Keresztények Szíriában: ezüstjászol a bombák alatt

Damaszkuszba látogattunk, hogy megnézzük, hogyan ünnepelik a karácsonyt a legveszélyeztetettebb keresztények.

Majláth Ronald
2017. 12. 24. 8:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Saul, Saul, miért üldözöl engem? – szólalt meg egy hang, amikor Tarzuszi Saul előtt hirtelen mennyei fény villant. „Ki vagy, uram?” – kérdezte a férfi, aki gyűlölettől lihegve indult Jeruzsálemből Damaszkuszba, hogy fogságba ejtse Jézus követőit. „Én vagyok Jézus, akit te üldözöl” – válaszolt a hang, majd azt kérte a férfitól, menjen a városba, ott majd megmondják, mit kell tennie. Amikor Saul felkelt a földről, kinyitotta a szemét, de egyáltalán nem látott. Kézen fogva vezették Damaszkuszba, ahol három napig nem evett, nem ivott. Majd megtért, és elhatározta, Jézus követője lesz. A városban élt egy tanítvány, név szerint Ananiás, aki ezután felkereste Sault, s amint megérintette, a férfinak mintha pikkelyek estek volna le a szeméről, újra látott. Aztán felkelt, megkeresztelkedett, és felvette a Pál nevet. Ő lett a tizenharmadik apostol, aki óriási szerepet játszott a kereszténység elterjesztésében az európai kontinensen.

Ma, közel kétezer évvel a csodás események után egyedül vagyunk Ananiás otthonában, abban a házban, amelyben Szent Pál, a mi nagy tanítónk felvette a keresztény vallást. A ma már föld alatti kőépületet 1921-ben tárta fel egy kutatócsoport, amely a maradványok alapján megállapította, hogy igaz a hagyomány, amely a hely korai keresztény múltjáról szólt.

Ananiás házába – ahol ma templom működik – mégsem járnak turisták.

Túlságosan veszélyesnek tartják Damaszkuszt, ahol továbbra is hallani az ágyúropogást a város külvárosából, Dzsobarból, amelyet az iszlamisták tartanak a kezükben. Hamarosan azonban kisebb csoport érkezik a templomba. Egyszerű ruházatukon egyértelműen látszik, hogy itteniek. Most, ebédidőben bejöttek imádkozni. A helyi keresztény közösség tagjai ők, akik a hét éve tartó háború ellenére egy percre sem veszítették el hitüket.

 Óriási a sürgés-forgás a Szent Kereszt-templom nagytermében. A görög ortodox egyház éppen karácsonyi nagyvásárt tart. Az ezüstszálakból formált betlehemi jászol mellett süteményeket kínálnak az árusok. A legötletesebb ajándék ezúttal egy ágyúlövedék hüvelye, amelyből teáskancsót formáltak. Másutt egyszerűen kaktuszt ültettek bele, ilyenkor, háború idején szépen lefestve az is szép ajándék. Különös hangulatot áraszt ez a forgatag: odakinn cseppet sincs hideg, este húsz fok is van Damaszkuszban, s bár idehallatszik a bombázások hangja, az emberek nyugodtan és kedélyesen beszélgetnek.

Itt találkozunk George Dauddal, egy huszonéves férfival, aki egészen furcsa jelmezbe öltözött: kantáros rövidnadrág van rajta, mintha valami mesefilmből lépett volna elő. Szent Barbara napjának közeledtével a helyi cserkészek vezetői vicces ruhákat vesznek fel, hogy felvidítsák a gyerekeket. Ezúttal úgy döntöttek, kisbabának öltöznek be, ami még a legkisebbeket is megnevetteti.

– Ezeknek a gyerekeknek a többsége háborúban született és háborúban nőtt fel. Megpróbáljuk nekik azt a gyermekkort átadni, amelyben mi békeidőben élhettünk – mondja George, aki péntekenként a helyi cserkészklubba szervez programokat a gyerekeknek. Szerinte ezek

a foglalkozások nagyon jók arra, hogy a háborús körülmények között élő kicsik kiadják magukból azt a feszültséget,

amelyet maguk is éreznek ebben a helyzetben. Szentestére is sok programot terveznek a gyerekeknek. Jelmezbe öltöznek, majd a szentmise után – ha engedi a helyzet – felvonulást tartanak a cserkészek, és hangszerekkel, dobokkal járják be a keresztény negyedet.

