A töltött káposztán túl is van magyarság

Hogyan őrizte meg az identitását generációkon át az Amerikába szakadt família?

Sashegyi Zsófia
2017. 10. 01. 14:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A leányfalui templomtól gyalog sétálok föl a Vámossy közbe. Már messziről hallatszik a zene, a Sarjú banda próbál. A Fölszállott a páva ifjú felfedezettjei két verseny között kovácsolódtak zenekarrá, tagjaik külön-külön is figyelemre méltó egyéniségek, most azonban a két kis prímásra, a tizenkét éves Hajdu-Németh Lacira és a tízéves Balázsra irányítjuk a reflektorokat, ugyanis kettejük sikerhez vezető útja eltér a többiekétől. Ők, ha tetszik, hátrányos helyzetből indultak, hiszen harmadik generációs magyarként jöttek világra Új-Brunswickban.

Hogy megértsük, hogyan jutottak el mégis idáig, fel kell idéznem egy estét a kilencvenes évekből, amikor New Jersey-ben vendégeskedtem. A házigazda a helyi tánccsoport előadásáról mutatott egy felvételt, én pedig döbbenten konstatáltam, hogy a fellépő másod-harmad generációs magyarok úgy járják táncainkat, mintha itthon születtek volna, jóllehet legtöbbjük még életében nem járt Magyarországon. Még ma is libabőrös leszek, ha ez eszembe jut, miközben a leányfalui ház felé tartok, hogy azzal a két emberrel találkozzam, akik hosszú évtizedeken át minden szabad idejüket arra áldozták, hogy a New Jersey-i magyar közösség ne csak külsőségekben, de mélyen, a gyökerekhez visszanyúlva tudja megőrizni magyarságát.

Magyar Kálmán és Vámossy-Mikecz Judit neve sok magyar művész előtt ismerősen cseng. Ők voltak kovászai a tengerentúli magyar közösség életben tartásának, munkájuk mellett néptáncoktatással, táborok és fesztiválok szervezésével, múzeumalapítással és magyarországi előadók vendégül látásával táplálták a tüzet. A házaspár azonban nemcsak erre lehet büszke, hanem arra a két kisfiúra is, akik ma a Sarjú banda élén melengetik a közönség szívét a táncháztalálkozó fellépőiként vagy éppen a Csík zenekar vendégeiként: a kis prímások az ő unokáik.

A kis házban ülünk le a nagyszülőkkel. A falon a Mikecz család 1400-as évektől jegyzett címerei mellett egy fürdőruhás férfi fekete-fehér fényképe is lóg. Az utca nevét adó Vámossy Zoltán leszármazottja ő is, akárcsak Vámossy-Mikecz Judit, aki készségesen mesél ükapjáról. Vámossy Mihály az elsők között telepedett le Leányfalun, s a fáma szerint személyesen adta el birtokának egy részét a rajta lévő öreg tölgyfa láttán fellelkesülő Móricz Zsigmondnak.

– Az államosítások idején feltették a kérdést dédapámnak, Vámossy Zoltánnak, melyik tulajdonát óhajtja megtartani, ő pedig lemondott a gellérthegyi villáról, és a leányfalui házat választotta. Nagyon jól tette, ugyanis ennek köszönhető, hogy ma a környező telkek mind a család birtokában vannak. Dédapám ugyanis még időben észbe kapott, fölparcellázta és szétosztotta a rokonok között a földtulajdonát – magyarázza Vámossy-Mikecz Judit. Ez a családi „kolónia”, amely tárt karokkal fogadta az Amerikába szakadt, de vakációra haza-hazatérő rokonokat, még fontos szerepet játszik majd történetünkben.

Judit 1963-ban érkezett édesanyjával Amerikába édesapja és bátyja után, és sokáig gyötörte a honvágy, nagyon nehezen illeszkedett be a kinti közösségbe. Így kapva kapott az alkalmon, amikor a Hungária táncegyüttesbe hívták, amelyhez későbbi férje is ugyanilyen indíttatásból csatlakozott egy évvel korábban.

– Mielőtt 1962-ben mi is kimentünk Amerikába, itthon négy évig jártam a balettintézetbe, és a néptánc akkoriban egyáltalán nem érdekelt. Kint viszont minden más megvilágításba került – meséli Magyar Kálmán, akinek a tánc nemcsak jó közösségi program lett, de az identitás megőrzésének zálogává is vált.

– Ha kapsz valamit az élettől, mondjuk egy autót, nem dobod el, nem hagyod megrozsdásodni. Ugyanez vonatkozik az értékesnek tartott kultúrádra is. Persze léteznek fokozatok, hiszen sokan megrekednek a magyar nóta, a pálinka és a töltött káposzta szintjén, mások azonban továbblépnek. Nem csak értékelik, magukévá is teszik a hagyományokat, és innentől már egyik dolog hozza a másikat. Ha érdekel a tánc, érdekelni fognak a viseletek és a zene is – mondja Magyar Kálmán, aki szerint a táncnak és a zenének azért van igazán nagy ereje, mert nem ismer nyelvi határokat.

– Ebben az időben már Amerika-szerte tombolt a nemzetközi néptáncmozgalom, amelynek jegyében sok helyre hívtak minket, hogy tanítsunk magyar táncokat. Táborokat, fesztiválokat kezdtünk szervezni – veszi át a szót Judit.

A néptáncmisszió olyan jól sikerült, hogy ma legalább tizenöt aktív néptánccsoport működik Észak-Amerikában.

