Blutman sziszifuszi, olykor reménytelennek tűnő munkát végzett, erről tanúskodik az eredmény is. A peranyag egy része úgy maradt fenn, hogy az eljárásban született jegyzőkönyvek szövegét (a végtárgyaláson született jegyzőkönyvét is) a korabeli lapok szó szerint lehozták. Ezeket a hitelesség próbájaként össze kellett vetni egymással. Rekonstruálni kellett a tanúvallomások alapján az eseményeket, olykor negyedórás időrendet követve, és abból kiindulva, hogy a tanúskodók nagy része – nem lévén órája – a nap állása, a hőmérséklet, saját belső érzete alapján becsülte meg az időt. Az így keletkezett hipotézis velejárójaként további ellentmondások, korábban nem észlelt problémák buktak felszínre. A következtetések levonása hosszadalmas feladat: össze kell vetni minden vallomást az összes ellentmondó bizonyítékkal (vallomással), és így mérlegelni vagy kimutatni, hogy az általános körülmények ismeretében esetleg miért valószínűtlen, amit az adott tanú mondott.
Az elemzés nyomán Blutman a jogi értelemben végső szót kimondó Kúria döntésére is hivatkozva három, bizonyosnak tekinthető sarokpontot jelöl ki. Az első a vád legfontosabb tanújára, a templomszolga fiára, Scharf Móricra vonatkozik, aki az ítélethozatalig kitartott a gyilkosságról szóló vallomása mellett. A korábbi felfogással ellentétben – véli a szerző – nem valószínű, hogy bántalmazták, kényszerítették volna. (Érdekes adalék: a családjával, közösségével szembekerülő fiú 1883-tól az amszterdami zsidó negyedben élt, 1929-es haláláig gyémántcsiszolóként dolgozott.) Blutman száz oldalon keresztül tárja fel, miért valószínűtlen Scharf Móric története. Kilenc belső ellentmondást, három éles ellentétet, további kilenc igen valószínűtlen elemet fedezett fel Móric szavaiban. (Felmerülhet: miért hazudott, miért fordult saját hitsorsosai ellen, ha közvetlenül nem kényszerítették rá? Tudni lehet, hogy öccse, a kora miatt egyébként nem tanúképes Samu őt és apját súlyos váddal illető történetének ismeretében vallott, „sőt vallomása arra egyfajta választ is jelentett”. Kövér György szavaival élve Móric az apját és önmagát védve „ön- és családmentő akcióba” fogott.)
Sarokpontnak, vagyis szinte biztosnak tekinthető, hogy a tiszadadai holttest (mint a harmadfokon eljáró Kúria is hangsúlyozta) nem Solymosi Eszteré. A lány ruhája a hatóságok megtévesztése céljából került rá. A harmadik, amit kétségkívül tudni lehet, hogy Eszter a boltból visszafelé tartva eljutott a zsinagógáig, „de azon túl őt már senki sem látta”.
Egy pillanatra azonban a zsinagóga elé érve szakítsuk meg az események ismertetését. Ide kívánkozik ugyanis egy, a perben nem kellő súllyal kezelt, ám bennem legalábbis a kezdetektől felmerülő, a vád hitelességét érintő alapkétely: ha a gyertyatartót nem lehet odébb tenni szombaton, és ezért be kell hívni egy nem zsidó vallású lányt, akkor lehet-e emberéletet elvenni? Nyilván nem.
Máshonnan indulva, a periratok alapos átvizsgálása alapján Blutman László is megállapítja, hogy a gyilkosság bizonyosan kizárható. Hasonló módon valószínűtlen a többi, Solymosi Eszterre vonatkozó korabeli feltételezés: öngyilkos lett, elrabolta egy leánykereskedő, kalandok után vágyva vándorcigányokhoz szökött.
Blutman szerint „az tekinthető a legvalószínűbbnek, hogy Solymosi Esztert 1882. április 1-jén déli 12 órakor vagy az ezt követő néhány percben behívták Scharfék házába, feltehetően a gyertyatartók átrakása céljából”. A lánnyal itt „valami” történt, esetleg deus ex machinaként egy egészen banális dolog. Könnyen lehet, hogy balesetet szenvedett, lezuhant, amikor a gyertyatartókat a szekrényre tette. Ezután, hogy megmentsék – szól a hipotézis –, a lányon érvágást végeztek, ami szerencsétlenül végződött.
Joggal merülhet fel bennünk: ha a szerző által „legkevésbé valószínűtlen megoldásként” aposztrofált módon történtek az események, mi vezethette a balesetnél jelen lévő zsidókat abban, hogy a szerencsétlenséget eltitkolják (hiszen nem voltak bűnösök). A válasz szinte kézenfekvő, történelmi okokra vezethető vissza, amit a jelenlévők ösztönösen érezhettek. Ahogy Mészöly Miklós író hagyatékban fennmaradt, A zsidókérdés útvesztői című esszéjében tömören megfogalmazza: a zsidóellenesség a középkori Európa megszületése óta „politikai-társadalmi s egyben szellemtörténeti tényező. A fasizmusig vezető útját úgy jellemezhetnénk, hogy megnyilvánulásai, a váltakozó hevességű pogromok, jogfosztások, lényegében és elsősorban, indulati szervezettségűek maradtak, vállalva és nem kendőzve az irracionális hátteret. [ ] Abban még a lehetőség sem volt meg, hogy az ember tiszteletének, a szeretet princípiumának jogi-társadalmi vonatkozásaival a belső tisztulás menetrendje szerint önmagát szembesítse. Mint ideologikum, ezért nem hasonlítható össze mással.”
Az ebből fakadó, a vérvád megfogalmazásától való félelem tehát életszerűvé teszi ezt a verziót is. Amely – tegyük hozzá mindjárt – 136 év távlatából éppen annyira bizonyíthatatlan, mint társai. Tisztában van ezzel Blutman László is. A peranyagból kibontakozó, legkevésbé valószínűtlen megoldással szerinte egy alapvető baj adódik. Mégpedig az, hogy az „ilyen történések lehetőségével nagyon nehéz mit kezdeni. Bekövetkeztük a rendelkezésre álló adatok alapján erősen valószínűtlen.”
Blutman László: A rejtélyes tiszaeszlári per. Osiris Kiadó, 2017. 4280 forint