Aligha ülhetünk bele egy csővázas székbe úgy, hogy ne jusson eszünkbe Breuer Marcell neve. A magyar származású építész és bútortervező a dizájntörténet egyik legfontosabb alakja volt, hazai közgyűjteményben mégis alig akad munkája, ami remekül példázza a modern építészet és tervezőművészet itthoni megítélését. Az Iparművészeti Múzeum szeptember 3-áig látható, Breuer újra itthon című kiállítása ugyan ismét felidézi a Bauhaus mesterének munkásságát, ám ezzel együtt akaratlanul is lesújtó képet festett a hazai örökségvédelem állapotáról.
A múzeumban hét, Breuerrel egykor kapcsolatban álló építész-iparművész – köztük Molnár Farkas, Fischer József és Kozma Lajos – munkái, a bútorok mellett pedig a terveik alapján épült lakóházak, villák fényképei is helyet kaptak. A jellemzően a budai hegyvidék festői tájain található épületek a két világháború közötti korszak napfényes oldaláról mesélnek: a jólét racionális keretek közé szorított polgári ethoszáról, amelynek egzotikuma napjainkban óhatatlanul is felfedezésre csábítja a látogatót.
Ám mielőtt még nekivágunk az útnak, nem árt tisztázni, mit is értünk modern építészet alatt. A modernizmus kapcsán sokan egyből a Bauhausra gondolnak. Nem csoda, hiszen Újlipótvárostól Pasarétig minden épületre, amelynél a geometrikus formák, a nagy üvegfelületek és a fehér szín dominál, rámondják, hogy Bauhaus. A kép azonban ennél jóval összetettebb – figyelmeztet Ferkai András építész, építészettörténész, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem tanára.
A Walter Gropius alapította, előbb Weimarban, majd Dessauban, végül Berlinben működő Bauhaus inkább világnézeti program volt, mintsem egységes művészeti stílus. Több magyar alkotó is megfordult az iskolában, Breuer mellett Molnár Farkas, a tragikus sorsú, Auschwitzban meggyilkolt Berger Otti textilművész és az intézmény legfiatalabb professzora, Moholy-Nagy László, aki Gropius meghívására érkezett Weimarba.
A Bauhaus társadalmilag elkötelezett építészei az alsóbb rétegek lakáshiányát gazdaságosan megvalósítható, jó minőségű és látványos formáktól mentes épületekkel igyekeztek enyhíteni. Magyarországon erre nem volt lehetőség, hiszen a szociális lakásépítésnél egészen más szempontok érvényesültek, a modern épületek megrendelői így szinte kizárólag a művelt – elsősorban felső – középosztályból kerültek ki. A magyar építészek nagy része ráadásul sosem fordult meg Gropius iskolájában, de még az ott tanuló Molnár Farkas esetében sem beszélhetünk homogén stílusról. Hozzá hasonlóan szinte minden alkotó több forrásból merített, így a XX. század egyik legjelentősebb építésze, Le Corbusier, az orosz konstruktivizmus, Mussolini Olaszországának modernizmusa vagy az organikus építészet hatása is tetten érhető épületein.