– Egyvalamiben sokáig hiányt szenvedtünk: az élő zenében. A helyi zenészekből hiába próbáltunk zenekart szervezni, így csak a gyerekeinkben reménykedhettünk – emlékezik Judit, aki férjével együtt nagy gondot fordított rá, hogy Kálmán fiuknak és Ildikó lányuknak klasszikus zenei hegedűtanulmányaik mellett lehetőségük legyen a népzenei fogások elsajátítására is. Ők bábáskodtak a második generációból szerveződő zenekar, az Életfa megalakulásánál is, amelyben természetesen gyerekeik is játszottak. Kálmán és Ildikó számára kezdettől fogva természetes volt, hogy a magyar kultúra fontos része az életüknek.

– Emlékszem, alig vártuk a hétvégéket, hiszen hétfőtől péntekig amerikai gyerekek voltunk, de péntektől vasárnapig magyarok – meséli az időközben a beszélgetéshez csatlakozó Ildikó.

– Akkoriban még nem tudtunk gyakran Magyarországra utazni, anyukámék két-három évig spóroltak a repülőjegyre, míg el tudtunk jönni az unokatestvérekhez ide, Leányfalura. Ezeken a vakációkon tanultunk Halmos Béláéktól és első mentoromtól, Virágvölgyi Márti nénitől – mondja, majd arról beszél, hogy a kettős identitás egyszerre teher és áldás is. – Mindig úgy éreztem, választanom kell. Amikor egyszer azt mondtam a nagypapámnak, Vámossy-Mikecz Jánosnak, hogy én csak magyarnak érzem magam, ő rám szólt: hálásnak kell lennem azokért a lehetőségekért, amelyeket Amerika adott a családomnak. Akkor kezdett bennem kialakulni a kettős kötődés.

Ildikó a rendszerváltás után itthon végezte el az orvosi egyetemet, és a Magyarországon töltött évek alatt még inkább felerősödött benne az amerikai én.

– Akkor éreztem meg először, hogy bár magyar vagyok, és nagyon szeretem ezt az országot, sok mindenben máshogy működik az agyam. Ahogy néztem a vizes vébét, rádöbbentem, mennyire tetszik az a gondolkodás, amelyet Shane Tusup próbál átadni Magyarországnak Hosszú Katinka eredményein keresztül – mond egy érzékletes példát Ildikó.

Az élet aztán Hajdu-Németh Lászlóval boronálta őt össze, akivel gyerekkoruk óta ismerték egymást, és aki hozzá hasonlóan kettős identitásban él.

– Pitiáner dolgokon szoktunk vitatkozni, de abban, hogyan neveljük a gyerekeinket, szerencsére még soha nem volt nézeteltérés köztünk – mondja a férj, aki magyar apa és székely anya gyermekeként született Új-Brunswickban. Apai nagyapja, Hajdu-Németh Lajos a Független Kisgazdapárt képviselőjeként a KALOT (Katolikus Agrárifjúsági Legényegyletek Országos Testülete) egyik kezdeményezője volt, így nem csoda, hogy az ő családjában is szigorú követelménynek számított a magyarságtudat őrzése.

– Amikor Ildikótól első közös karácsonyunkon brácsát kaptam ajándékba, beláttam, hogy ebben a családban elvárások vannak: ha a tagja szeretnék lenni, nekem is fel kell kötnöm a gatyát, és meg kell tanulnom zenélni – mondja nevetve. Leendő sógorától megtanulta az alapokat, és hamarosan ő is tagja lett az Életfának, ma már azonban, teszi hozzá büszkén, a gyerekei meghaladták a tudományát.

László volt a motorja a család Magyarországra költözésének. Amikor arról kérdezem, mi vonzotta ide, fiatalkori élményeiről beszél.

– Aki megtudja, hogy Amerikából költöztünk ide, nagyot néz. Nem tudom, miért, de innen mindenki kifelé kívánkozik. Azt hiszik, hogy a határon túl minden habos torta, pedig dehogy. Lehet, hogy a fizetések magasabbak, de az életszínvonal nem a bérszinten alapul – mondja László. – Ezenkívül Magyarország a világ közepe. Itt akármerre nézünk, olyan kultúrából meríthetünk, amelyhez máshol nehezen férünk hozzá.

Ildikónak nagy örömet okoz, hogy gyerekeit a Fölszállott a páva óta egykori mentora, Virágvölgyi Márta tanítványa, Kuczera Barbara oktatja.

– A hegedülés átadása olyan volt számomra, mint a nyelvé. Még mielőtt férjem vagy gyerekem lett volna, három pillért állítottam fel magamban. Azt akartam, hogy a gyerekeim majd jobb zenészek legyenek, jobban beszéljenek magyarul, és ami a legfontosabb, jobb emberek legyenek – fogalmaz a fiúk édesanyja, aki férjével együtt tudatosan keresett olyan iskolákat a gyerekeknek, amelyekben táplálhatják magyar identitásuk gyökereit. A Fölszállott a páván először csak Laci indult nyolcéves korában, az ott összeverbuválódott Sarjú bandának azonban már Balázs is tagja lett.

– Mentoruk, Kuczera Barbi figyelembe veszi, hogy ők még gyerekek. Sok meghívást visszamondunk, mert nem szeretnénk futtatni őket. Azt akarjuk, hogy zenéljenek, barátkozzanak, hülyüljenek, focizzanak, hiszen az is pont olyan fontos, mint a fellépések – szögezi le az édesanya.

Édesapjukat arról kérdezem, mire a legbüszkébb fiait illetően.

– Arra, hogy megmaradt bennük az alázat. Ahogy elhúzzák a zenét, ahogy kezet fognak egy másik emberrel, ahogy a közönséget tisztelik, annak az értékrendnek köszönhető, amellyel a család és barátaink vesznek körül bennünket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.