Nem a mienk a legszexibb labor az egyetemen – vallotta be az amerikai közszolgálati National Public rádiónak Arvind Thiruvengadam, a Nyugat-virginiai Egyetem alternatív üzemanyagokkal és motorokkal foglalkozó docense. Talán épp ezért lett különösen izgatott a kutatócsoportja, amikor 2012-ben egy környezetbarát közlekedést támogató alapítványtól ötvenezer dollárnyi kutatási támogatást nyert el dízelautók tesztelésére. Thiruvengadam elmondása szerint boldogok voltak, mert ők lehettek az első kutatók, akik valós vezetési körülmények között mérhették meg a kocsik károsanyag-kibocsátását. Arra számítottak, hogy az ebből írt tanulmányaikat három-négy kollégájuk is elolvassa majd.
A tesztelt kocsik között két Volkswagen (VW) is volt, hiszen ez az a márka, amely a reklámkampányaiban megjelentetett „tiszta dízel” szlogent és a gázolajjal működő autók környezetbarátságát a leginkább készpénzre váltotta. Csakhamar azonban arra figyeltek fel, hogy ezek az autók a közutakon haladva gyakorlatilag sosem igazolták azokat az alacsony emissziós, azaz kibocsátási szinteket, amelyekkel hirdetik őket, illetve amelyeket a szervizekben futtatott méréseken produkálnak. Az egyetemi mérnökök persze mérési hibára gondoltak, de a sokadik azonos eredménnyel záruló teszt után már gyanították, hogy valami nagy disznóságba tenyereltek bele.
Csal a Volkswagen – mondogatták suttogva maguk között, de sokáig nem merték ezt nyilvánosságra hozni. Véletlen tévedésről, gyártási hibáról szó sem lehetett, hiszen ahhoz, hogy ezt a svindlit ilyen profi módon megvalósítsák, egész fejlesztőgárdának kellett célirányos munkát végeznie, méghozzá német precizitással. Meg kellett alkotni a csalást irányító szoftvert, az utasításokat végrehajtó alkatrészeket, működésüket pedig tesztelni kellett. A kutatást támogató alapítvány végül az amerikai környezetvédelmi hatóságokhoz fordult. A VW először megpróbálta mérési hibákkal, technikai apróságokkal magyarázni az egészet, és csak akkor ismerték be „kifogásolható viselkedésüket”, amikor az amerikai környezetvédelmi hatóság (EPA) autóik forgalmazásának betiltásával fenyegette meg őket.