Miért fulladt idén ennyi ember a Balatonba?

Az úszásoktatás elégtelensége lenne a fő ok? A szakértő szerint a vízből mentést is tanítani kellene.

Molnár Csaba
2017. 09. 01. 12:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Önkritikát kell gyakorolnom, gyakorolnunk. Azt gondolom, nem teszünk meg mindent a tragédiák bekövetkezése ellen. Talán nem elég agresszív a kommunikációnk, de néha már-már erőtlennek érzem magunkat a közönnyel szemben. Azt érzem, hogy ez így kevés, többet kell beszélnünk és cselekednünk – írja gyorsan terjedő Facebook-bejegyzésében Bagyó Sándor, a Vízi Mentők Magyarországi Szakszolgálatának elnöke. Persze nem a leírt gondolatok miatt vált „virálissá” a poszt, noha rendkívül fontos problémára világít rá, a rengeteg megosztást a csatolt képek hozták. A fotók szonár- (hangradar-) felvételeket ábrázoltak, ezzel az eszközzel kutatják át a vízi mentők az iszap miatt átlátszatlan vizek medrét. A fenéken pedig jól kivehető holttest látszott, egy vízbe fúlt fürdőzőé.

Idén augusztus közepéig (pedig még nem volt vége a balatoni szezonnak) tizenhárom ember fulladt a tóba. Többen, mint az elmúlt tíz évben bármikor. Legutoljára 2007-ben volt ennél is több tragédia (17). Persze volt ennél rosszabb is. A kilencvenes évek eleje például egészen tragikus volt. 1992-ben 46 ember fulladt meg, egy évre rá pedig harminc. Az idei legkirívóbb (vagy inkább legérthetetlenebb) baleset akkor történt, amikor egy vízibicikli a Balaton közepén ringatózott, fedélzetén kizárólag úszni nem tudó családtagokkal. Egyszer csak egy tizennyolc éves fiú beleugrott (vagy beleesett, ez nem teljesen tisztázott) a vízbe. Azonnal elmerült, és mivel a többiek nem tudtak úszni, nem volt senki, aki kimentse, és megfulladt.

E tragédiák okait keresve természetes módon a felelőtlenség jut először eszünkbe, de tovább gondolkodva felmerülhet, hogy talán az úszásoktatás egészében van a hiba, hiszen láthatóan sok gyermek nem tanul meg úszni, illetve nem tanul meg jól úszni.

– Noha egyértelmű az összefüggés az úszásoktatás és a fulladásos halálesetek között, hiszen minél több gyermek tanul meg úszni, annál kevesebben fognak vízbe fulladni, a helyzet ennél jóval bonyolultabb. Az úszásoktatás jelenleg jobb helyzetben van, mint korábban, főként a mindennapos testnevelést előíró oktatási jogszabályok miatt. Tehát most több gyermek tanul úszni, mint korábban, de ez önmagában nem oldja meg a problémát – mondja Bíró Melinda, a Debreceni Egyetem Sporttudományi Koordinációs Intézetének docense. – Fontosabb az emberek felelősségérzete, az, hogy tudják magukról, úszástudásuk vízbiztos-e. Sokan meg sem tudják fogalmazni, miben áll a vízbiztosság, és erre objektív mérőszámok sincsenek. A szülők felelőssége is felvethető. Többen úgy gondolják, attól, hogy a gyerek részt vett egy tízalkalmas tanfolyamon, már tud biztosan úszni. Szerintem viszont ez csak akkor jelenthető ki, ha több évig rendszeresen úszott, és, ami a legfontosabb, veszélyhelyzetből is képes kimenteni magát.

A szakirodalomban néhol az úszástudás kritériumaként az ötvenméteres medence átúszását jelölik meg, ugyanakkor Bíró Melinda arra hívja fel a figyelmet, hogy az uszoda ellenőrzött környezetében való úszás jelentősen különbözik a nyílt vízitől. Mert lehet, hogy az illető képes átúszni a versenymedencét, de ha a tengerben a 49. méteren kap egy kétméteres hullámot, vagy a lábára tekeredik némi hínár, esetleg elsiklik mellette egy hal, könnyen pánikba eshet. Egyébként ha hínárba gabalyodunk, nem szabad kétségbeesetten tépni-ráncigálni, hanem nagy levegőt kell venni, le kell menni a víz alá, és megfontoltan kell kiszabadítani magunkat.

