Nagy vagy én népem, nagy vagy én népem: ezer éve élsz folytonos harcban Európával, csapatokat gyűjtöttél közben, holott véreztél. De a gondolatot nem engedted győzedelmeskedni gyermekeid koponyáin, úgy élsz Európa közepén, mint eleven tiltakozás az állati élet megszűzietlenítése ellen.”
Ady Endre Ismeretlen Korvin-kódex margójára című írása talán a legismertebb a költő publicisztikai munkásságából: „Komp-ország, Komp-ország, Komp-ország: legképességesebb álmaiban is csak mászkált két part között: Kelettől Nyugatig, de szívesebben vissza.” Ezeket a sorokat még akkor is kívülről tudjuk, ha Adyból nem maradt meg több, mint hogy Páris, az én Bakonyom és Héja-nász az avaron. De mégsem kívülről: belülről fújjuk, hiszen ebben élünk, ezek vagyunk, egyszerű utasok a kompon. Talán ezért is döbbenünk meg őszintén, hogy még mindig ugyanúgy bolyong, billeg, cuppog a komp a mocsárban, s hogy ma sem mondhatunk mást, mint hogy „zajlik a tatárság a Kárpátok alatt”.
Ha hihetünk Nietzschének, minden újra eljövendő pillanatot már megéltünk, létünk örök körforgásában pedig egyetlen felelős dolgot tehetünk, rá kell bólintanunk minden érkező rettenetre. Ady Endre publicisztikáját olvasva azonban félő, hogy új stratégiák után nézhetünk, mert a körforgás, úgy tűnik, megállt, bő száz éve nem mozdulunk semerre sem. Hacsak Ady nem tévedett abban, hogy „száz évvel előbbreélni nem lehet”. A Corvina Kiadó Ady megmondja című, a költő publicisztikájából válogató kötete alapján ugyanis azt az eshetőséget sem vethetjük el, hogy a vátesz ez esetben valójában időutazót jelent. De ha nem akarjuk belekeverni a tudományos fantasztikumot, marad az eredeti felvetés: kompunk több mint egy évszázada ugyanazt az utat járja be, vagyis ugyanott vesztegel.
Ady Endre a magyar költészet egyik legnagyobb alakja, szinte már közhely, hogy az ő versei nyitottak utat hazánkban a modern irodalomnak. Ady azonban legalább annyira újságíró is volt, sőt Szerb Antal szerint „előbb volt jó újságíró, mint jó költő”. Már Zilahon is írt újságcikkeket, debreceni diákévei alatt több lapban publikált, 1900 januárjától a nagyváradi Szabadság, majd a Nagyváradi Napló munkatársa volt. Nagyvárad fordulópontot jelentett az életében, ott ismerkedett meg a polgári radikalizmus politikai programjával, publicisztikája egyre keményebb hangvételűvé vált, egyre szenvedélyesebben ostorozta a magyar ugart. Első párizsi utazása után a liberális-radikális Budapesti Naplóhoz került, ahol másfél év alatt csaknem ötszáz cikke jelent meg. A francia fővárosban tett újabb látogatása után a Népszavához ment, de írt a Pesti Naplóba, a Jövendőbe, a Világba és a Nyugatba is. Újságírói életműve több mint háromezer cikket számlál.