Semmelweis Ignác gyakorló orvosként Bécsben tevékenykedve fedezte fel, hogy a gyermekágyi láz okozta halálozás azon a szülészeti osztályon magasabb, ahová az orvostanhallgatók járnak be, és alacsonyabb ott, ahol a bábák működnek, mert a bábák nem boncolnak – és így nem viszik át kezükön „a hullák mérgét”. Így a kórházban – ahol zömében prostituáltak, munkásnők és cselédek szültek, tehát olyanok, akiknek nem volt olyan otthonuk, ahová bábát hívhattak volna, se pénzük a bábára – nem feltétlenül csak azért haltak meg a nők, mert a XIX. században gyakorta még kiszámíthatatlan istenítélet volt a szülés.
Amikor a Magyarországra hazatérő Semmelweisre 1851-ben rábízták a pesti Szent Rókus Kórház szülészeti osztályát, ő azonnal bevezette ott a klóros vízben való kézmosást, így egy százalékon tudta tartani a gyermekágyi halálozást. A kimutatások szerint például 1863-ban az osztályon évi 521 szülést vezettek le (ezek között két „utczaszülés” is akadt, amikor csak utólagos ellátásra jelentkezett a szülő nő), és már többféle olyan beavatkozást végeztek, amely kifejezetten kórházi környezetet igényelt. Az évtizedek előrehaladtával az antiszepszis, azaz a fertőtlenítés bevezetésével sok olyan vajúdó nőn tudtak az intézményekben segíteni, akiken korábban nem, bár az első olyan császármetszést, ahol az anya és a gyermek egyaránt életben maradt, csak 1890-ben sikerült elvégezni.
A középosztálybeli nőkben a század második felében sem merült fel, hogy kórházban szüljenek. Sőt a szülésnél orvos csak akkor jelent meg, ha a bába sem rutinszerűen, sem tapasztalatából adódóan nem tudta megoldani a szülés közben felmerült problémát, akkor viszont büntetés terhe mellett kötelessége is volt kihívni. A soknyelvű Monarchiában a tót, sváb és szász falvak bábajelöltjeinek kedvéért szlovákul és németül is tartottak tanfolyamot, adtak ki könyveket, és ott állt minden bábakönyvben fehéren feketén az a pontosan részletezett 24 eset, amelyet a bába egyedül nem láthatott el.
A tanfolyamot elvégző okleveles bába volt a jó bába, a hivatalos képzésben nem részesülő „parasztbába” pedig félig-meddig már a foglalkozása alapján is bűnözőszámba ment: az ő üzelmeikkel voltak tele a bűnügyi rovatok, így a szó konkrét értelmében is rossz és egyre rosszabb sajtót kapott a szülés segítőinek hivatása, hiszen a hírekben azok szerepeltek, akik halált okozva hajtottak el magzatot, illetve tisztasági szabályokra fittyet hányva okozták szülő nők halálát. A szülészorvosok viszont egyre nagyobb anyagi és erkölcsi megbecsülést élveztek, és 1896-ig (ebben az évben nyíltak meg a magyar nők előtt az egyetemek) a szakmától tökéletes hatékonysággal tartották távol a nőket. Nemcsak az árulkodó, hogy az 1879-ben Zürichben végző Hugonnai Vilma orvosdiplomáját 18 évig nem honosították Magyarországon, hanem az is, hogy ő maga milyen kínosnak érezte, midőn jobb híján csak bábaként praktizálhatott: „azt hittem, nem bírom el a megaláztatást. [A bábaoklevél átvétele után] csak két hét múlva mertem először a lakásomból az utcára menni, mert lépten-nyomon a fülembe csengett a szó: bába.” Bár aztán hozzáteszi: amikor ebben a minőségében első szülését vezette le egy család otthonában, megnyugvást és megelégedést érzett.