 Akármilyen békésnek és derűsnek tűnik most a damaszkuszi advent, minden keresztény tud róla, mi történt három éve a mintegy húsz kilométerre fekvő Dúma városában, ami a modern kori keresztényüldözés szimbóluma is lehetne. Miután az Iszlám Állam fegyveresei elfoglalták a települést, vérengzésbe kezdtek. Egy péküzemet szemeltek ki vesztőhelynek, ahol a keresztény férfiakat élve megsütötték.

Kétszázötven gyermeknek még ennél is kegyetlenebb halált szántak: őket az üzem dagasztógépébe dobták, húscafattá zúzva a fiatal életeket.

A legidősebb közülük csupán négyéves volt. Mindezekről Alice Asszaf számolt be a múlt évben, miután sikerült elmenekülnie a városból. Neki a fiával végeztek a dzsihadisták, mert nem adta fel a hitét.

Hasonló borzalmakkal néztek szembe a keresztények Szíria más részein is. Maalulát, az itteni közösség egyik legfontosabb városát – ahol sokan ma is Jézus nyelvét, az arámit beszélik – az Al-Nuszra Front fegyveresei foglalták el 2013-ban. A város védői defenzívába szorultak, s mikor utolsó töltényük is elfogyott, egy magas szikláról levetették magukat, hogy ne kerüljenek élve a terroristák kezére. A települést ugyan a következő héten visszafoglalta a hadsereg, addigra a dzsihadisták már kifosztották a régi keresztény templomokat.

Amit nem tudtak elrabolni, azt elpusztították: így tettek a freskókkal is, az ábrázolt szentek arcát csákánnyal zúzták szét.

Az ország keleti végein élő keresztények is óriási veszteségeket szenvedtek a háborúban. Az Eufrátesz mentén fekvő, százezer lelkes Deir-ez-Zór három éven át kis sziget volt a terrorkalifátus óceánjában, több száz kilométerre a kormányerők állásaitól. Mivel repülőgéppel nem lehetett leszállni a város melletti légikikötőben, két helikopter szolgált arra, hogy evakuálják a civileket és a sebesült katonákat. A lakosság rendkívül mostoha körülmények közé került: a dzsihadisták egyre szorosabbra vonták az ostromgyűrűt, és nem engedték bejutni az élelmiszer-szállítmányokat. Deir-ez-Zór keleti oldalán még rosszabb volt a helyzet, mert azt az Iszlám Államnak sikerült elfoglalnia. Ott a keresztényeket sokszor úgy kínozták meg, hogy felkínálták nekik a választást, milyen eszközzel végezzék el rajtuk a tortúrát. Amikor ez évben a szíriai hadsereg az orosz légierő támogatásával felszabadította a települést, alig találtak keresztényt a városban.

 – A nyugati média az elmúlt hét évben azt közvetítette, hogy itt polgárháború zajlik, pedig ez nem igaz. A lakosság hetven százaléka szunnita, a többi keresztény, alavita, illetve síita. Ha itt tényleg polgárháború lenne, a szunniták már rég elsöpörték volna az összes többi kisebbséget – mondja Elias al-Zahlavi, a szíriai katolikus egyház papja, akivel egy egészen különleges házban találkozunk Damaszkuszban. Egyszer megjelent itt Szűz Mária, s utána a házat imahellyé alakították át.

Elias atya nem csak a keresztények körében népszerű: a térségben élő muszlimok is ismerik és tisztelik.

A 85 éves, damaszkuszi születésű pap amellett, hogy latint, franciát és drámatörténetet tanított korábban, húsz könyvet és egy színdarabot is írt, amely az izraeli–arab konfliktusról szól. A keresztény pap most azzal érvel, hogy az állami alkalmazottak és a hadsereg katonáinak többsége szunnita, akik továbbra is jól megférnek a keresztényekkel és más vallási kisebbségekkel.

