– A közönség előszeretettel azonosítja a színészt a szerepével, különösen egy olyan fajsúlyos karakternél, mint amilyen a Terápiában ön által játszott Dargay András. Nem tartott tőle, hogy a sorozat után nehezen léphet ki a pszichoanalitikus szerepéből?
– Tényleg előfordul, hogy a színészre ráég egy sorozatszerep. Engem, azt hiszem, ez elkerült. Egyrészt a Terápia tulajdonképpen rétegműsor, nem annyian látják, mint régebben az egyetlen állami tévé sorozatait, másrészt zárt dramaturgiájú anyag, nem szappanopera: belátható, hol a vége. Ami pedig azt illeti, hogy összekevernek-e a pszichológussal, akit játszom, nos, nem volt ilyen, a közönségnek sok évezredes rutinja van abban, hogy elválassza a színészt a szerepétől. Nem jöttek oda hozzám az utcán, hogy adjak életvezetési tanácsot. Az lehet, hogy filmrendezőknek beakad majd a sorozat, és nem hívnak, mert nem tudnak elképzelni bőrfotel nélkül. Enyedi Ildikó például hívott a Terápia pszichológusától nagyon különböző szerepre; majd meglátjuk, mindenki ennyire nyitott-e.
– A párhuzam annyiban mégis helytálló, hogy a szerepéhez hasonlóan öntől sem áll távol az olykor kíméletlenül őszinte analízis. Legutóbb egy interjúban például arról beszélt, hogy harmincöt-negyven éves koráig rossz filmszínészként tekintett önmagára.
– Egyrészt az ember legyen őszinte, az sosem árt. De kíméletlennek nem kell lenni, sőt nagyon ritkán van értelme. Ami a rossz színészetet illeti, az az intellektuális kontroll, amely a mindennapokban jól jöhet, a színészetben kétélű. Ez látszott rajtam is, pedig a mi szakmánkban jobb, ha az ember nem felügyeli magát, hanem hagyja szabadon működni a személyiségét. Ezt meg kellett tanulnom.
– És ha sikerül kikapcsolni az önkontrollt, meg is szűnik a valódi Mácsai Pál?
– Nem szűnik meg, hanem elmozdulnak az arányok. Olyasmi ez, mint amikor valaki elmegy focizni. A pálya egy kis világ, a fehér vonal a határ. Amíg rajta játszol, annak a szabályai, belső törvényei és késztetései működtetnek, nem a „valódi” világé: nem gondolsz másra, csak arra, ami a pályán történik. A külvilághoz képest beszűkülsz, a játékba pedig beletágulsz: olyan érzékenységek jelentkeznek, amilyeneket egyébként nem használsz, talán nincsenek is benned a pályán kívül. Megérzed, ha valaki felfut a szélen, előre tudod, hol lesz valaki pár pillanat múlva, és így tovább. Ám amikor lefújják a meccset, szépen visszakerülsz a köznapi tudatállapotba. A színészet ugyanígy működik: a színpad, egy színdarab is szuverén világ, saját törvényekkel. Nincs itt semmi misztikus, játszani mindenki tud.