Rossz hetei vannak manapság az Airbus repülőgépgyártónak. Zászlóshajója, az A380-as típus nemhogy nem szorítja ki az égről a lassan ötvenéves Boeing 747-eseket, ahogyan a cég vezetői néhány évvel ezelőtt jövendölték, de az a néhány légitársaság, amely eddig több ilyen gépet is üzemeltetett, láthatóan minden eszközt megragad, hogy szabadulhasson tőlük. Legutóbb a szingapúri jelentette be, hogy nem újítja meg az A380-asokra vonatkozó lízingszerződését, így év végén 19 óriásgép válik gazdátlanná.
Alig két héttel ezelőtt a malajziai társaság is hasonló lépésre szánta el magát. A Ryanairtől igazolt új vezérigazgató bejelentette, hogy az 5 darab, egyenként 433 millió dollárba (120 milliárd forint) került A380-asra többé nincs szükség a flottájukban, írja a Quartz. Más ázsiai cégeknek szeretnék eladni – ha sikerül. Ha mégsem, akkor arra is hajlandók lennének, hogy lízingbe adják másoknak, akár legénységgel együtt, vagy hozzáféréssel az ugyancsak vagyonokat érő A380-szimulátorukhoz. Augusztusban az ausztrál Qantas mondta le a rendelést 8 darab A380-asra: ez igazán nagy érvágás az Airbusnek.
A francia-német vállalat enélkül is nagy bajban van. Nyáron kénytelenek voltak elismerni, hogy drasztikusan csökkenteniük kellett az A380-as gyártását. Tavaly még 27 gépet szállítottak le a megrendelőknek, 2018-ban már csak 12-t fognak. Ha addig nem mondják le ezeket is. Jelenleg 193 Airbus óriás repül a világban, és elvileg 319-et rendeltek a légitársaságok. Bár ezek nagy számoknak tűnhetnek egy félmilliárd dollárba kerülő termék esetében, a gyártás hatalmas költségei miatt sokkal több gépre lenne szükség ahhoz, hogy az üzletág rentábilissá váljon.
Az A380-as 2005-ben repült először, és jövőre lesz tíz éve, hogy az első példány kereskedelmi forgalomba állt – éppen a most szerződést bontó szingapúri légitársaság kötelékében. Utastere negyven százalékkal nagyobb, mint a korábbi legnagyobb Boeing 747-esé. Ha három osztályt alakítanak ki a kétemeletes fedélzeten, akkor általában ötszáz utast tud egyszerre elvinni, de ha csak turistaosztályt rendeznek be a kabin teljes hosszán, mindkét szinten, akkor akár 853 ember is utazhat rajta egy időben. És éppen ezek a hatalmas számok jelentik a típus legnagyobb hátrányát.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!