A fulladásos balesetek megelőzése szempontjából pedig a veszélyhelyzetek elhárítása és a vízből mentés elsajátítása (mások és saját magunk mentése egyaránt) lenne a legfontosabb. A szakember kutatásai szerint a testnevelő tanárok, úszóedzők talán egy-két százaléka tanít a gyerekeknek vízből mentést. Pedig ezt már az általános iskola alsó tagozatán el lehetne kezdeni. Az önmentést már a babaúszások alkalmával el lehet sajátítani, ugyanis megtanítható a babának, hogy ha elfogy a levegője, akkor addig kalimpáljon a kezével, míg a hátára fordul, és levegőhöz jut.

Igen furcsa, hogy az úszásoktatásokon alig kap szerepet (ha egyáltalán) az ön- és társmentés oktatása, merthogy e mozgásforma tanítása évezredes múltra tekint vissza.

– Már őskori barlangrajzok is ábrázolnak úszó embereket, így feltételezhető, hogy a vízben való mozgás mindig is az emberi viselkedés része volt. Az ókori Egyiptomban, a görögöknél vagy Rómában egy jól képzett rabszolga vagy a családfő feladata volt a gyerekek oktatása, és akkoriban már ismerték a máig fennmaradt úszásnemeket, a gyors-, a hát- és a mellúszást is – meséli a sportkutató. – A mellúszás volt akkor is a fő úszásnem, de egy alkalommal szakmai vita alakult ki arról, hogy vajon a mell- vagy a hátúszást könnyebb-e tanítani. A hátúszás mellett érvelők szerint az azért lenne célravezetőbb, mert ott folyamatosan kint van a fej, így nem kell kiemelkedni levegővételhez.

A Római Birodalom bukása után a fürdőzés szinte teljesen elveszítette népszerűségét Európában. Tisztátalannak, bűnösnek tartották. Ennek oka talán a víz szerepe lehet a népesség jelentős részét kipusztító járványok terjesztésében. Az ekkoriban írott művek szerint „undorító dolog, mikor az ember hason fekve, széttárt, nagy kézmozdulatokkal úszva még a száját is a vízhez érinti. Az úszás olyan, mint a szexuális öröm, csábít, mint a bűnös nő, »mint a test örömeinek egyik forrása egyet jelent a gonoszsággal, a bűnnel és a kísértéssel«” – olvasható Bíró Melinda Uszodai sportok című tankönyvében (Dialóg Campus Kiadó, 2011).

A XII. századtól a fürdőzéshez (és nem az úszáshoz) való hozzáállás változni kezdett, újranyitottak a fürdőházak, amelyek azonban kevésbé az úszósport, mint inkább az egyébként tiltott szexuális örömök színterei lettek. Erre reagálva az egyház igyekezett a fürdőket bezáratni, aminek az lett a következménye, hogy az úszással szembeni előítéletek fennmaradtak, sőt erősödtek. Kevesen tanultak meg úszni, viszont ettől még a mély, természetes vizek a helyükön maradtak. A vízbe fulladások száma meredeken emelkedett, ezeket visszaszorítandó a XVII. században számos helyen: Bécsben, Prágában, Párizsban betiltották a nyílt vízi fürdőzést.

Ekkortájt Magyarországon is élénk fürdőélet dívott, a különféle néposztályok számára – az elit által elutasított társadalmi keveredést megakadályozandó – elkülönített fürdők üzemeltek. Balassi Bálint, aki szenvedélyes fürdőző volt, egyszer megvert egy nálánál alacsonyabb rangú egyént, mert az vele azonos folyóban ugyanakkor merészelt úszni. A fürdőzés magyarországi népszerűsége persze a fulladások magas számát is magával hozta, így Mária Terézia a Ratio Educationisban, majd egy 1786-os rendeletében betiltotta a nyílt vízi „feredőzést”. Az más kérdés, hogy ez sokakat nem tántorított el a pancsolástól, így a fulladások nem szűntek meg.

