„Célcsoportunk a család” – így indult a kereskedelmi tévézés Magyarországon

Gyakorlatilag letarolta az országot 1997 októberében az akkor induló TV2 és az RTL Klub. De hogyan kezdődött ez az egész?

Pintér Bence
2017. 10. 08. 12:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Éppen azon a napon, 1989. július 3-án, amikor Kádár Jánost tüdőgyulladással, heveny légzési és keringési elégtelenséggel kórházba szállították, Németh Miklós kormánya moratóriumot hirdetett a rádiós és televíziós frekvenciákra. A rendelet „a frekvenciakészlet szűkösségével” magyarázza a lépést, amely az új médiatörvény elfogadásához kötötte a frekvenciák kiosztását. Egyes értékelések szerint az ellenzék kényszerítette ki, hogy megakadályozza az állampárt hatalomátmentését a médiában. Más értékelések viszont azt hangsúlyozzák, hogy a Németh-kormány csupán óvatos volt a nagy politikai változások közepette.

A döntés következményeként azonban Magyarországon a keleti blokkból kiváló többi közép-európai országhoz képest jóval később jelent meg a kereskedelmi televíziózás, mivel a konszenzussal elfogadott médiatörvényre még hét évig kellett várni, tehát az állami tévé monopolhelyzete Magyarországon tartott a legtovább.

A médiatörvény elfogadása számos akadályba ütközött: az Antall-kormány működését biztosító Antall–Tölgyessy-paktumban a taktikai kérdéseket gyorsan rendezni kívánták, ennek részeként a frekvenciamoratóriumot is érvényben hagyták. A rendezés sikeréről árulkodik az Antall-kormány évei alatt kezdődő és évekig tomboló „médiaháború” a köztelevíziók és közrádiók berkein belül, illetve a nyomtatott sajtó piacán. Egy konszenzusos médiatörvény elfogadása ilyen viszonyok között rendkívül nehéz feladatnak ígérkezett. Annyira, hogy egészen 1995-ig kellett várni rá, de a Horn-kormány törvényszövegét végül a képviselők kilencven százaléka megszavazta, ami a gyakorlatban azt jelentette, hogy a kisgazdákon kívül mindenki igennel voksolt.

A törvénnyel megalakult az Országos Rádió- és Televíziótestület (ORTT), amely feladatul kapta a pályáztatás lefolytatását. A két rádióadó mellett két televíziós frekvenciát hirdettek meg tíz évre, amelyre három pályázó jelentkezett: az MTM-SBS (Tv2), az Első Magyar Kereskedelmi Televízió Rt. (Írisz Tv) és a CLT-UFA (RTL). Az elbírálás fő szempontjait az árbevétel és a „közszolgálati vállalás” jelentette, a frekvenciáért pedig minimum nyolcmilliárd forintot kellett ajánlani. Az eredményhirdetéskor azonban a Baló György nevével fémjelzett Írisz Tv annak ellenére maradt hoppon, hogy árbevétel szempontjából az RTL-nél sokkal kedvezőbb ajánlatot tett: 12 milliárd forinttal pályáztak. Ráadásul az RTL pályázata formailag érvénytelen volt, mint azt később a bíróság is kimondta.

A döntés körül hatalmas botrány kerekedett, az Írisz gyorsan felvásárolta a Tv3 nevű kábeladót, és a nevet megtartva ott kezdte meg a sugárzást, miközben peres úton próbált érvényt szerezni igazának. Az ORTT-n belül is kavarodást okozott az ügy, Horn Gyula pedig rögtön cáfolta a hírt, hogy Helmut Kohl német kancellár járt volna közben az RTL érdekében, ahogy azt is tagadta, hogy a kormány és az ellenzék megegyezett volna a frekvenciapályázatról. Baló György tíz évvel később épp az utóbbi teóriáról beszélt a Népszabadságban: szerinte az Íriszt SZDSZ-közelinek érezték, kigolyózása így mind az ellenzék, mind az addigra a liberális koalíciós partnerével rossz viszonyba kerülő MSZP vélt érdeke volt. Baló szerint attól is tarthattak, hogy az ő vezetésével, illetve a tőkeerős amerikai tulajdonossal – a Ronald Lauder és a többi között Mark Palmer volt budapesti nagykövet nevével fémjelzett, a térségben nagyon aktív Central European Media Enterprise-zal – a csatorna túl erős versenyző lenne a piacon.