– Az a kérdés, ki küldött ránk nagyjából négyszázezer iszlamistát. Közel száz ország részes ebben. Biztos vagyok benne, hogy Magyarországról is jöttek – mondja a lelki vezető, aki szerint a nyugati országok is felelősek azért, hogy idáig fajult a helyzet Szíriában, ahol korábban békésen éltek egymás mellett a különböző felekezetek. – Ideküldték őket, hogy lerombolják Szíriát, de nem gondoltak arra, hogy ezek egy része haza fog térni, és hazájában folytatja a pusztítást – emlékeztet Elias atya, aki 1973 óta számos levelet írt a nyugati vezetőknek, felhíva a figyelmüket, mit kellene tenniük annak érdekében, hogy békében tudjanak élni a muszlimokkal.

– A nyugat-európaiak azonban éppen az ellenkezőjét cselekedték: szelet vetettek, és most vihart aratnak – mondja az idős pap. Azzal számol, hogy emiatt még óriási problémák várhatók Európában.

Sokan éppen a szíriai háború kapcsán kérdezik ma, hogy ha van Isten, miért engedi azt a rengeteg szörnyűséget és kegyetlenséget, amely nemcsak ebben az országban, hanem az egész világon történik. Mi is feltesszük ezt a kérdést.

– Isten olyan áldást adott nekünk, amit nem érdemlünk meg. Szabadnak teremtett minket, de nem tudunk ezzel élni.

Így mielőtt azt kérdezzük, hol van Isten, én azt kérdezném: hol vannak a vezetőink, akik óriási szabadságot kaptak, mégis visszaélnek a hatalmukkal, és tönkreteszik a társadalmat – válaszol Elias atya, aki egy hasonlattal világít rá, mit is jelent a szabad akarat. – Ha valakinek gyermeke születik, nagy áldozatokat hoz érte, később mégis tiszteletben kell tartania annak szabad akaratát. Az ember értéke a szabadságában van, és Isten tiszteletben tartja ezt a szabadságot – összegez az idős pap. – Arra figyelmeztet, ezzel a szabadságunkkal mindig helyesen kell élnünk.

 Michel Azaar lakása talán nem is lehetne veszélyesebb helyen. Hatalmas erkélyéről egyenes a rálátás Dzsobarra, ahonnan az iszlamisták szintén rálátnak a lakására. Ahogy innen szétnézünk, az úton mindenfelé rakéták és gránátok becsapódásának nyomait látjuk, a lábunk mögött pedig egy lövedék nyomát fedezzük fel az erkélyajtón.

– Amikor belőttek, szerencsére éppen nem voltunk itthon – mondja a férfi. A családjával fogad minket az otthonában, a keresztény negyed Aleppó utcájában. A lakást már gyönyörűen feldíszítették, a gyerekek, Stefani és Tatjana alig várják már a karácsonyt. Michel a keresztények egyik legszentebb helyéről, Szednajából származik, amelyet a háború elején körbezártak az iszlamisták. A város viszont kitartott: a helyiek megszervezték önvédelmi egységeiket. Hetente két napot ő is Szednajában szolgált, hiszen korábban mindenki kapott fegyveres kiképzést. Damaszkuszból viszont nem költözne el: szerinte a menekültek törvénytelenül hagyták el az országot, emellett rengeteg a negatív tapasztalat külföldön. Az sem mellékes, hogy neki itt megvan az egzisztenciája, és különben is Szíria a hazája.

Sorozatlövés hallatszik most a szomszédos utcából. Gyakran fordul itt ez elő, annyira közel vagyunk a frontvonalhoz. Nada Tuma, Michel felesége azt mondja, megszokták ugyan már az állandó lövöldözést, de a mai napig jobban szereti, ha a gyerekei otthon vannak. Volt, hogy percenként telefonált az óvodába, ahová a lányai járnak, mert robbanást hallott abból az irányból. Ma már elfogadták, hogy így kell élniük.

Ő sem hagyná el semmi pénzért a hazáját, mert jól tudja, ha ezt tennék, az iszlamisták kezére kerülne az egész ország.

– Mit tehet egy keresztény, amikor még karácsonykor is csak bombazáporban tudnak ünnepelni? – kérdezzük. Nada sóhajt egyet, elmosolyodik, és csak ennyit mond:

– Keresztet vetünk, és megyünk tovább.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.