Természetesen voltak, akik a széles körű tiltások ellenére ezelőtt már negyed évezreddel is az oktatásban látták a megoldást. Az első úszásoktatásról szóló tankönyvet 1538-ban adták ki. Szerzője Nicolaus Wynmann, az ingolstadti egyetem tanára volt, címe Az úszás művészete. E könyv tételesen végigveszi a három fő úszásnemet (a mellúszást tartja a legfontosabbnak), de megtanít vízbe ugrani, alámerülni, sőt vízből menteni is, természetesen a kor tudásszintjének megfelelően. A könyv jelentőségét jól mutatja, és a szerző jobb reklámot nem is kívánhatott volna, hogy Az úszás művészetét a tridenti zsinat indexre tette. Ezt követően egyre több úszással foglalkozó szakkönyv jelent meg, a XVIII. század közepén a holland Jean Frédéric Backstrom már az úszásoktatás iskolai bevezetését javasolja, és mint írta: az ember – az állatokhoz hasonlóan – születésétől fogva tud úszni, csupán kellő bátorság kell hozzá, hogy a békához hasonló mozdulatokat végezzen.

Néhány évtizeddel később, az 1700-as évek második felében alkotott Mátyus István, akit a szervezett magyar úszásoktatás atyjának tekintenek. A testnevelés és különösen az úszás fontosságát hangsúlyozva támadta a papságot az úszással szembeni babonás előítéletek terjesztéséért. Ennek ellenére a nyílt vízi úszás tilalma egészen a XIX. század elejéig fennmaradt, amikor meg is lett ennek az eredménye. A napóleoni háborúkban a Habsburg-katonák vízbe fulladási rátája kifejezetten katasztrofális volt, miközben a francia csapatok alapkiképzésének ekkor már része az úszásoktatás. A fulladások elleni küzdelem eszközeként épültek birodalomszerte (így Budán is) a favázas folyamuszodák. Ezek húsz öl hosszú és nyolc öl széles faszerkezetek voltak, hosszú stégek, amelyek medencét kanyarítottak ki a Dunából. A deszkák alatt háló zárta el a fürdőzőket a folyó fősodrától, az áramlást horgonyokkal ellensúlyozták. E folyamuszodák a reformkorban a társadalmi élet fontos színtereivé váltak.

Kezdetben a folyam-, illetve tóuszodákat (amelyek Pest-Buda után Balatonfüreden, majd a Fertő tavon is megnyíltak) csak a katonák használhatták a kiképzés részeként, de hamarosan már civileket is beengedtek. Akkoriban először szárazon tanították az úszómozdulatokat, majd úszóbakra feküdve vízszintes helyzetben is gyakoroltak, ezután következett a vízbe merítés. Az úszás lassan tömegsporttá vált. Ebben ismert arisztokraták, mint például gróf Széchenyi István úszásszeretete is fontos szerepet játszott, aki szinte naponta úszott a Dunában, többször át is úszta. Naplójában 1821-ben így írt: „Fürödtem a Dunában, ami nagy feltűnést keltett Pesten, és megállapítottam, hogy elfelejtettem úszni.”

Azt gondolhatnánk, hogy ilyen régre nyúló történet mellett már nem lehet megújítani az úszás tanítását. Pedig tévedünk.

– Az úszásoktatás módszertana a kilencvenes évek elején jelentős változáson ment át. Addig szinte mindig a mellúszás tanításával kezdték, holott ez nem vette figyelembe a gyermek fejlődésének fázisait. Ennek jobban megfelel, ha először a gyorsot, aztán a hátat tanítjuk, és csak ezután következik a mell, míg végül esetleg a pillangó – érvel Bíró Melinda. – Viszont ha minderre nincs idő, és csak egy úszásnemet tudunk megtanítani, akkor annak a mellúszásnak kell lennie. Nem azért, mert az a legkönnyebb – hiszen nem az –, hanem a balesetvédelmi szempontok miatt. A mellúszást még egy közepes vagy gyenge úszó is végre tudja hajtani úgy, hogy akár folyamatosan kint van a feje a vízből, és közben jól tud tájékozódni. Kisebb energiakifejtést igényel, ezért a mentésnél is ez az alaptechnika. Viszont ez nem jelenti azt, hogy a mellúszás mozgásformáját könnyű elsajátítani. Egy négy-öt éves gyerek számára ez még túl bonyolult. A gyors és a hát mozgása sokkal közelebb áll a gyermek természetes kúszó-mászó mozgásához.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.