és a politika kapcsolatáról zajló vitához hozzászólva Waclaw Oszajca jezsuita atya arról írt, hogy Lengyelországban „pártállammal és pártos egyházzal lettünk gazdagabbak, sőt jelen van [ ] a trón és az oltár szövetségének a fenyegetése, ami végeredményben elvezethet egy puhább teokratikus diktatúrához”. Egyetért ezzel?
– Ilyen keményen ugyan nem fogalmaznék, ám tény, hogy nálunk Lengyelországban, bármilyen bizarrnak hat is, a teokratikus uralom kialakulása valódi fenyegetés. Hogy jobban megértse, egyetlen látványos jelenséget emelnék ki. A püspökök manapság soha semmiféle kormányzati túlkapást, morálisan megkérdőjelezhető lépést nem kifogásolnak, holott korábban ezt rendszeresen megtették. Csupán a dicséret hangjait halljuk, a köszönet és a hála jeleivel találkozhatunk. Sajnálatos, ám logikus következménye ennek, hogy olykor a templomi szószék is a direkt politizálás helyévé válik. Méltatlan helyzet, hiszen az Úr Jézusról kellene beszélni, még akkor is, ha a napi híreknek nem ő a főszereplője.
– Sokszor merül fel a kérdés: ha a direkt politizálás nem elfogadható, akkor hogyan politizáljon az egyház?
– Helyezze előtérbe az erkölcsi kérdéseket, a tízparancsolat, az evangélium alapján mondjon bírálatot, s mutasson utat az embereknek. A pártharcokba nem kell beleavatkoznunk, mint ahogy a napi politikába sem. Kár, hogy erről egyáltalán beszélni kell, és nem természetes mindenkinek. A teljesség kedvéért persze arról se feledkezzünk meg, hogy nem ez a jellemző. A média érthető módon kiemeli az ilyen eseteket.
– A Gazeta Wyborczában nemrég azt nyilatkozta, hogy bár a lengyel hierarchia nincs feltétlenül a helyzet magaslatán, de még mindig jobb állapotban van, mint a magyar. Mire alapozza ezt?
– A tapasztalataimra. Amikor idén január végén Magyarországon jártam, sok emberrel találkoztam, s azzal szembesülhettem, hogy a püspök atyák egy része például milyen keményen beszél a menekültek ellen. Az eseményeket a török hódoltság kezdetéhez hasonlították. Lengyelországban – igaz, más az ezzel kapcsolatos történelmi tapasztalat – ilyen radikális megfogalmazást még nem hallottam az egyházvezetés tagjaitól. Nyilvános támadás sem érte egyházi részről a migránsokat, Magyarországon sajnos volt erre példa főpapi szinten is. A különbségben talán az is közrejátszik, hogy nemrégiben itt járt Krakkóban Ferenc pápa, aki nagy lelkigyakorlatot tartott. A pápa véleménye a kérdésről közismert, a katolikus Lengyelországban pedig nyíltan senki sem fog szembemenni a szentatyával. Nálunk inkább a politika ijesztget a veszéllyel, sokszor a kereszténységre hivatkozva. Rossz érzéseket keltő volt az az idegenellenes felvonulás, amelyet Krakkóban én is láttam. Jórészt fiatalok vettek részt rajta. Pedig tanultak katekizmust, amely ennek éppen az ellenkezőjét kívánja tőlük. Aki a kereszténységre hivatkozva uszít a bevándorlók, a menekültek ellen, az figyelmen kívül hagyja azt az egyszerű tényt, hogy az apostolok a legsúlyosabb helyzetben sem használták a gyűlölet nyelvét.