Ma is izgalmas emlék a gyerekkorból az a néhány ház, ahol mindenféle tárgyak hevertek rendezett rendezetlenségben. Akkoriban az ilyesmi mesebirodalomnak számított, és bár nem teljesen ugyanez a helyzet, Tapolca-Diszelen is valami hasonló fogadott. Az első meglepetés, hogy az előzetesen elképzelt városi miliő helyett rusztikus falusi környezetben találjuk magunkat: a malom melletti réten éppen érkezésünkkor szalad át egy riadt őz.
Az Első Magyar Látványtár egyik alapítójának Vörösváry Ákosnak talán a nyolcvanas évek végén megvásárolt romos malom volt az első „kacat”, amelyet begyűjtött. Márpedig ami hozzá kerül, azt nem hagyja veszni: 1997-ben kiállítóházat alakított ki az épületből. Diszelen egykor hét malom működött. Vörösváryék a tanácstól vették meg a magukét, amikor már bokrok és növények burjánzottak a leszakadt szintek között. Amióta felújította a malmot, évről évre más tematikában rendez ott kiállítást.
– Fogalmunk sem volt, mihez kezdünk egy rommal. A szomszéd épületben még ott lakott az özvegy molnárné – idézi fel a daliás időket Vörösváry Ákos, aki 1981-ben, kora harmincas fiatalemberként úgy került Budáról a Tapolca-Diszel fölött emelkedő Csobánc hegyre, hogy szőlőtermesztésre adta a fejét. Egészen mostanáig szőlészetből és borászatból is élt, ám idén felhagyott vele, mert már túlságosan megerőltetőnek érezte a lankákon való munkát.
Mivel a látványtár gyűjteménye szokatlanul sokarcú, könnyen gondolhatnánk, hogy Vörösváry Ákos minden kacatot összegyűjt, megtart. Pedig ez nem így van, szerinte csupán az a lényeg, hogy a gyűjtők többségével ellentétben nem korlátozza választásait például kortársra, antikra, festményre, grafikára, és nem szorítja más korlátok közé sem. Az évtizedek alatt hozzá került és általa megőrzött töméntelen tárgy miatt – idézi fel mosolyogva – rengeteg nehézség és családi kalamajka adódott ugyan, de ma már biztos benne, hogy jobb volt így.
Vörösváry filozófiája merőben különbözik a hazai múzeumi és magánkollekciókétól, ez érvényes az összetételére és a „gyarapítási politikára” is. A műkincsek mellett bizarr, olykor giccses tárgyakkal is találkozunk itt, de az évről évre újrarendezett tárlatok vállalják a sajátos ízlést, a személyes elfogultságot. Vörösváry korábban régi pénzeket is gyűjtött, talán ez is hozzájárult, hogy nem szemellenzősen nézi a tárgyi világot, hanem minden izgalmas részletet észrevesz. Ez a látványtári koncepció lényege.