Végleg elpusztulhat Velence

Nem lélegezhetnek fel Velence lakói. „Adria királynőjét” végső pusztulás fenyegeti.

Molnár Csaba
2016. 09. 04. 16:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyakran kell cserélni Velencében a faajtókat – tűnődik az ember, miközben a vaporettó ide-oda cikázik a Canal Grande két partján lévő megállók között. A házak földszinti ajtajai ugyanis, amelyek a falakhoz erősített kis kikötőkre nyílnak, szinte mindenhol több deciméter mélyen a vízben áznak, pedig láthatóan nem ez volt az építészek célja. Néhol a nem túl tiszta víz alatt jól látszik még a küszöb, amelyre talán néhány évszázaddal ezelőtt még száraz cipőben léphettek a ház lakói, hogy beszálljanak csónakjukba.

Manapság szinte turisztikai reklámértékük van az időszakos áradásoknak (az acqua altának). A lapok, internetes oldalak olvasói rajonganak a magas vízszint idején készített velencei képekért, amikor a gumicsizmás turisták nevetgélve szelfiznek a félméteres vízben álló Szent Márk téren. Ám a víz nem csak áradás idején hódítja vissza a lagúnára épült várost. A lassú, kérlelhetetlen süllyedés hosszú távon talán veszélyesebb a hirtelen elöntésnél, hiszen ellene sokkal nehezebb mérnöki megoldásokkal védekezni. A víz e két fronton egyszerre fenyegeti a várost, és az ember hadállásai nem feltétlenül a győzelmet ígérik.

Az utóbbi időszakban egyértelműen gyakoribbá váltak a nagy áradások, amit szakemberek a klímaváltozás miatti tengerszint-emelkedéssel hoznak kapcsolatba. Ezért ma már megszokott, hogy évente négyszer-ötször köszönt be az acqua alta. Ugyanakkor a sok milliárd euróból megvalósított mozgatható gátrendszer, az úgynevezett Mose-projekt lassan készen áll, hogy megvédje a várost a vízözöntől. A 85 százalékos készültségi fokon álló Mose-gátakat úgy tervezték, hogy akár háromméteres áradásnak is ellenálljanak, magas vízszint idején szinte hermetikusan elzárva a velencei lagúnát a tenger többi részétől. Az elnevezés eredetileg az erődítményrendszer tesztelésre használt prototípusának mozaikszava (modulo sperimentale elettromeccanico – kísérleti elektromechanikai modul) volt, de a kínálkozó, a tengert szétválasztó Mózesre (olaszul Moséra) utaló párhuzam miatt a teljes konstrukció is átvette a nevet. Az összköltség mintegy 5,4 milliárd euró (1,7 billió forint), és várhatóan két év múlva lép működésbe.

A Mose-gátak valóban lenyűgöző mérnöki alkotások. A lagúnát határoló szigetecskéket kötik össze több sorban. Normális vízszintnél a víz alatt lévő betonalapzatukon helyezkednek el vízszintesen, a felszínen nem is látszanak. Ha áradást jeleznek, akkor a négy-öt méter vastag, üreges acélkapukból sűrített levegő bepumpálásával elkezdik kiszorítani a vizet. Ezáltal könnyebbek lesznek a tengervíznél, és az egyik végük elfordulva lassan felemelkedik a vízszint fölé. Az egymás melletti kapuk összekapcsolódva szigetelik el és védik meg a lagúnát a nyílt tenger áradásától. A teljes lezárási folyamat négy-öt órát vesz igénybe.

Az ár előbb-utóbb levonul, és az üledék eltakarítása után mintha ugyanolyan lenne a város, mint annak előtte. Csakhogy Velence alig észrevehetően folyamatosan süllyed – és vele együtt süllyednek a Mose-projekt gátjai is –, s ez ellen még nem találtak a szakemberek a gyakorlatban is működő megoldást. A Miami és a Padovai Egyetem által vezetett nemzetközi tudományos konzorcium tíz évig tartó aprólékos GPS-mérések segítségével megállapította, hogy a Velence környéki tenger szintje évente két milliméterrel emelkedik, miközben maga a város süllyed. Ezek a hatások összeadódnak, ami azt eredményezheti, hogy két évtized múlva a város már 80 milliméterrel lesz alacsonyabban, mint ma. A mérések nemcsak a függőleges elmozdulást állapították meg. Kiderült, hogy Velence folyamatosan tolódik kelet felé, évente egy-két milliméterrel.

