Vidra vagy Pikachu: végleg elveszítjük a kapcsolatot a természettel?

A gyerekek jóval könnyebben azonosítják be a Pokémon zsebszörnyeit, mint mondjuk a viperát vagy a gémet.

Lakner Dávid
2017. 10. 29. 14:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sármány vagy Charmander? Bár a Pokémon világában járatlan olvasók utóbbira feltehetően értetlenül ráncolnák a szemöldöküket, úgy tűnik, a fiatalok körében egészen más a helyzet. Olyannyira, hogy egy friss kutatás szerint a gyerekek jóval könnyebben azonosítják be a Pokémon zsebszörnyeit, mint egy-egy olyan állatot vagy növényt, mint a harangvirág, a vipera, a gém vagy éppen a vidra.

A kutyák, macskák, tehenek és négylevelű lóherék felismerése persze nem okoz gondot, ahogy valószínűleg idősebbek is találkoztak már a videojátékból lett rajzfilmsorozat olyan emblematikusabb karaktereivel, mint amilyen például Pikachu. Csakhogy a kevésbé szem előtt lévő fajokat tekintve a kisebbek még mindig könnyebben ismernek fel egy kitalált figurát, mint a természet bármely képviselőjét. Az okokat abban érdemes keresni, hogy a gyerekek előszeretettel fedeznek fel mindenféle ember alkotta teremtményt, és a fantázia szülöttei jóval inkább izgatják képzeletüket, mint a valóságos létezők. Hiába Matula bácsi és a nádas, ha egyszer úgy érzik, a szárnyaló elme jóval varázslatosabb világot tud teremteni számukra.

Nemrég a The Guardian számolt be cambridge-i kutatók felméréséről, amelyben azt vizsgálták, a brit gyermekek mennyit tudnak a környezetükről. Négy és tizenegy év közöttieket vontak be, akik előtt száz-száz kártyát fedtek fel. A pakli egyik felében olyan élőlények voltak, mint a lunda, az ökörszem vagy a gém, míg a másik sor különféle pokémonokat mutatott: a kígyószerű Arbokot, Beedrillt, a méhecskét vagy a bokszbajnok Hitmonchant.

Utána következett a felismerés ideje, és kiderült, hogy a nyolcévesek és náluk idősebbek jóval nagyobb arányban azonosítják be a japán kabalákat. Miközben a pokémonokat nyolcvanszázalékos pontossággal ismerték fel, a borzhoz és a tölgyfához hasonló fajok azonosításánál ez az arány kevesebb mint ötven százalék volt. És, mint a The Guardian leszögezi, ez a kutatás ráadásul a világszerte népszerű virtuális állatvadász alkalmazás, a Pokemon Go elindulása előtt készült.

A Science folyóiratban megjelenő felmérés arra jutott: a kisebbek memóriája ámulatba ejtő, kivált, ha képzelt teremtmények felidézéséról van szó. Az okokat a természettől való eltávolodásban találták meg a kutatók, hozzátéve, hogy ezen mindenképpen változtatni kell.

A brit lap felidézett egy 2008-as kutatást is, amelynek eredményei igencsak egybevágtak a fentiekkel. A National Trust szerint a nyolc és tizenegy év közöttiek csupán harmada tudott beazonosítani egy szarkát, viszont tízből kilencen meg tudtak nevezni egy daleket a Ki vagy, doki? sorozatból. (A brit sci-fi széria szereplői tank- vagy robotszerű, mutáns földönkívüli lények voltak.)

A madarak védelméért felelős brit szervezet (RSPB) idei felmérése a felnőttekre is kiterjesztette a vizsgálódást. Kiderült, hogy kétezer nagykorúnak csupán a fele tudta beazonosítani a házi verebet, míg a résztvevők ötöde úgy vélte, a vörös kánya nem egy madár megnevezése. Tízből kilencen úgy vélték viszont, a gyerekeknek volna még mit tanulniuk a brit vadvilágról. Egy idei Wildlife Trust-kutatás ehhez azt tette hozzá, hogy a felnőttek harmada nem ismer fel egy gyöngybaglyot, háromnegyede pedig egy kőrisfát. A megkérdezettek kétharmada értett egyet azzal, hogy mára elvesztettük a kapcsolatot a természettel.

Ez szolgáltatta az alapot Robert Macfarlane brit szerzőnek, hogy hosszú esszét írjon a The Guardiannek arról, számít-e, hogy ezek a nevek a többségnek nem ugranak be elsőre. Fontos lenne, hogy azonnal rávágjuk a nevét, amikor egy sármányt látunk, és az erdőben járva meg tudjunk különböztetni egy kőrist és egy bükkfát? A szerző maga is megjegyzi, mennyire véletlenszerű az egész: gyerekei például felismernek egy fajdtyúkot, de egy balkáni gerlét nem. A tölgyet és a bükköt igen, a kőrist és a galagonyát nem.

Macfarlane-t jó pár éve foglalkoztatja a névismeret és a természetben való jártasság összefüggéseinek kérdése, Landmarks címmel két éve könyvet is írt a tárgyban. A Brit-szigetek lápvilágát tanulmányozta, és lenyűgözte a természet sokfélesége és rétegzettsége. „Ez a könyv a nyelv erejéről szól” – szögezte le akkor.

Most azt írta: nincs meggyőződve arról, hogy a gyerekeknek a természettel párhuzamosan a neveket is szomjazniuk kell. Négy-öt éves gyerekeknek a Hitchingbrooke Nemzeti Parkban tett rendszeres látogatásáról számolt be, arról, hogyan reagáltak a látottakra. Maguk kreáltak neveket és történeteket, a természetet úgy élték meg, mint valami újrateremthető világot. Nem mondhatjuk, hogy az elveszett kapcsolatot ne találták volna meg maguknak.

Macfarlane ettől még vallja: a nevek és a valós ismeret igenis számít, függetlenül attól, mennyire vagyunk épp közel a vadvilághoz. Ennek jegyében a szerző szerint nem a technikát kellene szembeállítani a természettel. Richard Louv kötetére, a Last Child in he Woodsra (Az utolsó gyermek az erdőben) hivatkozva írja: felnőttek és gyermekek is úgy tekintenek a természetre, mint amit nézni, fogyasztani, viselni kell. Louv szerint a természethiány kialakulása a legapróbb dolgokban is tetten érhető: a parkok „fűre lépni tilos” táblájában, a gyerekekbe nevelt óvatosságban, hogy még véletlenül se érjenek kóbor macskához vagy ismeretlen növényhez.

Igaz, a Pokémon Góval valamennyire átértékelhetjük a kiinduló kérdést is. Hiszen ha a játékot joggal érték is kritikák, az tény, hogy a Charmanderrel együtt közel hozhatja a sármányt is. Kérdés, hogy a játék hosszú távon bárkit is nyitottabbá tett-e a természetre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.