Ki ne emlékezne a boldog békeidőkre, amikor New Coke-szürcsölgetés közben Zune lejátszóról hallgattuk a zenét, Segway rolleren száguldoztunk, fejünkön Google-szemüveggel, és a Bic csak nőknek gyártott golyóstollával jegyzeteltünk? Nem rémlik? Nem véletlenül. Ezek ugyanis elbukott termékek, amelyek, dacára gyártóik hatalmas tervezői és marketingerejének, a kutyának sem kellettek. Apám egykor vastag, jó szagú elektronikai prospektusokkal jött haza az NSZK-ból, amelyeket úgy nézegettünk, mintha mesekönyvek lennének. Összehasonlítottuk a cédévideók (nem dévédé, hanem tényleg cédé, amelyről filmet játszanak le), a ziplemezek és a sakk-komputerek jellemzőit, és azon tanakodtunk, hogy melyiket lenne a legokosabb beszerezni. Aztán persze egyiket sem vettük meg, mert sok száz vagy ezer márkába kerültek. Utólag kiderült, hogy jól döntöttünk, mert ezek néhány év múlva teljesen eltűntek a piacról. Megbuktak.
Noha az ilyen termékek kifejlesztésébe, forgalmazásába és reklámozásába ölt milliókat biztosan bánják már a gyártók, a technológiai fejlődés szempontjából korántsem volt haszontalan a létük – ez a fő üzenet, amelyet Samuel West, a stockholmi bukásmúzeum vezető kurátora át akar adni a gyűjtemény látogatóinak. West pszichológus, aki a szervezetek működésének vizsgálatára specializálódott, és ebből az irányból szemléli az innováció természetét is. „A múzeum célja, hogy bemutassa: nincs innováció bukás nélkül – idézi Westet a The New York Times. – Ezért ha valaki fél a bukástól, sohasem juthat előre. A vállalatoknak – ahelyett, hogy tudomást sem vesznek róluk, mintha meg sem történtek volna – meg kell tanulniuk, hogyan tanulhatnak többet kudarcaikból.”
West, aki egyébként a Lund Egyetemen dolgozik, abból él, hogy vállalatoknak tart tréningeket arról, hogyan lehetnek innovatívabbak. Szerinte a szakirodalom (és a tudomány- és technikatörténeti múzeumok is) kizárólag a sikerre koncentrál. Holott az ipari fejlesztési projektek nyolcvan-kilencven százaléka befuccsol, az eredmények pedig mennek a kukába. Pontosabban dehogy mennek, hiszen a bukás során szerzett tapasztalatok teszik lehetővé, hogy a következő (vagy az az utáni) prototípus már hozza a tőle elvárt eredményeket. Ezért a bukások is megérdemelnék, hogy a laikus közönség is megismerhesse, milyen szerepet játszottak a fejlődésben.