– Velence átlagos süllyedési mértéke nagyjából állandónak mondható az elmúlt évtizedekben: körülbelül 1-1,5 milliméter évente. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a város minden része azonos sebességgel süllyed. Az 1990-es évek óta hozzáférhető műholdas mérések jól mutatják, hogy az emberi tevékenység – a turizmus, a műemlékfenntartás, a közszolgáltatások és a csatornafalak karbantartása – befolyásolja a süllyedést – nyilatkozta lapunknak a város állapotát évtizedek óta vizsgáló Pietro Teatini hidrológus, a Padovai Egyetem közüzemi, környezet- és építészmérnöki tanszékének munkatársa. – A süllyedés egyébként nem új keletű, a város már a kezdetektől veszít magasságából elhelyezkedése miatt. Az üledékből vett minták alapján, illetve a part menti területek régészeti feltárásából megállapítható, hogy Velence „geológiai süllyedése” évi 0,6–1,3 milliméter volt az előző évezredben – tehát nagyjából ugyanannyi, mint most.

A város süllyedésének fő oka a kőzetek természetes tömörödése. Velence ezer méter vastag negyedidőszaki üledékrétegen fekszik – a negyedidőszak a földtörténet legutóbbi, ma is tartó időszaka, amely 2,5 millió évvel ezelőtt kezdődött. Az üledékek térfogatcsökkenése (tömörödése) mellett a hidrológus szerint közrejátszanak a süllyedésben a kőzetlemezek tektonikus mozgásai is. Velence az adriai kőzetlemezen fekszik, amely lassan az appennini kőzetlemez alá bukik, így földrajzi magassága csökken.

A hetvenes évekkel ellentétben a talajvízkészletek kipumpálása viszont már nem süllyeszti a várost, mert a Velence környéki ipari körzetben törvényileg megtiltották a talajvíz kizsákmányolását. A pumpálás a XX. században hallatlan mértékű károkat okozott, hiszen 15 centimétert süllyedt a város a hetvenes évek közepéig. A hatvanas években a nyugati városrész tengerszint feletti magassága évi hét milliméterrel lett kisebb. A kutak lezárása után aztán visszatért a süllyedési ráta a megszokott értékre. Jelenleg egyértelműen a turizmus okozza a legnagyobb bajt, sokszorosára nőtt a hajóforgalom és a történelmi nevezetességek környékén koncentrálódó tömeg is, s ez együttesen erodálja az épületek falait, és mélyíti a csatornamedreket.

Vajon megállítható-e a süllyedés, vagy csak alkalmazkodni tudunk a változóban lévő geológiai körülményekhez?

– Velence ma főként természetes okok miatt süllyed. Az üledék tömörödését persze nem tudjuk megállítani, de néhány éve munkatársaimmal tervet készítettünk nem csupán a süllyedés ellensúlyozására, hanem egyenesen a város megemelésére – válaszolta Pietro Teatini. – Az alapelv viszonylag egyszerű. Ha korábban a talajvíz kiszivattyúzása a talaj összetömörödését okozta, víz bepumpálásával elérhetjük, hogy az üledék kitáguljon, és a fölötte lévő város megemelkedjen. Számos bizonyítékot látunk arra világszerte, hogy ez az elképzelés működőképes.

Teatini és kollégái számos komputeres modellszámítást végeztek a velencei lagúnáról összegyűjtött, igen kiterjedt hidrogeológiai adatbázis alapján. Hatszáz–ezer méter mélyen tengervizet pumpálnának a tengerfenék porózus kőzeteibe tizenkét furaton keresztül. Ezek a furatok Velence körül lennének, a várostól tíz kilométeres távolságban. Ezáltal a hidrológus várakozása szerint tíz év alatt akár 25-30 centiméterrel is megemelhetnék a várost. Az igen bonyolult üledékeloszlás ellenére is végrehajtható a terv, ha ügyesen játszanak a víznyomással, ezáltal minden városrészben azonos mértékű lesz az emelkedés. Így nem veszélyeztetnék a felbecsülhetetlen értékű műkincsek biztonságát.

Velence minden korábbi, elhamarkodottan optimista híresztelés dacára rendületlenül süllyed. Az évi egy-két milliméteres magasságvesztés első hallásra nem tűnik nagynak. De ha hozzávesszük a klímaváltozásból fakadó tengerszint-emelkedést és a sós víz erodáló hatását is, a folyamat idővel a ma ismert város visszafordíthatatlan leromlásához vezethet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.