Az ügy aztán évekig húzódott, a Legfelsőbb Bíróság végül az Írisz/Tv3 javára ítélt 1999-ben, de a döntésnek nem sikerült érvényt szerezni. A kissé furcsa megoldás végül az lett, hogy a Tv2 és az RTL Klub tulajdonosai 2000-ben közösen felvásárolták a Tv3-at, és új minőségükben elálltak a per folytatásától.

Addigra azonban már mindkét kereskedelmi csatorna megjelent a háztartásokban, de pontosabb talán úgy fogalmazni, hogy az 1997 október elején induló Tv2 és a különböző gondok miatt csak október végén kezdő RTL Klub gyakorlatilag letarolta a piacot. Miközben a köztelevízió akkori vezetői úgy gondolták, nézőik kitartanak majd mellettük, a nézettségi adatokból világossá vált, hogy a kereskedelmi csatornák szinte rögtön elhódították őket. Már 1999-re a nézők átlagosan 70-75 százaléka a kereskedelmi adókat választotta, míg a köztévé műsorait mindössze 15-20 százalék nézte. Nemcsak az újdonság varázsáról volt szó, hanem az elvándorlást elősegítette az is, hogy a Tv2-t részben tulajdonló, a köztévének korábban több műsort is gyártó MTM az új csatornára költöztette például a Szerencsekereket vagy Vágó István kvízműsorát, a Mindent vagy semmit. Ezzel párhuzamosan persze a reklámpiacon is vezető szereplők lettek a kereskedelmi csatornák.

A kétezres évek elején egyre több műholdas és kábeles adót nézhettek a magyarok, de a két földi sugárzású, tehát a legtöbbek által elérhető kereskedelmi csatorna minden szempontból domináns maradt. Bajomi-Lázár Péter médiakutató a csatornák létezésének tizedik évfordulóján úgy értékelt a Hetekben: ma már nem az elitek, hanem a tömeg szabja meg, hogy mi menjen a tévében, de „úgy is fogalmazhatunk: a kereskedelmi tévék olyan kérdésekről beszélnek, amelyek minden embert érdekelnek, de nem beszélnek minden olyan kérdésről, amely érdekli az embereket”. György Péter esztéta a lapnak akkor arról beszélt, hogy a médiatörvény nem volt sikeres: nem segítette elő „a többféle nézetet, többféle kultúrát megengedő televíziózást, amellyel egy kevésbé kegyetlenül működő médiapiac alakulhatott volna ki”.

Érdemes beszélni a csatornák közszolgálati vállalásairól is. Ez eredetileg a Tv2-nél a műsorok negyven, az RTL Klubnál pedig a harminc százalékára vonatkozott. A két csatorna azonban kezdettől fogva küzdött érte, hogy ne kelljen teljesíteniük ezeket az elbíráláskor előnynek számító vállalásokat. Az ORTT már 2001-ben büntetéseket szabott ki a tévékre, a Tv2 beszámolóját pedig el sem fogadta; a Heti Válasz korabeli cikke szerint a csatorna Piedone-filmeket is elszámolt volna közszolgálatként, mivel a törvény nem volt elég pontos.

A gyakorlat azt mutatta, hogy az ORTT érdekérvényesítő képessége nem elégséges a hatalmas profitot termelő, bírósági eljárások után a büntetéseket könnyedén kifizető csatornákkal szemben: még az egyes esetek nyomán elrendelt elsötétítések, adásszünetek sem szegték a tévék kedvét. Ettől függetlenül 2005-ben versenyeztetés nélkül hosszabbították meg a két csatorna műsorszolgáltatási szerződését, az indoklás szerint azért, hogy az ügy távol maradjon a következő év – súlyosnak ígérkező – választási küzdelmeitől. Ráadásul nem is emelték a díjakat, csak az inflációval korrigálták, pedig addigra már bebizonyosodott, hogy bőven van pénz a kereskedelmi televíziózásban, ráadásul a frekvenciákra harmadik pályázó is lett volna, az időközben magát felépítő Viasat3 kábelcsatorna.

Közben pedig a nemzetközi trendeknek megfelelően itthon is meghonosodtak a valóságshow-k, a zenei tehetségkutatók és a napi szappanoperák. A csatornák mindennapi emberekből kreáltak sztárokat, akiknek az „életét” termékként értékesítették a bulvárlapoknak. Az efféle műsorok további bevételi forrást is kínáltak, az emelt díjas SMS-eket, így aztán a valóságshow-k és a tehetségkutatók magukkal hozták az interaktivitást is.

Hammer Ferenc médiakutatót arról kérdeztük, vajon tömegigényt szolgáltak-e ki a csatornák, vagy a meghonosított műsorokkal maguk formálták a saját képükre nézőiket. A kutató elmondta: egy normális médiakultúrában egyensúly van, amelyben többféle médiaforma működik egyszerre.

– Olyan ez, mint A hét mesterlövész. Van hét nyomorult ember, de mindegyik nagyon jó valamiben. Mindegyik valami másban, de egységes csapatban tudnak sikeresek lenni – mondta az ELTE média és kommunikáció tanszékének vezetője. Szórakoztatni például általában a kereskedelmi médiumok tudnak, hírekről beszámolni pedig a közmédiumok. A lényeg, hogy a „hét mesterlövész” mindegyikére szükség van egy jó csapatban, és nem igaz, hogy a kereskedelmi tévé hozta létre a maga közönségét.

A kereskedelmi csatornák megjelenése alapjaiban változtatta meg a hazai médiafogyasztási szokásokat. György Péter és Bajomi-Lázár Péter tíz éve egyetértett abban, hogy a kereskedelmi televíziók megjelenésével „oldódott a televíziók politikai befolyásoltsága”, a rengeteg emberhez eljutó hírműsorok színesebbek lettek, az emberek szemszögéből foglalkoztak a hírekkel. A politikai botrányok így sem kerülték el a csatornákat, emlékezetes eset volt például, amikor Frei Tamás egy magát bérgyilkosnak kiadó interjúalanytól azt tudakolta meg, mennyiért ölné meg Orbán Viktort, s nagy vihart kavart az is, amikor a Tv2 Naplójában Sváby András 2006 forró őszén elképesztően konfrontatív és szakmaiatlan élő interjút készített a Fidesz elnökével. Mindezek az ügyek nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a jobboldalról gyakran érte kritika a kereskedelmi tévék működését.

A tízéves évforduló óta eltelt évtized ez ügyben hozott némi változást: a reklámadó bejelentése után az RTL Klub híradója hangsúlyosabban kezdett el foglalkozni a kormánypártok ügyeivel, teret adva az ellenzéki médiumok által „feltárt” ügyeknek, ezzel magát a híradót is „ellenzékivé” hangolva. A Tv2-t pedig felvásárolta Andy Vajna; így a csatorna és vele a Tények című hírműsor betagozódott a kormánypárti médiumok sorába.

Mi, magyarok pedig továbbra is rendületlenül tévézünk: a Nielsen májusban publikált adatai alapján 2017 első negyedévében a teljes magyar népesség naponta átlagosan 5 óra 3 percet töltött a készülékek előtt, ami ugyan hat perccel kevesebb, mint az előző év hasonló időszakában, de még így is rengeteg. Az ötven év felettiek átlagosan 6 óra 58 percet, a 4–17 évesek 3 óra 20 percet, a reklámok szempontjából kiemelt 18–49 év közötti korosztály pedig 3 órát és 53 percet töltött átlagosan a tévé előtt. Lelkük rajta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.